Februártól már itthon is meg lehet vásárolni a Kia első olyan autóját, amely nem csak az agyunkra, hanem az érzelmeinkre is hatni akar. A Soul alapára 3,8 millió forint.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

A dél-koreai követség képviselője egy hosztesszel leplezte le a Soult
(Még több fotó a hazai bemutatóról a galériában. Kattintson a képre!) 


Decemberben már alkalmam volt kipróbálni a Kia városi crossoverét Valenciában, így a hazai bemutató kapcsán az árakról és a felszereltségekről fogok írni. Már akkor is leírtam, hogy a Soul olcsóbb lesz a Cee'd-nél, ami be is igazolódott, hiszen a legolcsóbb, 126 lóerős benzines 1,6-ossal hajtott verzióért 3,8 millió forintot kér a Kia, míg az Cee'd ugyanazzel a motorral és hasonló felszereltséggel 4,05 milliótól indul. Igaz az újdonság elvileg egy kategóriával kisebb, de az a belső méreteken egyáltalán nem, maximum a csomagtartó befogadóképességén érezhető.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Krómozott kilincsek csak a gazdagabb, TX felszereltséghez járnak
(Még több fotó a hazai bemutatóról a galériában. Kattintson a képre!) 


A Soul LX-nek hívott alapfelszereltsége ráadásul igen gazdag, szériában adják hozzá a menetstabilizáló elektronikát (a Cee'd-ben ennyiért nincs), a hat légzsákot, a távirányítós központi zárat, az elektromos tükröket és szervokormányt, a manuális légkondicionálót, a hathangszórós hifit AUX és USB csatlakozóval, a négy elektromos ablakot és a 16 colos könnyűfém keréktárcsákat. Az 1,6-os, változó vezérlésű, alumíniumblokkos erőforrás 10,8 másodperc alatt gyorsítja fel a Soult 100 km/órára, azonban végsebessége a nagy homlokfelület miatt csak 177 km/óra, átlagfogyasztása a gyár optimistának tűnő számítása szerint 6,5 liter száz kilométerre.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Kimondottan rázós a futómű a 18 colos kerekekkel. Elég a 16-os is
(Még több fotó a hazai bemutatóról a galériában. Kattintson a képre!) 


400 ezerrel kerül többe a jóval nyomatékosabb, 260 Nm-es 1,6 literes dízelmotor, ami papíron 115 lóerőt tud, átlagfogyasztása pedig csupán 5,2 liter. Ezzel a CRDi motorral közel egy másodperccel tovább tart a százra gyorsulás, rugalmassága viszont sokkal jobb, és a végsebesség is magasabb 1 km/órával. Májustól ennek a motornak a 128 lóerős változata is kapható lesz változatlan nyomatékkal, de a 4 km/órával nagyobb végsebesség és a 0,3 másodperccel jobb gyorsulás nem indokolja a 150 ezer forintos felárat.

 


Videónk a hazai bemutatóról

 

Csak a dízelekhez lehet rendelni a kissé régimódi, négyfokozatú, de kézzel is kapcsolható automatikus váltót, de már annak is örülni kell, hogy egyáltalán létezik ilyen kombináció, mert a kisautók között egyáltalán nem gyakoriak a dízel automaták. A hazai bemutatón pont egy ilyen modellel sikerült a másfél kilométeres tesztutat bejárnom, a rövidke ismerkedés csak arra volt elég, hogy megállapítsam, a dízelmotor hangját elég jól szigetelték, és hogy a hidrodinamikus nyomatékváltó is nagyon finoman vált. Csak a félmillió forintos felára borsos kissé az automatának, igaz, az árban már a dízel részecskeszűrő is benne van.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Terepjárónak néz ki, pedig csak elsőkerék-meghajtású
(Még több fotó a hazai bemutatóról a galériában. Kattintson a képre!) 


A gazdagabb, EX felszereltség felára ugyanannyi, mint a dízelmotorénak, 400 ezer forint. Ezért természetesen sokkal több luxust kapunk, mivel az EX-ben már találunk ködlámpát, tolatóradart, LED-es harmadik féklámpát, elektromosan behajtható külső tükröket, bőrborítású kormányt és sebességváltót (a felhasznált bőr igencsak műanyag hatású), sötétített hátsó üvegeket, fekete betétet a lökhárítókban, az autóhoz nem passzoló krómozott kilincseket, hátsó szpojlert és az utazást a pesti utakon igencsak rázós élménnyé változtató, de hatásos megjelenést biztosító 18 colos könnyűfém keréktárcsákat. Egyes extrák üzletpolitikai megfontolásból csak a drágább felszereltséghez érhetőek el, ilyen például az automatikus váltó, a tolatókamera a belső tükörbe tett képernyőjével, a 370 wattos csúcshifi a pirosan villódzó hangszórókkal vagy az elektromos napfénytető.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Tágas és barátságos a beltér, de sok az olcsó műanyag
(Még több fotó a hazai bemutatóról a galériában. Kattintson a képre!) 


A Soult tizenegyféle, gyári matricákkal dekorálható külső színnel és szintén tizenegy, ugyanilyen színű belső kárpittal lehet rendelni, a csúcsmodellhez azonban még három extra kárpit is kérhető. Ezek közül az volt a kedvencem, amelyikbe sötétben foszforeszkáló Soul feliratot hímeztek bele a szorgos koreai szövőgépek, ehhez egyébként foszforeszkáló szőnyeggarnitúra is jár.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Hatalmas a láb- és fejtér a második sorban, az ülés megtámasztja a combot
(Még több fotó a hazai bemutatóról a galériában. Kattintson a képre!) 


Bár nem a szlovákiai Zsolnán gyártják, a Soulra is érvényes a Kia 7 éves vagy 150 ezer kilométeres általános garanciája, persze csak akkor, ha ez idő alatt végig márkaszervizbe visszük az autót. Ezen kívül jár még 5 év vagy 150 ezer kilométeres jótállás a fényezésre, és 10 év az átrozsdásodásra. Idén négyszáz Soult szeretne itthon eladni az importőr, pedig az igaz húzómodell, a 109 lóerős 1,4-es benzines csak év végén érkezik a motort megálláskor leállító ISG start & stop rendszerrel együtt. Idén már a Soul hibrid verzióját is elkezdik gyártani Koreában, de az európai piacra csak 2010-re érkeznek meg a benzines-elektromos Soulok.