"Jók a műholdas védelmi rendszerek, ezek segítségével elvileg gyorsan megtalálhatóak az autók" - vélekedik Sánta.

"Egyre több olyan rendszer van, amelyek révén a tulajdonos 'felhívhatja' saját kocsiját. Persze, ezek is kijátszhatók, de közel sem biztos, hogy a tolvaj erre is felkészült. A mechanikus védelmi eszközök maximum fél percet tudnak lassítani, ezekre kár alapozni."

A kormányzárak ez alapján csak arra lehetnek jók, hogy ha két ugyanolyan autó áll egymás mellett, egyik kormányzárral, másik nélküle, akkor a tolvaj a pár másodperccel könnyebb munkát válassza. "A váltózárak sem jelentenek szinte semmit, kinyomott kuplunggal könnyedén elvontatható az autó. De máshogy is ki lehet őket cselezni: ha a tolvaj az elektronika cseréje miatt már kinyitotta a motorháztetetőt, hozzáférhet a váltórúdhoz is. Az áttételt átrakja kettesbe, az autó pedig kinyomott kuplunggal, csúsztatva máris indítható. Ez ellen védelmet jelenthet, ha a váltózárat elektromechanikai motortérzárral kombinálják."

A motortérzárat általában egy jól elrejthető kis kapcsolóval szerelik be, amely ha nem ad áramot a zárban lévő relének, akkor a motortér nem nyitható. Csak a gyújtás ráadásakor kerül a kis kapcsoló is áram alá, így nincs a rendszernek semmilyen áramfelvétele. Beszereléssel együtt 30-40 ezer forintért vásárolható hasonló eszköz, amely Sánta szavai alapján főleg kiegészítő védelemnek jó.

Forrás: MTI

Sántó Lászlóék egyre kevesebb autót találnak, ezért az autóvadászik is újítanak


A legújabb mobiltelefonos védelmi modulok közvetlenül értesítik a tulajdonost, ha illetéktelen próbálja elindítani a kocsit, egymás után akár két számot is tudnak tárcsázni. Ezeknek különböző verziói vannak forgalomban, akadnak olyanok, amelyek nagyteljesítményű antennáikkal olyan helyeken is tudnak hívást kezdeményezni, ahol a hagyományos telefonok már nem. A beszereléssel együtt 60 ezer forint körüli összegért elérhető modulok arra is képesek, hogy sms-üzenetre blokkolják a motort.

Az igazán profi rendszerek a blokkolást követően sms-ben elküldik az autó GPS-koordinátáit, a tulajdonos így egyszerűen odatalálhat járművéhez a rendőrség kíséretében. Bizonyos hatótávolságig jól használhatók az LCD-kijelzős riasztók, ezek egy kis képernyőn jelzik, ha riasztás történik. A jobb modellekkel percre programozható, hogy autónk motorja mikor indítható be, beszereléssel együtt 60-70 ezer forintba kerül egy ilyen típus.

Az égből is figyelnek az autóvadászok

Sánta László is elismeri, hogy egyre kevesebb a találat, bár ő maga a Szent Kristóf napi vadászat óta húsz járművet talált, százmillió forint értékben. A munka egyre nehezebb, a vadászoknak új módszereket kell találniuk. Ennek részeként januártól alapítványként folytatják tovább, a jövőben pedig légi felderítéssel bővül repertoárjuk. A légirendészettel kötött együttműködés értelmében az alapítvány a levegőből is kutatja majd a lopott autókat, a fentről kiszúrt potenciális helyeket pedig később személyesen is bejárják. Az újításokról hamarosan sajtótájékoztatót tartanak a vadászok.



"Az idő mindig nagy tényező, a lopás felfedezése után azonnal kell intézkedni" - figyelmeztet Sánta, aki úgy látja, hogy ugyan mindenféle autóra van igény, de mintha a dízel modellek egyre népszerűbbek lennének. Van magyarázata a Swift kelendőségére is: "Ez a magyar népautó, ezeket főleg totálkárosra tört autókhoz viszik. Ugyanolyan színben, ugyanolyan felszereltséggel, melyre aztán átültetik az alvázhordozó elemeket. Eredetiség-vizsgálaton ez kibukik, de még mindig sokan trükköznek ezzel. Hasznos lenne, ha a műszaki totálkáros autókat nem engednék újra forgalomba helyezni. A biztosítók valamiért nem akarják ezt."