A Japán-rali zárónapján nem történt meglepetés, Hirvonen nyert, Latvalának köszönhetően kettős győzelmet aratott a Ford, Loeb pedig szép kényelmesen begurult a harmadik helyen a célba. A francia így ismét megvédte címét, és immár ötszörös világbajnoknak mondhatja magát.

Fotó: Topspeed/Bálint Richárd

A sapporói stadion minden alkalommal megtelt a szuperspeciál idejére. Loeb az utolsó szakaszokon már nagyon óvatosan autózott, türelme aranyat ért


A pénteki és szombati nap után, a vasárnapi szakaszokon már csak az sietett, akinek muszáj volt, például a Suzuki csapat tagjai, valamint a kiesésük után visszaállók: Sordo és Solberg. Hirvonen számára mindegy volt, hogy két vagy három perccel nyer Loeb előtt, Latvalának is csak arra kellett figyelnie, hogy tartsa a második helyét. Loeb pedig már-már megerőszakolva saját magát, abszolút biztonsági autózást mutatott be.

Az első szakaszon Petter Solberg volt a leggyorsabb, akit az motivált, hogy tízperces büntetése ellenére is volt reménye a pontszerzésre. Ehhez "mindössze" öt helyet kellett előrébb lépnie a nap folyamán, a norvég megpróbálta. A délelőtt folyamán a másik fő esemény a suzukisok támadása volt Wilson ellen, a sárgák úgy döntöttek, elveszik az ötödik helyet a fiatal brittől. A harmadik gyorsaságin Andersson, a negyediken pedig Gardemeister is megelőzte, így a szervizbe már Hirvonen-Latvala-Loeb-Atkinson-Andersson-Gardemeister-Wilson-Villagra sorrendben érkezett az élmezőny.

Az argentin helyzete nem volt túl biztató, hiszen előnye már csak hat másodperc volt Solberg előtt, így gondolatban talán már akkor lemondott a világbajnoki pontról. Meglátása helyes volt, hiszen délután Solberg tovább szárnyalt, két gyorsot is megnyert, a másik kettőn a reményét egyre inkább elveszítő Hirvonen volt a leggyorsabb.

Fotó: Topspeed/Bálint Richárd

Hirvonen Japánban tökéletesen vezetett a három nap folyamán. A világbajnokságot nem itt, hanem már jóval korábban elvesztette, jövőre azonban komoly esélyesnek számít


Az állás nem változott, az egyetlen izgalmat a rendkívül csúszós, saras, néhol víz alatt álló pályák jelentették. Az utolsó előtti gyorsaságin ez utóbbi fogott ki majdnem Loebön, akinek autója felúszott egy tócsán, és megperdült. A nagy ijedtség után a francia még jobban visszavett, és biztonságban behozta a C4 WRC-t a célba.

Harmadik helyének köszönhetően tízpontos előnye maradt az összetettben Hirvonen előtt, ez pedig azt jelenti, hogy a walesi zárófutam eredményétől függetlenül ismét megvédte címét. A fordosok mindent megtettek ezen a hétvégén, de ez is kevés volt, a továbbiakban a gyártók közti győzelem lehet már csak a céljuk. Ehhez a szezon utolsó versenyén is hasonlóan jól kellene szerepelniük, mivel a Citroën előnye még mindig 11 pont. Atkinson ismét úgy lett negyedik, hogy az előtte állókkal nem tudott harcba szállni, a mögötte lévőknél meg ő volt jóval gyorsabb.

Fennállása legjobb szereplését könyvelheti el a Suzuki csapat, akik megfeleltek a hazai környezet fokozott elvárásainak. Az ötödik és a hatodik helyen is SX4 WRC végzett, így a gyártók közt feljöttek az ötödik helyre, és mivel a Munchi's csapat a fináléban már nem áll rajthoz, ez a pozíció véglegesnek tekinthető.

Fotó: Topspeed/Bálint Richárd

Az épphogy nagykorú Novikov megleckéztette a PWRC mezőnyét. Győzelme néhány kilométeren múlt, de a kudarc nem szegte az orosz pilóta kedvét


Wilson hetedikként végzett, nem hibázott a három nap folyamán, de a sebessége ennyire volt elég. Petter Solberg a sírból hozta vissza azt az egy pontot, amit nyolcadik helyéért kapott, a norvég exvilágbajnok már alighanem a 2009-es szezont várja.

