Impreza másképp - Subaru Impreza 2.0D menetpróba

Vágólapra másolva!
A Subaru végére ért dízelesítési programjának, és a Legacy, az Outback, valamint a Forester után már a kompaktosztályba illeszkedő Imprezába is beépíti a világon egyedülálló bokszer dízelét. A nagyszerű vezethetőségen szerencsére nem rontott a motor, miközben a fogyasztás alacsonyabb, a hatótávolság nagyobb lett.
Vágólapra másolva!

Forrás: Subaru

A dízellel is 8,6 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára az Impreza
(Még több fotó a galériában. Kattitnson a képre!)


Sok tekintetben eltér az előzőektől a Subaru Impreza idén bemutatott harmadik generációja. Először is: már nem nézik ki az embert, ha megáll vele az Opera előtt, mert megjelenése közel sem olyan hivalkodó, mint a korábbiaknak, de a sportosság jegyei azért továbbra is felfedezhetők rajta.

Amikor tavaly megjelentek az első képek az új nemzedékről az interneten, először csak fogtam a fejem, hogy ilyen ronda autót ma már a koreaiak sem képesek tervezni - ez még a kilencvenes években talán elment volna, de nem 2008-ban. Arra gondoltam, ha nem lenne az orrán az óriási fiastyúk-csillagkép embléma, akkor ember meg nem mondaná, hogy milyen autómárka termékét látja, és az ezüst hátsó lámpa is rég kiment már a divatból, már a plázás tuningüzletek is alig tartanak ilyet raktáron. Azt most is vallom, hogy ennek a hátsó lámpának csak akkor van értelme, ha az ember a képeinken szereplő metálezüstben kéri az Imprezát, mert akkor gyönyörűen beleolvad a karosszériába, egyébként vásári bóvlinak tűnik - nem véletlen, hogy a Mazda is elhagyta az új hatosról.

Forrás: Subaru

Csak a boxer diesel felirat különbözteti meg kívülről a WRX-től
(Még több fotó a galériában. Kattitnson a képre!)


Ahogy teltek-múltak a hónapok, kezdtem hozzászokni az Impreza formájához, és ma már közel sem találom akkora csalódásnak, mint korábban. Az STi és a WRX a légterelőivel és a kiszélesített sárvédőivel pedig kifejezetten tetszik, ki tudja, talán jövőre már a gyengébb verziók is bejönnek majd. Szerencsére a dízelmotoros Impreza kívülről csak a hátsó motorjelző táblában különbözik a 230 lóerős WRX-től, ami azt jelenti, hogy a töltőlevegő-hűtő számára kivágott óriási nyílás ennek a motorháztetején is ott van, és a 17 colos könnyűfém felnik is megegyeznek. Szegény mallorcai őslakosok, amikor meglátták a tükörben az Imprezát, azonnal lehúzódtak, a nyílás megfélemlítő ereje tehát nem csak a benzines Subaruknál működik.

Vége a ralizásnak

Forrás: [origo]

A Suzuki után egy újabb japán autógyár jelentette be, hogy nem indul a jövő évi rali-világbajnokságon. A Subaru távozásával kétszereplősre csökken a WRC-ben versengő gyárak száma, így szinte értelmét veszti a sorozat.Hétfőn a Suzuki dobta be a törölközőt, kedden a Subaru sokkolta rajongótáborát, hogy jövőre nem indul a legrangosabb rali sorozatban. A Subaru közleménye szerint a világgazdasági válság hatásai miatt maradnak távol a hatalmas pénzeket felemésztő WRC-től.A japán gyár döntése különösen fájdalmas lehet a rali szerelmesei számára, hiszen a 1990-óta meghatározó szereplői a WRC-nek számtalan győzelmet begyűjtve, amely során olyan nagy nevek szereztek vb-címeket a márkának, mint Colin McRae, Peter Solberg vagy Richard Burns. A rali vb nem mellesleg hatalmas reklám is volt a Subaru számára, hiszen az 1994-óta versengő Impreza modelljük neve egyet jelent a ralizással. A dolgok jelenlegi állása szerint jövőre csak a Ford és a Citroën indít gyári WRC-csapatot.



