Vajon mivé válik a derék Renault Kangoo, ha lerövidítik a tengelytávját, teletömik extrákkal, hupikék műszerfalat szerelnek bele, hátulját pedig kabrióvá alakítják? A franciák szerint ennyi elég ahhoz, hogy a haszonjárműből teremtett buszlimuzin prémium kisautóvá változzon.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Összetéveszthetetlen látvány lesz a forgalomban a Be Bop
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Rosszul időzítenek mostanában a francia autógyártók. A Citroën a gazdasági válság kellős közepén, nemrég jelentette be DS prémiummárka bevezetését egy új kisautóval, a Renault pedig egyfajta tarka lifestyle luxusmodellt kreált a Kangoo-ból, amelyet Be Bop néven hamarosan piacra is dob. Persze mindkét modell már szinte kész volt a válság kezdetekor, így kénytelenek voltak kényszeredett mosollyal bemutatni őket.

A Kangoo Be Bopot a két évvel ezelőtti tanulmányautó sikeres fogadtatása hívta életre, alapját a legrövidebb, mindössze 2,31 méretes tengelytávú, nálunk nem forgalmazott Kangoo Compact haszonjármű adja. Azonban itt az ezüst motorháztetőről és műanyag elemekről, a 16 colos könnyűfém felnikből, az igényes, többtónusú metálfényezésből és a szabadidő-autós lökhárítókból jól látszik, nem az áruszállításon van a hangsúly. Hogy még furábbak legyenek az arányai, a széles és magas, de csupán 3,87 méter hosszú Be Bopot még meg is emelték két centivel a normál Kangoo-hoz képest, így már 183 centire magasodik, nyitott tetővel pedig még ehhez is hozzá kell számolni 15 centit. A bordeaux-i menetpróbán egy pakolóházból kellett kiállni az autóval, ösztönösen le is húztam a fejem, amikor a betongerendák alatt mentem, mivel az antenna folyamatosan pattogott a plafonon, és a magasra tett ülésben az volt az érzésem, mindjárt beverem a fejem.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Nagy hasmagassága és rövid tengelytávja okán könnyű terepre is rámehet
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Nagyon mókásan néz ki képeken és az életben egyaránt, kicsit olyan, mint a régi KRESZ-könyvekben az aránytalanul magas tetővel megrajzolt autók. Minden porcikájából süt a vidámság, ezért a négy választható szín közül (gyöngyház fekete, karmazsin vörös, hajnalpára narancs és gleccser fehér) egyedül a fekete nem illik hozzá, a többi színben viszont garantáltan a fiatalok és a gyerekek kedvence lesz. Csak a fehéren nem fényezik ezüstre a motorháztetőt, a többin viszont a hátsó ajtó műanyag betétjét, a külső tükröket, a hűtőmaszkot és a lökhárítók nagy részét is ilyen színre fújják. Mivel tengelytávja 38 centivel rövidebb, mint a normál Kangoo-é, hátsó ajtók már nem fértek rá, így praktikum szempontjából alulmarad a Fiat Qubo-Peugeot Bipper-Citroën Nemo hármasikrekkel szemben. A háromajtós karosszériát viszont szó szerint kell érteni, mert a két különálló hátsó ülést valóban a csomagtartón keresztül, az ülések közti folyosón át a legegyszerűbb megközelíteni, bár az első ülések is előrehajthatóak. Bezárni lehet belülről a csomagtérajtót, de a gyerekek védelmében nyitni nem - talán jobb lett volna, ha egy gyerekzárat szerelnek rá, mert felelős gondolkodású felnőttek is utazhatnak a második sorban.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Nagyon jól mutatnak a színes kárpitok a vastag és puha üléseken
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Hogy hátulról is jó legyen a kilátás, ezeket a puha tömésű székeket amfiteátrum-szerűen építették be, tehát jóval magasabban vannak az elsőknél. Itt is jól el lehet férni, gigantikus a fejtér, és a térd sem ütközik az első ülésbe, kár, hogy felhúzott lábakkal kell ülni, és így a rövid ülőlap nem támasztja meg kellően a combot. Példás viszont a variálhatóság, mivel a hátsó ülések sínen csúsztathatóak, támlájuk dönthető, összehajthatóak, de ki is lehet őket szerelni, akárcsak egy Scénicben. Sok csomag szállításakor erre bizony szükség is lehet, mert ha benn vannak, akkor a csomagtartó csak 174 literes, de hátsó ülések nélkül már közel másfél köbméter áll rendelkezésre. Tárolórekeszből viszont jól áll a Be Bop, elöl kilenc literes doboz rejtőzik a könyöklő alatt, és a hátsó utasok is kaptak két hasonló méretű üreget a könyöklőként funkcionáló vaskos ablakkeretekbe építve.

