Szabálykövetéssel okoztunk balesetveszélyt

2008.10.09. 0:53

A zéró tolerancia meghirdetése óta kevesebben halnak meg az utakon, javulnak a statisztikák. A május 1-jén bevezetett szigorítás elsősorban a halálos balesetek legfőbb okozói, a gyorshajtók és ittas vezetők kiszűrését célozza; az autópályákon érezhetően nagyobb is a rend, de a közlekedési morál összességében mégis botrányos. Legegyszerűbben úgy tűnhetünk ki a forgalomból, ha szabályosan vezetünk. Kamerát fogtunk, és a KRESZ minden betűjét betartva indultunk útnak.

Kétféleképp sodorhatod magad életveszélybe egy úton, ahol hetvennel halad a forgalom. Vagy százhússzal cikázol, vagy hatvankilenccel mész - adott túlélési tanácsot idős ismerősöm, akinek kora különösen azért érdemel tiszteletet, mert télen-nyáron kizárólag motorkerékpárral jár.

A ritmus szó azonban nem szerepel a közúti közlekedés hatályos szabályai között - gyakoribb, hogy végigbüntetik az ötvenes táblánál hetven-nyolcvannal bemért autósokat, mint hogy elismerjék ritmusérzéküket. Ahogyan a rendőröknek nincs mérlegelési lehetőségük az ittas vezetőkkel vagy az érvényes műszaki vizsga nélkül közlekedőkkel szemben (előbbi a jogosítvány, utóbbi a forgalmi engedély azonnali bevonásával jár), a motorosoknak, autósoknak sincs joguk ahhoz, hogy a szép időre, üres utakra vagy a többi szabálytalankodóra hivatkozva megszegjék a KRESZ-t.

Én szabályosan vezetek - mondhatják a kizárólag kihangosítóval telefonáló, biztonsági övet bekapcsoló és a pirosat valóban tilosként értelmező olvasóink. Idézzünk a jogszabályból:

5. § (2) A vezető, mielőtt a járművel a telephelyről (garázsból stb.) elindul, köteles a kormányberendezés, a fékberendezés, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezések állapotát (működését) - az adott körülmények között indokolt módon - ellenőrizni.
 5. § (5) A hatósági jelzést a járművön jól olvasható állapotban kell tartani, azt megváltoztatni vagy letakarni tilos.



Tegyük fel a kérdést, kicsit bővebben. Minden indulás előtt - tehát akár naponta többször - ellenőrzi ön a kormányberendezést, a fékeket, a gumik állapotát, a helyzetjelzők, tompított fény, irányjelzők, féklámpák működését, valamint a rendszámtáblák olvashatóságát? Ha igen, biztosan nem találkoztunk még. Ha nem, akkor ön már az elindulás pillanatában megsérti a KRESZ-t.

Kísérletünkhöz azonban nem a fent említett, fontos, ám a mindennapi gyakorlattól kissé távoli ötödik paragrafus szolgált fő okként. Egyszerűen - a szükséges ellenőrzések után, a lámpát felkapcsolva - szabályosan és udvariasan vettettük bele magunkat a városi és elővárosi forgalomba. Nem provokálni akartunk, nem belső sávban araszoltunk, nem vártuk meg a távolból a zebra felé közelítő gyalogost.

 


Kitűntünk a forgalomból azzal, hogy betartottuk a sebességhatárokat,
szabályosak és udvariasak voltunk


A fehér Mazda2 ideális választás a teszthez: nem feltűnő, nem éleszti fel a versenyszellemet senkiben, biztosan nem azért előzik meg, hogy megmutassák, erre is képes az autójuk. Egy dologra nem számítottunk: a rutinos közlekedő - ahogyan messziről kiszúrja az út szélén traffipaxozó Skoda Fabiát - a kamerát is észreveszi. Így esett, hogy az autópályán a sort jobbról előző kocsi sofőrjének épp mögénk érve jutottak eszébe a vonatkozó szabályok. Így történhetett, hogy a megengedett maximum ötvenes tempóval haladó stábunk mögött felgyűlt kocsisort vezető, villogó, dudáló, egyezményes karjeleket alkalmazó autóstárs is hirtelen megnyugodott - amint hátrafordult operatőrünk. Más, hasonló esetben szerkesztőnk tapsvihart kapott az őt - veszélyesen közel - követő kisteherautó feldúlt utasaitól, amint félreállt a szintén szabályos magatartásával felduzzasztott sor éléről.

