A magasságkorlátozók elvileg a hidak, felüljárók védelmét szolgálják - néha úgy tűnik, bármi áron. A korábban halálos balesetet is okozó merev szerkezetű kapukat már betiltották, de a meglévőket nem cserélik ki. Ezt hívja a szaknyelv "meg nem bocsátó" rendszernek: ha a sofőr hibázik, a jármű felépítménye, rakománya, utasa bűnhődik.

Néhány havonta hallani hidak alá szorult kamionokról, teherautókról: az ilyen esetek elkerülését szolgálják a magasságkorlátozó kapuk, amelyeket alacsonyabbra méreteznek a megóvni kívánt műtárgynál, így idejekorán kiderül, ha egy nagyobb jármű nem fér el alatta.

Általában a járművezetők figyelmetlensége a bajok okozója, és a jelenlegi rendszer nem is veszi le vállukról a felelősséget. A merev szerkezetű kapuk nem figyelmeztetnek, hanem rongálnak, a csúszókapuk gyakran szintén merev szerkezetűekként viselkednek, a korszerű, elektronikus berendezésekre pedig nincs pénz.

Egy kamion felépítményének leborotválása is jelentős költséget és több órás forgalmi dugót okoz, de az elavult rendszer nem csak az anyagi javakra jelent veszélyt. Bizonyára sokan emlékeznek a 2006-os tragédiára, amikor a Ferihegyi gyorsforgalmi úton egy szerb emeletes busz szenvedett balesetet: hárman vesztették életüket. A megvédendő felüljáró sértetlen maradt.

Videóriportunkból többek között kiderül, hogy sokan bíznak a centiméterekben, hogy nem jó dolog, ha valaki meghal, és hogy korszerű utakon egészen más magasságkorlátozóknak lenne csak helyük.