Az egy darabban, oldalra nyíló csomagtérajtót igényes, gáztöltésű teleszkóp tartja, a nyitási szög 32 és 85 fokos lehet, az előbbi szűk parkolóhelyeken jön jól. Ugyanúgy leereszthető elektromosan a hátsó szélvédő, mint az első ablakok, sőt, akár a slusszkulcsra tett gombbal is, ami jól jöhet, ha épp mindkét kezünk tele van a hipermarketból jövet, vagy ha nincs hely még a 32 fokos nyitáshoz sem a parkolóban.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Ilyen, amikor egy kengurunak zsiráfteteje van. Azért így sem kabrió
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Ugyancsak érdemes lehúzni a hátsó szélvédőt, ha a hátsó utasokat kabrió-élménnyel szeretnénk megajándékozni, mivel a tető hátsó, üvegből készült része előrehajtható. Ehhez két reteszt kell kézzel kioldani, és az üveget egy fogantyú segítségével előrehajtani, aztán újra reteszelni. Nyitás után olyan szögben fekszik a tetőn, hogy a lehető legkevesebb légörvényt keltse az utastérben, így hátul utazva is csak a fejünk búbját borzolja a menetszél, elöl pedig szinte semmi sem érezhető a félig nyitott állapotból körülbelül 100 km/óráig, utána viszont a hirtelen megnövekedő szélzaj jelzi a szellős állapotot. Hasonló tető egyébként az áruszállító Kangoo Compacthoz is van, csak ott fémből készül, és fő funkciója az, hogy akár egy létrát is el tudjon vinni a rövid teherautó. A zsiráftetőn kívül még egy fix tetőablak és egy kétrészes, kibillenthető is van az első utasok feje fölött, ami az oldalablakokkal együtt 3,9 négyzetméteres üvegfelületet ad ki.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

A fura alakú kézifék akár egy repülőről is származhatna, helyet szabadít fel a doboznak
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Jól mutat a normál Kangoo-ból átvett műszerfal, mivel a narancs és a fehér színű autókban - amit egyébként "Be fun" névvel jelölnek - a felső része világoskék színben pompázik, de a vidám hangulatot fokozza fekete-fehér hátterű műszeregyüttes, és a kék-sárga üléskárpitozás is. Ezektől kicsit olyan érzés beülni a Be Bopba, mintha az IKEA gyermekmegőrzőjébe lépnénk be, csak a színes labdák hiányoznak. A lapos szögben álló kormány csak magasságában állítható egy szűk tartományban, a rövid váltókar viszont nagyon jól kézre esik a volán mellett. Érdekes, hogy a Renault prémium járműnek pozicionálja a Be Bopot, és az egyetlen választható felszereltségi szint tartalmaz is szinte mindent a tempomattól a manuális klímán keresztül a menetstabilizáló elektronikáig. Automatikus a lámpakapcsolás és az ablaktörlő, elektromosan mozognak az ablakok és a behajtható tükrök, van négy légzsák, és ostorcsapás ellen védő fejtámla, csak a bőrborítású kormány és váltógomb maradt ki valahogy. Elég rövid az extralista, csak digitális kijelzős, automatikus klímát, tolatóradart, USB és iPOD csatlakoztathatóságot, és színes kijelzős, remekül használható Carminat navigációs rendszert rendelhetünk felárért.