Csak nehezíteni lehet az autótolvajok dolgát

2009.01.26. 11:26

Ellophatatlan autó továbbra sem létezik, de a Volkswagen-tulajdonosok nyugodtabban alhatnak az utóbbi években. A gyári rendszereket kiegészítő mechanikus és elektronikus eszközök együttesen jelentik a legjobb védelmet. Nemcsak a tolvaj veszélyes, hanem a figyelmetlen tulaj is.

Fotó: Mudra László [origo]

Már nem kiugróan, de még mindig Volkswagenből lopnak a legtöbbet


Egyre kevesebb autót lopnak el:  míg 2003-ban országosan 8886, Budapesten pedig 6690 gépjárművet vittek el, addig 2007-re országosan 7585-re, a fővárosban pedig 4969-re csökkent az ismertté vált esetek száma. Az ORFK tájékoztatása szerint a gépjárművekkel kapcsolatban toplistás bűncselekmény a "csalás, sikkasztás és hitelsértés", 2007-ben 2718 alkalommal kellett ilyen okból eljárást indítani, holott 2003-ban még "csak" 1275-ször.

Az Egységes Nyomozóhatósági és Ügyészségi Bűnügyi Statisztika (ENYÜBS) szerint 2003-ban 3343 esetben jelentettek be önkényes járműelvételt, ez a szám 2007-re 2196-ra csökkent. Az ORFK kiemeli, hogy a 2007-ben feldolgozott adatok szerint a bűncselekmények közel 22 százalékát tették ki a finanszírozási csalások, ami jelentős arányeltolódást jelent, és új stratégiák megjelenését jelzi.

A tavalyi évre vonatkozóan egyelőre csak nem hivatalos, tájékoztató jellegű adatok állnak rendelkezésre, talán emiatt látszik némi ellentmondás a számokban. Az ORFK [origo]-nak küldött anyaga szerint 2008-ban országosan 7475 autót loptak el, mely 5,6 százalékos emelkedést jelent az előző évhez képest, holott az ENYÜBS-statisztika szerint 2007-ben vittek el több gépjárművet, szám szerint 7585-öt.

A nem hivatalos számok szerint a Budapesten ismertté vált esetek száma 5326, mely 5,8 százalékos emelkedés az előző esztendőhöz képest. A módszerek kifinomultabbá válása miatt csökken a megtalált autók száma, országosan 1107 darabról érkezett hír, mely 2,1 százalékos visszaesés. Rosszabb a helyzet a fővárosban, ahol 18 százalékos csökkenéssel 420 darab gépjármű került elő.

Forrás: MTI

Drágák az alkatrészek, ezért sok lopott kocsit rögtön szétszerelnek


Márkák szerinti bontásban vizsgálódva a legnépszerűbb lopott márka még mindig a Volkswagen, de előnye már minimális. Pedig volt idő, amikor a VW számai szinte "leugrottak" az ORFK-tól kapott összehasonlító-grafikonról: 2000-ben például 2943 wolfsburgi modellt loptak el, míg a lista második helyére került Audiból 1278 tűnt el. Ez az esztendő volt a csúcspont, innentől meredek esésnek indult a Volkswagen, ami köszönhető talán az importőr által az autókban elhelyezett, sok újságíró epés megjegyzéseinek alanyává vált biztonsági eszközöknek is.

A 2007-es adatok szerint Volkswagenből már csak 391-et loptak el, mindössze hét darabbal többet, mint Suzukiból. Az autolopasok.hu statisztikái szerint a lista első helyén a Volkswagen áll 15 százalékkal, szorosan mögötte a 13 százalékos Suzuki, illetve a 11 százalékos Opel következik. Ugyanez az oldal vezeti a legkedveltebb típusok statisztikáját is, ezen a listán már a hétszázalékos Suzuki Swift áll az élen, megelőzve az öt-ötszázalékos Skoda Fabiát, Volkswagen Golfot és Peugeot 206-ot.

"Az autólopási módszerekben nagy a szórás, de mindig nagy kérdés, hogy mekkora szerepet játszik a tulajdonos" - mondja Sánta László, a Zsaru-CAR civil autókereső rendszert üzemeltető autóvadász. "Sokszor előfordul például, hogy valaki kiáll a garázsból vagy kertből, visszamegy bezárni, de közben járva hagyja a motort. Ez a pár másodperc bőven elegendő arra, hogy az autóval elhajtsanak. Ilyen esetekben alkalom is szülheti a tolvajt, de valószínűbb, hogy kifigyelik a tulajdonost, és az arra alkalmas pillanatban lecsapnak."

Másodlagos azonosítás

A gépjármű-nyilvántartás jövője lehet a másodlagos azonosítás, amelynek bevezetésétől a kormány a lopások további csökkenését várja. Az intézkedés értelmében a különböző alkatrészeket mikropontokkal látnák el, amelyek eltávolítása már nagy precizitást követelne a bűnözőktől. Elvben nem lehetetlen, hogy egy nagyértékű autó valamelyik elemét teljesen megtisztítsák, de egy-egy autóban lehetne akár ezer mikropont is elszórva. Ha ezek közül csak egyet is megtalálnak, az rögtön bukás.



