Ez volt 2008 ralis szemmel

Vágólapra másolva!
Egerben kezdődött, és Pécsett végződött a hazai ralibajnokság 2008-as idénye. A hét futamon három különböző győztes volt, kereken száz gyorsaságit, illetve 1100 versenykilométert teljesített a mezőny. Mivel a kiírás szerint nem volt mínuszolás, tehát minden verseny eredménye beleszámított az összetettbe, az évad az első pillanattól az utolsóig izgalmas volt.
Vágólapra másolva!

Forrás: [origo]

Spici egész évben szédületesen gyorsan közlekedett, az összesen 100 gyorsasági szakaszból 55-en ő volt a leggyorsabb. Ez arra volt elég, hogy a szezon 7 versenyéből az utolsó ötöt zsinórban nyerte


A szezon előtt - ahogy az lenni szokott - többen is bajnokesélyesnek számítottak. A sor természetesen a címvédővel, a tavalyi autójával induló Benikkel kezdődött, aki 2008-ra navigátort cserélt, Lukács József ült a Focus WRC jobb első ülésébe. Spitzmüller Csaba, Kazár Miklóssal az oldalán teljes szezont tervezett a gyári hátterű Mitsubishi WRC-vel, és igazán nagyot durrantott a Turán/Benics páros is, akik az Octavia WRC-t cserélték egy megbízható, és igen ütőképes autóra: a francia Bozian csapattól bérelt Peugeot 307 WRC-re. Az esélyesek számát szaporította Turi Tamás, aki bár egy régebbi Corolla WRC-vel szállt harcba, nem okozott volna meglepetést egy-egy futamgyőzelemmel. Nagy reményekkel vágott az új szezonnak a Herczig/Csökő duó akik kitartottak az új fejlesztéseket kapó Impreza WRC mellett. A csúcskategóriában indult a már ki tudja hányadszor is utolsó évadját kezdő Vizin László, valamint ifj. Érdi Tibor is, akitől a tavalyi bíztató részeredmények után már dobogós helyezéseket várt el édesapja. Az A8-as kategória trónja üresen maradt, mivel Asi - már a 2009-es WRC és A8 nélküli szezonra készülve - N4-es Evo IX-re váltott. Ezzel a legnépesebb kategória első számú esélyesévé vált, pedig legalább tucatnyi remek pilóta és autó áhítozott az év végi aranyra. Az S1600-asok mezőnye Kakuszi-Ollé párharcot ígért, mellettük a feltörekvő, és igen gyors fiatalok is szerették volna letenni névjegyüket.

A első versenyen, Egerben, nem Benik kapta az egyes rajtszámot, ennek az volt az oka, hogy a szezonnyitón neves külföldi vendégek tették tiszteletüket. Az egykoron gyári Subaru pilóta, Simon Jean-Joseph a Citroën C2R2-t jött népszerűsíteni indulásával, a szlovákiai Béres József pedig egy S2000-es Grande Puntoban mérette meg magát a magyar mezőnnyel. A 2008-as év első gyorsasági szakaszát - amely esőben zajlott - Turán Frigyes nyerte meg a Peugeot-tal, nyomában Spicivel, Benikkel, és Turival. Spicit a Lancer rakoncátlankodó váltója, Beniket pedig egy kézfején lévő - a futam előtt pár nappal a konyhában elszenvedett - égési sérülés hátráltatta. Még szombaton búcsúzott Érdi, aki lecsúszott az útról a Fabia WRC-vel, és miközben kifelé igyekezett az árokból, leégett a kupplungja. Az első nap végén Benik állt az élen Turi előtt, akinek igencsak feküdtek a vizes pályák. A harmadik helyen Turán fordult, Hercziggel és Spicivel a nyomában. Az N csoportot Béres vezette, Asi előtt. Másnap már az első gyorsasági előtt elromlott Turiék Corolla WRC-je, így Benik elsőségét már semmi és senki nem veszélyeztette. Spitzmüllerék nagy hajrát indítottak, és hatalmas csatában sikerült megszerezniük a második helyet a visszaeső Turántól. Negyedikként Herczig érkezett a célba Vizin előtt, az N csoportot pedig Asi nyerte, igaz, csak a magyar értékelésben, hiszen egyébként Béres gyorsabb volt nála. A8-ban Hideg Krisztián győzött, míg a S1600-as kategóriában Kakuszi vihette haza az elsőségért járó trófeát. Talán csak azért maradhatott így is rossz szájíze, mivel Jean-Joseph végül gyorsabb volt nála, egy jóval gyengébb autóval.

Forrás: Duen

Turánnak egészen jól sikerült a WRC-s bemutatkozás, hiszen az idény közepéig ő vezette a bajnokságot. Minden versenyen célba ért, de sajnos a hajrára már nem volt keret WRC-re, a régi Mitsubishivel fejezte be a bajnokságot


