Tizenegy éves mélyponton a magyar autópiac

Vágólapra másolva!
A pénzügyi válság alapjaiban ingatta meg a magyar autópiacot: az év első hónapjában feleannyi autó talált gazdára, mint 2008 januárjában. A visszaesés mértéke a szakembereket is meglepte, az pedig a kivárásra játszó vevőket fogja, hogy a kereslet-visszaesés ellenére - egyesek szerint soha nem látott - áremelkedés várható. Pesszimista elemzők több száz kereskedés bezárására számítanak.
Vágólapra másolva!

A magyar autópiac szereplői közül senki sem várhatta, hogy 2009-ben megfordul minden trend és megindulnak felfelé az eladások, a januári adatok azonban így is méretes pofonnal érnek fel. A világot behálózó pénzügyi-gazdasági válság megkezdte igazi pusztítását itthon, az év első hónapjában kevesebb mint hatezer autó talált gazdára. Egy évvel ezelőtt ugyanez a szám valamivel 12 ezer felett volt, a visszaesés tehát több mint ötvenszázalékos, 11 éve nem volt ilyen rossz a helyzet.

A kiábrándító számokért hiba lenne csak a válságot okolni, már a hagyományosan erősnek számító novemberi, decemberi eladások is jelezték a bajt. 2009. január 5-étől azonban a Magyar Lízingszövetséggel folytatott egyeztetések eredményeként új szabályozást léptetett életbe a Pénzügyi Szervek Állami Felügyelete (PSZÁF) is: a gépjármű-finanszírozási konstrukcióknál a korábbi nulla százalék helyett 20 százalékos minimum önrészt, a 120 hónapos futamidő maximum 96 hónapra csökkenését, valamint a finanszírozó cégek számára az ügyfél fizetőképességének alaposabb vizsgálatát írták elő.

Márpedig Magyarországon sokan éppen azért vásároltak új autót az elmúlt években, mert önerő befizetése nélkül, tízéves részletre elhozhatták azokat. Ebben a gyakorlatban benne volt az autópiac mesterséges felpumpálása - ez a lufi most kipukkadt. A húszszázalékos önrész már minimum félmillió forint letételét követeli meg a vásárlóktól, az aktuális helyzetben pedig sok családnak nincs ehhez elegendő forrása.

"Minket is meglepett az 52 százalékos visszaesés" - kezdte Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. "Egész évre 20-25 százalékos hanyatlást várunk, ehhez képest a januári adat egészen kiugró. A válság már novemberben éreztette hatását, akkor egyharmadával estek vissza az eladások, úgy kalkuláltunk, ezt hozza majd a január is. Tévedtünk."

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Még a szakértőket is meglepte a piac januári visszaesése

Győző szerint ugyanakkor nemcsak a válság és a hitelezési gyakorlat átalakulása, hanem egy miniszteri nyilatkozat is hozzájárult a váratlanul rossz piaci eredményhez. "Felvetődött, hogy a kormány esetleg eltörölné a regisztrációs adót, azokban a napokban is érezhetően visszaesett a kereslet. A vevők természetes reakcióként rögtön kivárásra rendezkedtek be, abban bízva, hogy csökkennek az árak. Pedig az idei költségvetésben 82 milliárd forintot irányoztak elő a regisztrációs adó bevételeként, nem valószínű, hogy ekkora összegtől a Pénzügyminisztérium csak úgy eltekint." A kialakult helyzettel kapcsolatban az MGE közleményt is kiadott.

Az importőröknek kell a regisztrációs adó

Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter január 21-én, az Autóipari Versenyképességi Munkacsoport ülésén felvetette, hogy a terhek enyhítése érdekében esetleg eltörölhetnék a regisztrációs adót. Persze, csakis akkor, ha az adókiesést más forrásból kompenzálni lehet, a kormány értelemszerűen nem akar lemondani több milliárd forintról. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete közleményben reagált Bajnai ötletére: a szervezet nem tartja jó elképzelésnek az adónem eltörlését. A gépjárműimportőrök azzal érvelnek, hogy a regisztrációs adó mértékét a gyártó figyelembe veszi a listaár képzésénél, ezért eltörlése a legtöbb gyártónál az átadási ár növelését eredményezné, és így a listaár változatlan maradna, tehát a vevő nem érzékelné az árcsökkenést, de az állam sem az adótömeg emelkedését.

A regisztrációs adó eltörlése kizárólag a használtautó-importőröknek kedvezne, mert esetükben ez az egyetlen tételes adó, azaz ennek mértéke független a számlától, és így csökkenti a hazai használt autóknak a külföldről behozottakkal szembeni, a mesterséges alulszámlázásból adódó versenyhátrányát - áll a közleményben. Az MGE felhívja a figyelmet arra, hogy a regisztrációs adó eltörléséről szóló, "kellően át nem gondolt" javaslat hatására már az elmúlt napokban is szinte megállt az új személygépkocsi és motorkerékpár-eladás, hiszen az esetleges vevők kivárnak azt gondolva, hogy az adó eltörlése árcsökkenéshez vezethet.

A gépjárműpiac élénkítésére az MGE álláspontja szerint az úgynevezett "autócsere program" lenne alkalmas. Ez azt jelenti, hogy aki tíz évnél idősebb személygépkocsit a regisztrált bontók valamelyikének újrahasznosításra lead, az új jármű vásárlásakor a gyár és a költségvetés részéről azonos mértékű támogatást kapna, ami így tényleges árcsökkenést eredményezne. Az akció csak azon gyárak termékére vonatkozna, melyek hajlandóak a költségvetéssel azonos támogatást adni, és családonként egy, a környezetet kevésbé károsító gépkocsi vásárlását tenné lehetővé.



A vevők elmaradása érzékenyen érintheti a márkakereskedéseket, egyes vélemények szerint sokuk kénytelen lesz lehúzni a rolót. "Az ország azon területein, ahol a válság erősebben érezteti hatását, még az átlagosnál is jobban visszaeshetnek az eladások" - vélekedett Győző. "Egy bizonyos szint alatt a veszteségek nem finanszírozhatók tovább, valóban sokan csődbe mehetnek, de hogy pontosan hányan, arra majd az idő fog választ adni. Egyes becslések több százról is beszélnek, miközben a magyarországi értékesítési pontok száma nagyjából ezerhétszáz."

Győző szerint ezek nagyon hozzávetőleges számok, az esetek nagy részében ráadásul nem is megszűnésről, hanem tulajdonosváltásról lesz szó. "A tőkeerős vállalkozások több kisebb kereskedést felvásárolhatnak, ennek nyomán centralizálhatják tevékenységüket és jelentős költségcsökkentést érhetnek el" - fogalmazott az MGE elnöke.