A Kia bátor döntésre szánta rá magát. Az eddigi modellek főként jó ár-érték arányukról voltak ismertek, de a Soul esetében a hangsúly sokkal inkább a formaterven és a sokféle kiegészítő extrán lesz. A terepjárós jegyekkel rendelkező kisautó csak elsőkerék-meghajtással létezik.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Így néz ki a Kia első bátor formaterve
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A Kia lassan eljutott oda, hogy autói az alkalmazott technikát tekintve már szorosan ott lihegnek a neves európai és japán konkurensek mögött, miközben az áraik még mindig kedvezőbbek. Eddig nem sokat kockáztattak, csak olyan modelleket mutattak be az utóbbi években, amelyekkel nem lehet mellé lőni, ez alól talán csak az E osztályos Mercedes-Benzre hasonlító Opirus a kivétel. A kockázatmentes stratégia be is jött a koreai márkának, hiszen a gazdasági válság ellenére 2008-ban is tíz százalékkal növelték eladásaikat világszerte. Eljutottak arra a pontra, amikor már a márkaimázs javítása lett a fontos - ehhez pedig nem elég a hét év garancia és a modern motortechnika, kellett egy olyan autó, amit megnéznek az utcán, ami felismerhető és feltűnést kelt.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Nem fog leérni az alja: a szabad magasság 164 mm
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A Soul eredetileg nem is lett volna szériaautó, három éve mutatták be tanulmányként a Detroiti Autószalonon. A vártnál sokkal kedvezőbb visszajelzés azonban meggyőzte a koreai vezetőket arról, hogy érdemes lenne megvásárolhatóvá tenni a kocsit. Igen gyorsan dolgoztak tehát a mérnökök, és kapóra jött nekik az is, hogy az anyacég Hyundai a Soullal szinte egyszerre érkező i20-hoz egy vadonatúj és igen rugalmasan alakítható kisautó-padlólemezt tervezett, amit némi módosítás után átvehettek. A Kia nagy bánatára a modern és tágas i20-ből három éven belül nem lesz Kia-verzió, a kisautók szegmensében addig az öregedő Rióval, a vadonatúj Soullal és egy jövőre érkező, Opel Meriva -ellenfélnek számító egyterűvel kénytelenek versenyezni.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

A fekete A oszlopot már láttuk a Minin, a Swiften és a Fabián
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Abban bíznak a Kiánál, hogy a Soul lesz az első olyan modelljük, amelynél az érdeklődők az árlista helyett először a felszereltségi listákat és a kiegészítők sokaságát fogják szemügyre venni. Egy teljesen új célcsoport figyelmét szeretnék felkelteni: azokét, akiknek a Fiat 500 túl kicsi, a Mini túl drága, életkoruk pedig 25 és 44 év között van, és jellemzően jómódú városiak. Ezek a vásárlók sokra értékelik, ha autójuk megjelenése elüt az átlagostól; szeretik, ha megbámulják őket vezetés közben, és alapfeltétel az is, hogy a számtalan szín, kiegészítő és díszítés segítségével egyéniségükhöz alakíthassák az autót, de persze a lemezek alatti modern technikáról sem szeretnének lemondani.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Feltűnést kelt: sok valenciai megnézte magának a Soult
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A Soult elsősorban a karakteres és semmivel össze nem téveszthető formája fogja eladni. Élőben is jól mutat, bár hozzá kell tenni, hogy a hatalmas, 18 colos keréktárcsák nélkül kissé más az összkép. Az alapverziókra csak 15-ös acélfelniket szerelnek majd, ilyet nem is láttunk a valenciai menetpróbán, az arany középutat a 16 colosak jelentik, viszont még ezek is kicsinek tűnnek a hatalmas kerékjáratokban. Nincs konkurense a gyár szerint a Soulnak - elfeledkeztek az eladási listákon nálunk mindig elöl végző Suzuki SX4-ről és a hamarosan érkező Toyota Urban Cruiserről. Igaz, a Soul mindkettőnél feltűnőbb, és ha a malomkerék méretű felni nem lenne elég, akkor még harsány, élénk színekkel, szpojlerekkel, pepita csomagtérajtóval, különféle matricákkal és szemöldökkel is fel lehet dobni a kocsit.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Kényelmesek a vidám kárpitozású első ülések
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Méreteit tekintve a mai, nagyra nőtt kisautókkal versenyez egy ligában. Hossza 4,1 méter, a Cee'd-nél tehát 13 centivel rövidebb, ugyanennyivel magasabb is, miközben tengelytávja csak tíz centiméterrel rövidebb. Hasmagassága öt centivel nagyobb, ezért a padkák meg sem kottyannak neki, igazi városi crossover, csak éppen az összkerékhajtás hiányzik belőle. Meglepő, hogy a magasra tett ülések miatt mennyire kényelmesen lehet a Soulban ülni, még a hátsó üléseken is, és a beszállás is sokkal kényelmesebb, mint egy alacsonyabb építésű autóba. A hátsó láb- és fejtér még a szűknek semmiképp sem nevezhető Cee'dét is veri, és vállban is csak néhány mm-rel szűkebb. Sajnos a tágas utastér árát a csomagtartónál kell megfizetni, egy ekkora autótól csalódás a 222 literes befogadóképesség, még akkor is, ha a padlója alatt van még egy 119 literes tér, amelyben különféle rekeszeket alakítottak ki hungarocellből. Ha lehajtjuk a hátsó üléseket, természetesen javul a helyzet, bár a 671 liter akkor sem számít rekordnak, legalább sík a felület. Egyszerűen megoldhatták volna a csomagtartó problémáját, ha sínen csúsztatható hátsó üléseket szerelnek be, talán majd a ráncfelvarráskor erre is sor kerül.