A PWRC-sek mezőnyében a vártnak megfelelően igen szoros befutó született, és a csattanó sem maradt el a verseny végén. A pénteken és szombaton is élen álló, mindössze 18 esztendős orosz Novikov már egy perces előnyben is volt a nap folyamán, ám autója a záró szuperspeciálon az elromlott osztómű miatt lelassult, épp hogy csak el tudott vergődni a célig. A győzelem így Hänninen ölébe hullott, aki alig tudta elhinni szerencséjét. A finn hatpontos előnnyel érkezik az utolsó futamra, ahol már csak az osztrák Aignernek lesz matematikai esélye befogni őt. Arai végzett a harmadik helyen, igazi győzelmi esélye ezúttal sem neki, sem a többi japán pilótának nem volt. Novikovról pedig minden bizonnyal sokat fogunk még hallani, ígéretes jövő előtt áll a tinédzser.

A még pénteken balesetet szenvedett Patrick Pivato állapota stabilizálódott, bár egyelőre mesterséges kómában tartják, és néhány nap múlva még egy műtét vár rá. Előreláthatólag egy hónapot kell még a kórházban töltenie, mielőbbi felépüléséért az egész mezőny együtt szorít.

Ötször, először

Fotó: Topspeed/Bálint Richárd

Tommi Mäkinen rekordja a múlté, immár Loeb a sportág valaha élt legnagyobb alakja, legalábbis a statisztikák szerint


Ötödik világbajnoki győzelmével Loeb egy korábban szinte megdönthetetlennek tartott rekordot adott át a múltnak. 1996 és 1999 között Tommi Mäkinen nyert zsinórban négy címet a Lancer Evo különböző sorozataival, hol meggyőző fölénnyel, hol az utolsó pillanatban, óriási szerencsével. Utóbbi talán a legemlékezetesebb: 1998-ban a szezon nagy részében Carlos Sainz vezette a tabellát, és úgy tűnt, hogy ha nem ő, akkor Colin McRae lesz a világbajnok. Mäkinen viszont magára talált, sorozatban három futamgyőzelmet aratott, és két pontos előnnyel érkezett az utolsó versenyre, Walesbe. Ott viszont már az első napon kiesett, Sainznak tehát elég lett volna befutnia a hatodik helyen. Egészen vasárnap délutánig jól is állt a spanyol, amikor a Corolla WRC mindössze pár száz méterrel az utolsó gyorsasági célja előtt megadta magát. Az akkor készült felvételek bejárták a világot, Sainz magába roskadva ült az autó mellett, navigátora, Moya pedig mérgében bedobta sisakját a kocsiba - a hátsó szélvédőn át. Mäkinen egy kocsmában tudta meg, hogy mégis ő a világbajnok, először el sem akarta hinni, majd később némileg szalonspiccesen állt az őt ünneplők rendelkezésére.

A Mitsubishi gyár nagy becsben tartotta a finnt, az Evo VI-osból kiadtak egy 2500 darabos különleges szériát, Tommi Mäkinen Edition névvel. A Citroën hasonlóan bánik Loebbel, tavaly óta már kapható a "C4 by Loeb", amely a WRC-hez hasonlóan piros fényezéssel és fehér kerekekkel került a szalonokba.




A verseny végeredménye:

1. Hirvonen/Lehtinen  Ford  3:25:03,0
2. Latvala/Anttila  Ford  + 0:31,1
3. Loeb/Elena   Citroën  + 2:30,6
4. Atkinson/Prevot  Subaru  + 3:43,0
5. Andersson/Andersson  Suzuki  + 5:12,9
6. Gardemeister/Tuominen  Suzuki  + 6:09,4
7. Wilson/Martin  Ford  + 7:05,3
8. Solberg/Mills  Subaru  + 13:19,9


PWRC:

1. Hänninen/Markkula  Mitsubishi  3:43:30,4
2. Novikov/Moscatt  Mitsubishi  + 0:06,3
3. Arai/MacNeall  Subaru   + 0:09,2


A világbajnokság állása egyéniben:

1. Loeb/Elena  Citroën  112 pont
2. Hirvonen/Lehtinen  Ford  102 pont
3. Sordo/Marti  Citroën  59 pont
4. Latvala/Antilla  Ford  50 pont
5. Atkinson/Prevot  Subaru  50 pont
6. P. Solberg/Mills  Subaru  41 pont
7. Duval/Pivato  Ford  22 pont
8. H. Solberg/Menkerud  Ford  22 pont


A világbajnokság állása a gyártók közt:

1. Citroën Total WRT  175 pont
2. BP Ford Abu Dhabi WRT  164 pont
3. Subaru WRT  93 pont
4. Stobart VK M-Sport Ford WRT  64 pont
5. Suzuki WRT  28 pont
6. Munchi's Ford WRT  22 pont


A világbajnokság állása a PWRC-ben:

1. Hänninen/Markkula  Mitsubishi  36 pont
2. Aigner/Wicha  Mitsubishi  30 pont
3. Ketomaa/Teiskonen  Subaru  23 pont