Május első hétvégéjén Miskolc környékén folytatódott a bajnokság, amely hagyományosak a népkerti salakmotorpályán rendezett prológgal indult. Itt a helyi Spitzmüller volt a leggyorsabb, jelezve ezzel, hogy a hétvége hátralévő részén is kell majd vele számolni. Egerhez hasonlóan ismét esővel indult a rali, melynek ifj. Rabócsi vált az áldozatává, nagyot estek. Spitzmüller magabiztosan vezetett az első kör után, mögötte Benik-Turán-Turi meccs alakult ki. Herczigék alatt hat szakasz után megállt az Impreza WRC, így az ötödik helyen Érdi, a hatodikon pedig Asi zárt az első nap végén. A második nap nyugalmasnak indult, de végül óriási zűrzavarba torkollott. Az első kör után még változatlan volt a helyzet, de onnantól szinte gyorsaságinként történt valami esemény az élmezőnyben. Először Érdi borult fel a Fabia WRC-vel, később a Benik-féle Focus motorja romlott el. Majd a toronymagasan vezető, ráadásul az épp 40. születésnapját ünneplő Spitzmüllernek kellett kiállnia, miután a Lancer üzemanyagpumpája meghibásodott. Ekkor Turi állt az élen Turán és Asi előtt, de még nem volt vége. Előbb Turi, majd Asi is defektet kapott, így Turán megelőzte őket, és ő győzött. A Peugeot-os páros - a legnagyobb vetélytársak kiesése miatt - alaposan elhúzott összetettben.

Június elején az ország másik végén, Szombathelyen, ráadásul murván folytatódott a küzdelem. Az eső ezúttal sem maradt el, ahogy a mezőnyből egyre egyértelműbben kimagasló Spici-Benik-Turán trió harca sem. Turán kezdett a legjobban, a nyitó szakaszok után ő állt az élen. Délután Spitzmüller robbantott, és jelentős előnyre tett szert nap végére, Benik és Turán előtt. Az N csoportot a vasi futam specialistája, Asi vezette, igen nagy előnnyel. Vasárnap sem kegyelmeztek az égiek, az útviszonyok talán az egyik előfutó tereprali autónak feleltek meg a legjobban. A harc a továbbiakban inkább a túlélésért, mintsem a győzelemért folyt, Spiciék gyűjtötték be a 25 pontot, Benik érkezett be másodiknak, míg Turán elégedett lehetett újabb dobogós helyével, mellyel őrizte összetettbeli előnyét. A8-ban ismét Hideg, S1600-ban pedig Kakuszi győzött, egyedül az N csoport végeredménye nem volt egyértelmű. Asit ugyanis egy vélt szabálytalanság miatt - etapon elfogadott egy palack vizet egy nézőtől, melyet idegen segítségnek véltek a sportbírók - kizárták, de a fellebbezés után visszakapta pontjait, és így 100%-os teljesítménnyel vezette három futam után a kategóriát.

Forrás: Duen

Benik Balázs a két előtte végzőhöz képest öregebb technikával indult, de ez a gyorsaságán nem látszott. idén azonban minden szempontból elhagyta a szerencse, rengeteg műszaki gond és kiesés hátráltatta


Négy hét múlva Veszprémben, a szezon legnehezebb feltételű futama következett. Kivételesen nem áztatta az eső a pályákat, volt helyette viszont por és hőség. A tavasszal még a tereprali királyait is próbára tevő lőtéri pályákon a megszokott Turán-Benik-Spitzmüller hármas ismét egymás között tervezte eldönteni az első hely sorsát. Bár a veszprémi futam a túlélésről szól, a szoros állás miatt mindhárom pilótának 100%-on kellett autóznia. Felváltva voltak az élen, nap végére azonban Turán alaposan lemaradt, egy defektnek köszönhetően, sőt, még Beniket is feltartotta egy rövid ideig. Az ideiglenes harmadik helyre Herczigék jöttek fel, akik nyakán Asi loholt. Sok volt a kieső, ifj. Ranga például még a nap elején felborult. Vasárnap Turán elképesztő tempóban folytatta a felzárkózást, miközben Asi kiesett: egy defekt után megpróbáltak kimenni még a gyorsaságiról, a futómű azonban nem bírta. Spitzmüller ismét győzött - bár Benik majdnem befogta -, s így ő lett 2008 első duplázója, Herczigék is felállhattak a dobogóra, miután valamicskét megőriztek előnyükből Turán előtt. Az N csoportban a Balogh/Németh kettős győzött, akik már a nyitó gyorsaságin is gyorsabbak voltak Asinál. Négy futam után alaposan összerázódott az élmezőny, Spiciék feljöttek Turánra, és Benikék is lőtávolon belülre kerültek.

A két hónapos nyári szünet után Ózdon ismét aszfalton csaptak össze a versenyzők, kellemes augusztusi időben. A prológon a murvás futamokat anyagi okokból kihagyó, de ezúttal ismét induló Turi volt a leggyorsabb. A már a versenybe is beszámító éles szakaszokon Benik kezdett a legjobban, a régi-új pályákhoz ő alkalmazkodott a leggyorsabban. Öröme azonban nem tartott sokáig, mert a Ford hajtása elromlott, és fel kellett adnia a futamot. A vezető pozíció Spitzmüller ölébe hullt, aki mögött Turán, és Herczig autóztak. A szélvészgyors pályákon - volt, amelyen több mint 150 km/h-s átlagot ért el a szakaszgyőztes - Turi és Érdi csatáztak a negyedik helyért, míg az N csoportban létrejött az Eger Rali Béres-Asi meccsének visszavágója, melyet végül a zirci pilóta nyert meg. A futamot pedig magabiztos fölénnyel Spiciék, akik ezzel - ha csak egy ponttal is - átvették a vezetést az összetettben. Újabb A8-as győzelmével Hideg Krisztián már két futammal a bajnokság vége előtt behozhatatlan előnyre tett szert, míg az A7-es kategóriában Janzer tette ugyenezt.