A hétköznapi autósok életét kicsit felbolygatta, hogy idén életbe lépett az utakon a "zéró tolerancia" elve, a büntetési tételek emelkedtek, mindezt a közlekedési morál javítása és a halálos balesetek számának csökkentése érdekében. A rendőrség statisztikái szerint a szigorítás teljes siker, május óta jóval kevesebben vesztették életüket az utakon, melyet a hatóság egyértelmű jelzésnek tekint: ezen a kitaposott ösvényen megy tovább.

Ennek pedig a sofőrszolgálatok különösen örülhetnek: érezhetően visszaesett azoknak a száma, akik alkoholfogyasztás után volánhoz ülnek. Sokan, akik korábban egy-két sör elfogyasztása után még vígan hazafurikáztak, ma már inkább taxit vagy sofőrt hívnak. "Mi is érezzük a szigorítás hatását, idén megnőtt rendeléseink száma" - ad helyzetjelentést Daninger. "Nagyjából 15 százalékkal emelkedett a forgalmunk, az ügyfelek óvatosabbak lettek."

Komoly kérdés lehet, hogy mi van akkor, ha a bérsofőr összetöri a kocsit. Hivatalosan kommunikálva egyik cégnek sem volt még törése, de ez érthető: senki sem teregeti ki szívesen a szennyest. Az Alkonynál az ügyfeleknek fuvarlapot kell aláírniuk, melyben elismerik, hogy a járműre érvényes casco-biztosítással rendelkeznek: kár esetén a cég vállalja, hogy az önrészt teljes egészében kifizeti, egyéb esetekben pedig garantálja, hogy háromszázezer forintig helytáll a sérülésekért. Az Alkonynak a Generalinál van biztosítása, a háromszázezer forinton felüli károknál a különbözetet a biztosító téríti meg.

A gyakorlat a többi cégnél is hasonló, biztosítás nélkül egyik sem dolgozik. A körültekintő, óvatos vezetés hatékony módja a balesetek elkerülésének, de ha mégis ilyesmi történik, természetesen leveszik a terheket az ügyfelek válláról. A cégek tapasztalatai alapján a sofőrrendelés nem kizárólag férfi privilégium, a megrendelések negyven százalékát évek óta nők "szállítják", az ügyfélkör változatos: céges buliktól kezdve a családi összejövetelekig bárhonnan futhatnak be megrendelések, de olykor egy meghitt, páros vacsora is sofőrszolgálattal ér véget - természetesen az alkoholfogyasztás miatt.

Női kezekben

Forrás: Vénusz sofőrszolgálat

A Vénusz sofőrszolgálat hölgyei, akik bebizonyítják, hogy a nők is lehetnek jó vezetők


Még hogy a nők nem tudnak vezetni! 2002 óta egy kizárólag hölgyekkel dolgozó cég is várja a megrendeléseket, a Vénusz Sofőrszolgálat az elmúlt hat évben komoly ügyfélkört épített magának. Veress Ildikó tulajdonos a kezdetektől fogva azt akarta bizonyítani, hogy nők is lehetnek olyan jó sofőrök, mint a férfiak, munkatársai ezért 30 év körüli, nagy vezetési tapasztalattal rendelkező hölgyek. Az idő őt igazolta, a férfiak ugyanis gyakran szívesebben töltik a hazautat egy nő társaságában, a helyzettel pedig eddig még senki nem élt vissza.



Kezdetben a "menedzserréteg" volt az, mely leginkább igényt tartott a bérsofőrökre, ma már viszont korosztálytól független a szolgáltatás igénybevétele. A fiatalabbak sem szégyellnek sofőrszolgálatot hívni, ennek megfelelően a fuvarozandó autópaletta is széles: Suzukitól Mercedesig sokféle márkával találkoznak a sofőrszolgálatok, néha sportkocsikkal is. A munkatársak körültekintő kiválasztására emiatt is szükség van, a sofőrnek semmilyen autó volánja mögött nem szabad "elszállnia", csak tennie a dolgát.