Hétvégére megérkezik a tél: itt a megfelelő pillanat, hogy gondos autósként még időben felkészüljünk a megváltozó körülményekre. Az autó téli felkészítése nem merül ki annyiban, hogy a gumikat télire, a hűtőfolyadékot pedig fagyállóra cseréljük. Rengeteg apróságra érdemes odafigyelni - ehhez nyújtunk egy kis segítséget.

Forrás: MTI

Egy ilyen kikerüléshez egy nagyon jó állapotú, téli gumival felszerelt autóra van szükség. Ön felkészült?


Reggelente már fagypont környékén alakul a hőmérséklet, de még mindig sokan nem gondoskodtak autójuk téli felkészítéséről. Nem sok idejük van, hiszen az időjárás előrejelzések szerint hétvégére megérkezik a tél. Érdemes tehát átvenni, hogy mikre kell odafigyelni.

Ahhoz, hogy a szeretett autónk ne menjen napok alatt tönkre, a legfontosabb a fagyálló beszerzése, ami nem csak a hűtővízbe kell, hanem az ablakmosóba is. A különböző rendszerek működése szempontjából nagyon fontos, hogy az autó hűtőrendszerét legalább -25 fokos dermedéspontú fagyálló folyadékkal töltsük fel - ha tudjuk, hogy még hidegebb helyekre utazunk télen, akkor még alacsonyabb legyen a fagyáspont -, és az ablakmosó tartályába is körülbelül ugyanilyen hőmérsékletig fagytűrő ablakmosó-folyadék kerüljön. Érdemes lecserélni a hűtővizet, mert ezzel a rendszert is tisztítjuk, de ha mégsem cserélünk, akkor az utántöltés után érdemes a fagyáspontot megméretni (ezt akár egy benzinkútnál is megteszik nekünk). Itt azonban nem ér véget a felkészítés, sőt igazából itt kezdődik.

Forrás: [origo]

Sose induljunk hosszabb útra üres tankkal, hogy ha elakadunk, tudjunk fűteni az autó motorjával. Egy kis ásó, takaró, meleg kesztyű, mind jól jöhet, ha bajba jutunk


Ha már az ablakmosónál tartottunk, arra is oda kell figyelni, hogy az ablaktörlő lapátok jó állapotúak legyenek, hiszen télen sokkal többet utazunk ködös, nyálkás, nedves időben, tehát többet lesz koszos a szélvédő, amikor már nem mindegy, hogy hogyan töröl. Az ablakmosó folyadékból is érdemes a teljes mennyiséget leengedni, és helyére bekevert fagyálló ablakmosót tölteni, így biztosak lehetünk a megfelelő fagyáspontban. A csere után érdemes a rendszert pár másodpercig működtetni, hogy a csövekben lévő folyadék is a fagyállóra cserélődjön.

Az ablakmosóból is érdemes plusz készletet tartani az autóban, sőt még néhány eszköz cipelése is ajánlatos. Ilyen például a kis seprű, a jégkaparó, amivel ugye a havat, jeget lehet eltávolítani az autóról. Ebből nem árt, ha hosszú nyelűt veszünk, hiszen akkor kaparás közben nem hullik a kezünkre a rengeteg jég, hó. Kell egy kis jégoldó, vontatókötél, extrém nagy hó esetére hólánc. A hóláncot a megvétel után mindenképpen vizsgáljuk meg, és próbáljuk ki, fel tudjuk-e szerelni az autóra. Ez azért fontos, hogy ne zord időjárási körülmények között kelljen kísérletezni, hogyan kell ezt a fontos kiegészítőt feltenni a kerekekre.



A hólánc sieléshez kötelező tartozék. Még itthon próbáljuk ki, hogyan kell felszerelni!


Ha nem akarjuk, hogy a kezünk lefagyjon, érdemes csak erre a tisztítási, szerelési célra egy kesztyűt is rendszeresíteni télre az autóba. Békés környéken, ahol nem divat letörni az ablaktörlőlapátokat, célszerű éjszakára felhajtani őket, így megelőzve odafagyásukat és károsodásukat. Az említett felszerelések kapcsán fontos megjegyezni a csomagtartóba pakolt eszközök rögzítését - ahogy erre már kitértünk. Praktikus tanács az is, hogy a zároldót ne a csomagtartóban tartsuk, hanem a zsebünkben, hiszen ha szükség van rá, akkor a raktérből nem tudjuk kiszabadítani.

Jön a motoros böjt

Fotó: Ocskay Zoltán

Így szeret pihenni minden motor. Száraz, meleg helyen, letisztítva, felbakolva
(A képre kattintva elolvashatja a téli tárolásról szóló cikkünket.)


Amint beköszönt a tél, motoros szempontból is nehéz időszak kezdődik, hiszen lassan alkalmatlanná válik a terep a motorozásra. Persze a futárok még ilyenkor is dolgoznak, de egyre kevesebb örömük van benne. A hobbi motoros számára azonban nem ér véget azzal a szezon, hogy meglátja az első havazást, hiszen a gondos tulajdonos gondol kedvencére is. Nem mindegy, hogy a szezon végén hogyan tesszük el arra a pár hónap pihenőre a szeretett motorunkat. A legfőbb szabály, hogy teletankolva, letisztítva, a kellő helyeken beolajozva tegyük el a motort, az akkumulátort pedig ki kell szerelni. Erről bővebben a motor téli tárolásáról szóló írásunkban olvashatnak.



A tél beállta előtt ellenőriztessük az akkumulátor állapotát, mert az alacsony hőmérséklet káros hatással van a teljesítményére. A nyáron még tökéletesen működő akkumulátor nem biztos, hogy télen is így problémamentes. Ilyenkor az fokozott igénybevételnek van kitéve, hiszen az utastér fűtése, a hátsó szélvédő páramentesítése, a ködlámpa használata vagy az éjszakai fagytól dermedt motor indítása komoly megterhelést jelent. Egy ma kapható átlagos akkumulátor már nem igényel törődést, nem kell a folyadékot utánatölteni, de 3-4 év után biztosan jelentősen veszít a teljesítményéből, tehát egy ilyen korú akkumulátort már tél előtt is érdemes cserélni. Az akkumulátor állapotának felméréséhez érdemes szakszervizbe látogatni, a szimpla feszültségmérés nem ad teljes képet az állapotáról.

Forrás: [origo]

Az autó karosszériájára, a könnyűfém felnikre káros a sózás, ezért ajánlott sűrűbben mosatni a kocsit. Ilyenkor az alvázmosás is az autó hasznára válik


Az akkumulátorhoz kapcsolódóan az elektromos rendszerre is érdemes figyelmet szentelni, arra is nagyobb feladat hárul. Az izzókat ellenőrizni kell, de talán még ennél is fontosabb, hogy maga az armatúra ne legyen sérült, hiszen a beszivárgó víz komoly pusztítást végezhet. Mindig legyen nálunk tartalékizzó, és nem árt, ha már előre begyakoroljuk, hogyan lehet gyorsan cserélni (amelyik autón egyáltalán lehet házilag). Abba is érdemes belegondolni, hogy a fényszórók sokkal előbbre, a talajhoz közelebb helyezkednek el, ezért jobban szennyeződnek. Ez jelentős fényerő-veszteséget is okozhat, ezért egy nedves, koszos napon gyakran álljunk meg, és tisztítsuk le a lámpaburákat.