El kell ismernem, van abban valami, amit David, a Subaru európai marketingvezetője mondott a mallorcai menetpróba első napján a vacsoránál. Szerinte az autós újságírók mindegyik Impreza bemutatójánál fanyalogtak, függetlenül attól, hogy épp egy teljesen új generációt vagy csak egy erősebb modellfrissítést jelentett be a gyár. Szemléletesen a mostani nemzedéket egy olyan fickóhoz hasonlította, aki zakót vett magára, hogy az elegáns klubokba is beengedjék, de az elegáns hacuka alatt azért még ott van a tetoválása, ami az ő marketinges nyelvén nyilván azt a magas színvonalú technikai tudást jelenti, amit minden rajongó elvár egy Subarutól.

Forrás: Subaru

A Sport felszereltséghez feszes futómű, kagylóülés, 17-es felni és optikai csomag jár
(Még több fotó a galériában. Kattitnson a képre!)


A régi és az új Impreza különbségeinek taglalásakor nem szabad elfelejtenünk azt sem, hogy az aktuális kínálat gerincét már a Nyugat-Európában oly népszerű ötajtós karosszériaváltozat adja, a négyajtós csak szűkített motorválasztékkal érhető el, a korábban oly népszerű kombi pedig nem is létezik belőle. Az is fontos, hogy a szélesebb nyomtáv és a hosszabb tengelytáv eredményeként elférni benne hátul is, én 180 centiméter magas vagyok, de jó öt-hat centi hely még maradt a térdem előtt, amikor a magamhoz beállított vezetőülés mögé beültem. Mivel a repülőtérre egy Legacyval mentünk ki, közvetlen összehasonlítási alapom is van: jelentem, a nagytesóban ugyanez az érték becslésre nyolc-tíz centi, igaz, az ülés is jobban formázott és kényelmesebb.

Ugyancsak nem elhanyagolható szempont, hogy végre az Imprezához is adják a VDC-nek hívott menetstabilizáló elektronikát, ami a Boschtól érkezik, és korábbiakhoz még felárért sem volt elérhető. Régi nagy adósságát tudta le ezzel a Subaru, és ha már beépítik az Imprezába, akkor a manapság egyre jobban terjedő hill holdert sem hagyták ki a funkciói közül, ami emelkedőn két másodpercig megtartja az autót a fékpedál felengedése után is.

Forrás: Subaru

Nem a belső dizájnért fogjuk szeretni. A klíma csak egyzónás
(Még több fotó a galériában. Kattitnson a képre!)


A technika-szemléletű megközelítés amúgy is hagyomány a márkánál. Jellemző erre, hogy a sajtótájékoztató nem a szokásos félórás marketingmaszlaggal kezdődött arról, hogy hogyan alakulnak az eladások az alsó-középkategória dízel szegmensének felső végében, Európa közép-keleti felében, 2008 harmadik negyedévének utolsó előtti hetében. Inkább egy asztalhoz vezettek minket, ahol egy szétszedett, soros négyhengeres BMW-dízelmotort és a Subaru bokszer dízelét lehetett összehasonlítani. A bajor erőforrás súlyos kiegyenlítő-tengelyeire mutatva a japánok kacsintva megjegyezték, hogy nekik ilyenre bizony nincs szükségük, mert az egymással szemben dolgozó fektetett hengerek a bokszer elrendezés miatt amúgy is kioltják a zavaró rezgéseket, így a motor is könnyebb lehet, javul a fogyasztása és a gázreakciója is. Sosem gondoltam volna, hogy ekkora tömege van egy turbófeltöltőnek, még felemelni sem volt könnyű a görögdinnye-méretű eszközt - a Subaru pont ezért a lehető legalacsonyabbra, a blokk alá építi be.