Nincsenek biztonságban az éjszakára leparkolt, de modern gyári elektronikával felszerelt modellek sem. "A profi tolvajok nagyon felkészültek. Ha megvan a kiszemelt autó, bontóból szereznek egy olyan elektronikát, amilyet a típusba szerelnek. Műhelyben felprogramozzák, kinyitják a motorháztetőt és pár pillanat alatt rádugják a barkácsolt elektronikát az eredeti helyére. Innentől már könnyű dolguk van, a gyújtáskapcsoló eltörése után már viszik is a kocsit."

Forrás: MTI

Az új autókkal nehezebb a dolguk a tolvajoknak, a régiekkel lényegesen egyszerűbb, de kevesebb a tolvaj nyeresége


Sánta szerint a modern autók némi nehezítést jelentenek a tolvajok számára, a régiekkel viszont könnyű a dolguk: egyszerű zárkihúzásos módszerrel dolgoznak, másodpercek alatt. "Ritka, hogy trélerrel visznek el egy autót, de azért előfordul. Egyre divatosabb viszont a besurranásos módszer: betörnek egy családi házba vagy lakásba, majd az ott talált kulccsal végigjárják a környéket. Szerencsés esetben az autó rögtön a kertben áll, a kulcscsomón ott a kapunyitó is, de egy egész utcát sem tart sokáig végigjárni a zsákmányolt kulcshoz tartozó autót keresve, hiszen a kocsi villanásokkal még segít is. Az ilyen esetek különösen az agglomerációban, illetve Budapest külső kerületeiben szaporodtak el, Rákoscsaba és Rákospalota különösen veszélyeztetett."

A tolvajok az erőszaktól sem riadnak vissza, állítja Sánta. Előfordul, hogy piros lámpánál nekikoccannak a kiszemelt járműnek, mire a tulajdonos természetesen kiszáll. Ha nem figyel eléggé, az elkövető társa bepattan a kormány mögé és elhajt. Sántát különösen aggasztja, hogy a bűnözők folyamatosan fejlődnek.

"Persze, nekünk is vannak új módszereink, a nyomukban járunk. Csak az a baj, hogy az autósok sokszor maguk tesznek úgy, hogy áldozattá váljanak. Óvatlanok, a strandon, letakarás nélkül hagyott csomagokban felejtik a kocsikulcsot, uszodákban, fürdőkben a szekrényekbe pakolnak az értékmegőrzők helyett - ezek mind könnyű zsákmányok. De nem maradnak ki a szórásból az autókereskedők sem: a besurranásos módszer egyik változataként az elkövető bemegy a kereskedésbe, az egyik asztalon talál egy kulcsot, amelyet a telepen sétálva gyorsan összepárosít az autóval, és már megy is. Az autólopások visszaszorítása érdekében sokat tehetnének a tulajdonosok, csak egy kicsit óvatosabbnak kellene lenniük!"

Trükkös lopások

 


Az autótolvajok különböző trükkökkel, a legegyszerűbb módszerekkel is lopnak


A tolvajok nem riadnak vissza filmekben látható módszerek alkalmazásától sem. Sánta elmesélte, egyszer megesett, hogy egy pórul járt tulajdonos hirdetést adott fel, hogy el szeretné adni autóját. Telefonon megkereste egy orvosként bemutatkozó illető, aki elfoglaltságára hivatkozva kérte, hogy a próbautat munkahelyénél, az egyik budapesti kórháznál ejtsék meg. Ki is jött fehér köpenyben, majd némi beszélgetés után autóba ült a tulajdonossal. A szerep részeként építgette a bizalmat, majd kérte, hogy a visszaúton ő vezethessen. A mit sem sejtő tulajdonos kiszállt, a tettes pedig azonnal átpattant a kormány mögé és elhajtott. Ugyanígy lett áldozat egy kereskedés is, amely legújabb Volvóját veszítette el hasonló módszerrel, pedig itt az elkövetőtől, biztosíték gyanánt, személyi igazolványt is kértek. Mivel hátrahagyta az okmányt, rögtön gyanították, hogy hamis. Az is volt.



"Ellophatatlan autó nincs" - ismerteti az autóvadász az alapszabályt. Az ORFK szerint a Mabisz-ajánlással ellátott termékek előnyt jelenthetnek, mivel azokat előzetesen szakmailag hozzáértők vizsgálják meg. A rendőrségi tapasztalatok arra engednek következtetni, hogy a gyári védelmi eszközökön túl érdemes egyéb gépjárművédelmi terméket is beszereltetni a járművekbe, amelyekre az elkövetők előre nem mindig tudnak felkészülni.

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK