Titkos módszerrel akadályoznák a donorlopást

Vágólapra másolva!
Csak drágán kijátszható módszerrel csökkentené a kormányzat az úgynevezett donorlopásokat, amelyeknek a lényege, hogy az elkötött autót alkatrészként adják tovább. A forgalomba kerülő új kocsik alkatrészeit titkos technikával jelölnék meg, így nem érné meg a zugbontósoknak, hogy az alkatrészek miatt lopassanak autókat. Az évi ötezer elkötött kocsiból a BRFK szerint százmilliárdos kára származik az országnak.
Vágólapra másolva!

Ha ma elviszi valaki a javításra szoruló kocsiját egy maszek szerelőhöz, vagy maga keres alkatrészt egy garázsbontóban, jó eséllyel nekiszegezhetik az ajánlatot: számla nélkül megoldhatjuk olcsóbban is - mondott példát Pásztor Attila, a BRFK autóbűnözés elleni osztályának vezetője arra, hogy nagyrészt miként végzik az ellopott kocsik. Szerinte könnyen lehet, hogy lopott alkatrészből javítják azokat az autókat, amelyek szereléséért a piaci árnál jóval kevesebbet kér egy-egy műhely.

"A Magyarországon forgalomba kerülő autók ma Főnix-madárként több életet is élnek. Ellopják, majd szétszedik őket, aztán az alkatrészeiket más kocsikba építik be" - fogalmazott Kondorosi Ferenc kormánybiztos az [origo]-nak. A politikus szerint a lopott alkatrészek ára a feketepiacon akár 60 százalékkal is olcsóbb lehet a legálisnál, míg az ezzel dolgozó műhelyek rezsiórája 1500 forint is lehet az reálisabb 5000 forint helyett. "Vajon milyen alkatrészből dolgozhat az a műhely, amely harmadárat kér?" - kérdezte Kondorosi. Az alezredes is úgy véli, egy adózott alkatrészt nem lehet ennyivel olcsóbban adni, "ott gyaníthatóan lopott alkatrész kerül a kocsiba".

Pásztor állítja, az évente Magyarországon ellopott körülbelül ötezer személygépkocsinak manapság körülbelül a felét szétbontják, majd számlát nem adó szerelők építik be ezeket a javításra szoruló kocsikba. Az így okozott kárt az alezredes 11 számjegyűre, azaz százmilliárdos nagyságrendűre becsüli. Gablini Gábor, a Gépjármű- Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke egyenesen azt állította az [origo]-nak, hogy a feketegazdaság legjövedelmezőbb üzletága ma a lopott kocsik alkatrészre bontott értékesítése.

Mágnessel taszítanák a tolvajokat?

A rendőrség évente 50-100 illegális bontót leplez le, ezek legnagyobbrészt magas kerítéssel rejtett udvarokon, családi házak hátsó garázsaiban működnek. "Volt olyan, ahol annyi alkatrészt találtak a munkatársaim, amiből a szakértőnk 30 autót rakott volna össze" - mondta Pásztor. Az alezredes tapasztalatai szerint vannak megrendelésre, évjárat, típus és szín szerint dolgozó tolvajok, és vannak akik lopnak valamit, aztán körbejárják vele a kapcsolataikat és felkínálják mindenkinek, amit elcsentek.

A GÉMOSZ évek óta szeretné a szakmában donorlopásnak nevezett jelenséget megakadályozni, és most biztosítókkal és a lízingcégek érdekvédőivel együtt tárgyalásokat kezdett Kondorosi Ferenccel, amit a kormánybiztos megerősített az [origo]-nak. "Az egyeztetésnél tartunk, a cél az, hogy valamifajta egyedi azonosítóval megjelöljük majd a forgalomba kerülő autók főbb alkatrészeit" - fogalmazott Kondorosi. Az elképzelés annyira friss, hogy nem tudott róla a közlekedési és az igazságügyi tárca, valamint az ORFK sem.

Kondorosi szerint 400-500 ezer forint lenne az az értékhatár, ami fölött érdemes lenne megjelölni az alkatrészeket. Ez az egyik lehetőség, mondta Gablini, a másik - szerinte jobb - pedig az, hogy a gyártó már a futószalagon megjelöli az új kocsi minden egyes alkatrészét. A GÉMOSZ elnöke azt állította, vannak olyan autógyártók, akik hajlanak erre, de neveket nem említett. Mint ahogy titok jelenleg az is, milyen lenne az a jelölési módszer, amit biztosnak gondolnak.

Többszöri kérdésünkre sem mondott erre konkrétumot Gablini és Kondorosi sem, bár utóbbi a mágneses technikát megemlítette, mint az egyik lehetséges módszert. Pásztor szerint az UV-jelölés is szóba jöhet. A GÉMOSZ elnöke annyit azért elárult, hogy a szakmai szervezetek egy szűk körre már csökkentették a lehetséges technológiákat. "Nincs olyan módszer, amit ne lehetne kijátszani, a cél az, hogy olyan drága legyen az ellentechnika megvásárlása és kiépítése, hogy ne érje meg a bűnözőknek" - fogalmazott Gablini.

Akár a biztosítási díj is csökkenhet

Az új kocsik megjelölése csak az első lépése lenne a donortolvajlások elleni fellépésnek, Pásztor szerint önmagában ez nem is hozna különösebb eredményt. A szakmai és kormányzati elképzelések is tovább mennek ennél. Szerintük az ideális az lenne, ha a megjelöléssel párhuzamosan egy ellenőrző rendszert is felállítanának, amely minden alkatrész-kereskedelemmel és beszereléssel foglalkozó piaci szereplőt kontrollálna.

Gablini Gábor úgy tippeli, "akár már a jövő évben valamikor" életbe léphet az új rendszer, legalábbis ezt szeretnék. Az általunk megkérdezettek azonos véleményen voltak abban, hogy a jelölésből és ellenőrzésből álló új rendszer következtében egyértelműen tovább csökkenhet a lopott autók száma Magyarországon (lásd erről keretes írásunkat). És ha csökkenni fog, akkor szerintük minden autós jól járhat. "Reálisnak tartom, hogy csökkenjen a lopások száma, és ezt követően akár a biztosítási díjak is mérséklődhetnek, hiszen a biztosítás kockázatközösség" - fogalmazott Kondorosi.