26. § (1) Az egyes járművekkel legfeljebb a következő sebességgel szabad közlekedni:
a) személygépkocsival, motorkerékpárral, 2500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival
 - autópályán 130 km/óra,
 - autóúton 110 km/óra,
 - lakott területen kívül egyéb úton 90 km/óra,
 - lakott területen 50 km/óra,
(2) Ha a "Sebességkorlátozás" jelzőtábla lakott területen 50 km/óránál, lakott területen kívül 90 km/óránál nagyobb sebességet jelez, személygépkocsival, motorkerékpárral és a 2500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival legfeljebb a jelzőtáblán megjelölt sebességgel szabad közlekedni.
(4) A jármű sebességét az (1)-(3) bekezdésben említett sebességhatárokon belül úgy kell megválasztani, hogy a vezető járművét meg tudja állítani az általa belátott távolságon belül és minden olyan akadály előtt, amelyre az adott körülmények között számítania kell.

27. § (1) Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött - ennek hirtelen fékezése esetében is - meg lehessen állni.



Indulatok, kocsisor, záróvonalon előzés, néhány méteres követési távolság - ezt értük el azzal, hogy a forgalom hetven-nyolcvan kilométer/órás tempóját a megengedett ötvenre, az M1-M7 közös szakaszának körülbelül 130-as ritmusát a maximális százra csökkentettük. Nem lepődtünk meg.

A zebrákon tapasztalt szabálytalanságok azonban annak ellenére megdöbbentettek minket, hogy korábban már bebizonyosodott, kétszázból öt járművezető engedi át az átkelésre várakozó gyalogost. Az jóval biztonságosabb teszt volt, hiszen kolléganőnk csak akkor indult el, ha meggyőződött róla, megteheti. Most viszont a járókelőket nem tudtuk beavatni a kísérletbe, ezért aggódva, a dudagombra tett kézzel figyeltük a visszapillantó tükröt, vajon a mellettünk lévő sávban is észreveszik-e, hogy megálltunk a gyalogosátkelőnél. Szerencsére mindegyik gyalogos bizalmatlan volt.

43. § (1) Kijelölt gyalogosátkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni. Útkereszteződésnél a bekanyarodó járművel - kijelölt gyalogosátkelőhely hiányában is - elsőbbséget kell adni a gyalogosnak, ha azon az úttesten halad át, amelyre a jármű bekanyarodik.
(2) Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, járművel csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel szabad megközelíteni úgy, hogy a vezető elsőbbségadási kötelezettségének - a szükséghez képest megállással is - eleget tudjon tenni, és e kötelezettségének teljesítése tekintetében a gyalogosokat a jármű sebességével ne tévessze meg.
(3) A kijelölt gyalogosátkelőhely előtt megálló vagy forgalmi okból álló jármű mellett meg kell állni és továbbhaladni akkor szabad, ha a vezető meggyőződött arról, hogy azt a gyalogosok elsőbbségének a megsértése nélkül megteheti.



Hiába történtek az utóbbi időben hasonló, nagy médiafigyelmet kapott tragédiák, hiába beszélnek mindegyik után a KRESZ szigorításáról (nem mintha a hatályos engedélyezné a gyalogosgázolást zebrán), a helyzet ijesztő. Udvariasságunkkal és szabálykövetésünkkel életveszélyes szituációkat teremtettünk. Még kamera nélkül előfordult, hogy csak a negyedik belső sávban haladó autó vette észre, a külsőben megálltunk a Krisztina körút egyik zebrája előtt - de ő sem tudott elsőbbséget adni, és álló kerékkel vagy harmincméteres féknyomot húzva csúszott át a zebrán. A videón is látni, hogy majd' leesik a nyerges vontató fülkéje, annyira nem számít rá, hogy az előtte haladó szabályos lesz és megáll. Pedig nem vágtuk be az összes jelenetet, amikor a zebrán sétáló gyalogosnak kellett elengednie az autót. Miközben operatőrünk a zebra mellett feltűnően, állványról kamerázta az eseményeket.

Legutolsó videós tesztünk kapcsán - amikor azt próbáltuk ki, a Hungária körúton vagy az M0-son érni el gyorsabban az M3-as bevezető szakaszától az M1-es törökbálinti lehajtójáig - rengeteg levelet kaptunk, hogy miért biztatunk az elkerülő elkerülésére. Pedig nem állást foglaltunk, csak a kísérletünk eredményét közöltük. Ezúttal is távol áll tőlünk, hogy a KRESZ megszegésére buzdítsunk. Egyszerűen betartottuk a szabályokat, és a látottakat, olvasottakat tapasztaltuk.

Kíváncsiak vagyunk olvasóink véleményére - foglalkozunk még a témával.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK