Utánajártunk, milyen autókat veszünk mi, adófizetők az állami vezetőknek és a fő-főhivatalnokoknak. A német autók a kedvencek, a környezetvédelem és a gazdaságos működés nem elsődleges. A főpolgármester Európában nem forgalmazott hibridbe ülne, a zöldpártok nem nyilatkoznak autóflottájukról.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Három darab páncélozott Audi A8 L Quattro jelenti az államiautó-park csúcsát. Kék villogós Q7-es Audiból öt van


Vajon milyen lehet 6,9 alatt lenni százon, állami autóval? - vetődhet fel a kérdés, amikor minisztert látunk kiszállni például egy régebben beszerzett Saab 9-5 Aeróból. A svéd csúcsmodell csak egyetlen, és nem is a leggyorsabb a kormányzati autópark több száz lóerős járművei közül.

A minisztereket és államtitkárokat, vagyis az állami vezetőket, kormánybiztosokat, a központi hivatalok (például APEH, Fogyasztóvédelem), valamint az államigazgatási hivatalok és a magyar külképviseletek vezetőit megillető juttatásokat a 136/2006. (VI. 26.) kormányrendelet 9-10. paragrafusa taglalja. Eszerint az említettek személyes gépkocsi-használatra és sofőrre jogosultak hivatalos és magáncélú utazásaikon. Pontosan meghatározzák a jármű kategóriáját is: az állami vezetők és a kormánybiztosok 8-as, a többiek 7-es kategóriájú gépkocsit kapnak, a két besorolás a felső-középkategóriában differenciál. A besorolási kategóriákat a 8002/2007. (11.21.) MeHVM-tájékoztató 108-113. oldalán találjuk, bizonyos függvényszámításokkal együtt. Annyi azért biztos, hogy a kilenc kategória valamelyikébe kerülés alapfeltétele a minimum 2350 mm-es tengelytáv, tehát például egy Citroën C1-ből soha nem lesz kormányzati autó.

Kategorizálás

A kategóriába sorolásnál a hosszúság az egyik legfontosabb paraméter, a kiértékelésnél felerészt számít. Annyit sikerült megértenem a táblázatokból és képletekből, hogy például a legnagyobb (9-es) kategóriában van két régió, egy alsó 4845 mm-rel, és egy közép 5089 mm-rel (0-s és 1-es). Ha utóbbinál hosszabb a kocsi, akkor kétségtelenül a 9-esbe tartozik. Ha a kettő közé esik, például 5051 mm-es, akkor jön egy számítás: 5051 mínusz 4845, osztva 5089 és 4845 különbségével, tehát még mindig 0,84-es szorzóval indul, ugyanúgy, mint egy Audi A8. Akit ezen kategóriák részletes specifikációja, felszereltségi előírásai érdekelnek, kattintson a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság Közbeszerzési Portálján a 00-Gépjárművek táblára. A másik besorolás elvileg szintén hatályos, mert a kormányrendelet hivatkozik rá: ez az 1/2004. (MK 108.) MeHVM-tájékoztató 6. számú függeléke a dokumentum háromnegyede tájékán. Ebben a fő paraméterek alapján a C1 megint kiesik, de az is kiderül, hogy fajlagos teljesítménye (100 kW/kg) alapján egy Saab 9-5 csak akkor kerülhet be a 7-es vagy 8-as kategóriába (4836 milliméteréhez a 9-es messze van), ha minimum 113 kW, vagyis 154 LE a teljesítménye. A két leggyengébb motorral már nem is rúghat labdába - ezért kell az Aero...



Külön kell szólnunk a közjogi méltóságok, tehát a köztársasági elnök, a miniszterelnök, az Országgyűlés, az Alkotmánybíróság és a Legfelsőbb Bíróság elnökének gépkocsi-használatáról. Őket a Köztársasági Őrezred állandó személyi védelemben részesíti a 160/1996. (XI. 5.) kormányrendelet 5. § (1) bekezdése értelmében "felső kategóriájú és megfelelő biztonsági berendezéssel ellátott gépjármű rendelkezésre bocsátásával." Ugyanilyen kocsit kap a rendészeti, a honvédelmi és a külpolitikáért felelős miniszter. Ez 9-es kategóriájú autókat jelent, amelyek megvételét és technikai felszerelését az őrezred biztosítja, nem közbeszerzés keretében. A személyi védelem miatt nagy titok övezi ezek pontos paramétereit. Annyit azért megtudtunk, hogy az őrezred a védett vezetők részére rendészeti és híradástechnikai berendezésekkel felszerelt, használt, de újszerű állapotú Audi A8 L típusú járműveket vásárolt. A 450 lóerős, páncélozott 6.0 Quattróból tavaly ilyenkor vettek hármat, egyenként 80 millió forintért, melléjük öt Q7 is érkezett újonnan.

A köztársasági elnök egyébként két autóra jogosult (hivatali és személyes használatra), illetve ő és a miniszterelnök, miután leköszöntek, még a hivatali éveikkel megegyező ideig, évi harmincezer kilométerre kapnak személyes célra autót. A rendészeti miniszter és a külügyminiszter Audi A6-tal jár (ez méretével befér a 9-es kategóriába), előbbi 2008-as 3.0 TDI, utóbbi benzines 3.2 FSI 2005-ből. A honvédelmi miniszter A8-alapú Volkswagen Phaetonjában ugyanolyan háromliteres turbódízel dolgozik, mint az Audiban. Az Őrezred delegációk szállítására, kiképzésre még használni fogja a védett személyek leamortizált autóit, majd tíz év után nyílt árverésen bárki megveheti ezeket páncélostul, töredékáron.

Forrás: MTI

Szekeres Imre honvédelmi miniszter is német autót, Volkswagen Phaetont használ


Feltűnhet, hogy ezek a példányok mind a német gyártmányok. Igen, a Kormányszóvivői Iroda tájékoztatása megerősítette a benyomást, amit a kormányhivatalok környékén sétálva szerezhet az ember: a flotta német hegemóniájú, azon belül is többnyire egy cég nyeri a kiírt beszerzéseket. A szűken négyszáz minisztériumi autóból nagyjából kétszázötvenről kaptunk pontosabb tájékoztatást. "A Központi Szolgáltatási Főigazgatóság 2007. január 1-jétől az ellátás racionalizációja és a költségek csökkentése érdekében átvette a minisztériumoktól (...) többek között a gépjárművekkel kapcsolatos ellátási feladatokat is. Ez alól kivételt jelent a Honvédelmi Minisztérium, amelyet a speciális feladatokból adódóan a Magyar Honvédség lát el gépjárművekkel, illetve a Külügyminisztérium autóállománya, ezt a diplomáciai feladatok ellátásra tekintettel a tárca kezeli." A kapott információk alapján a gépjárművek beszerzése elsősorban központosított közbeszerzési eljárás keretében valósul meg, de a tárcák is vásárolhatnak.

2000-ben vettek sokat

A Kormányszóvivői Iroda szerint nagyszabású, minden kategóriára kiterjedő beszerzésre utoljára 2000-ben került sor. Néhány kategóriára korlátozottan 2002-ben és 2003-ban, 2006-ban pedig nagyrészt haszongépjárművek beszerzésére volt lehetőség központosított közbeszerzési eljárás keretében. Ehhez képest a lista 250 darabjából húsznál kevesebb a 2000-es vagy azelőtti évjáratú autó, tehát a közbeszerzésen kívül igen aktívan vásárolgattak a minisztériumok.



Rákérdeztünk, hogyan takarékoskodnak a gépjármű-beszerzésekkel válság idején. A miniszterelnök utasítása alapján a következő időszakban a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság kizárólag az esetlegesen használhatatlanná vált (például totálkárosan sérült) gépkocsikat pótolhatja, és nem cseréli le azokat a járműveket, amelyeknél ez koruk vagy futásteljesítményük alapján indokolt volna. A tájékoztatás alapján a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság által kezelt járművek átlagéletkora több mint hat év - a magyar átlag 10-11. "A 376 gépkocsit magába foglaló minisztériumi autóparkban kilencven darab 8 évesnél idősebb, a legöregebb pedig több mint 17 éves" - ennek a vénségnek (árubeszerző Transporter) a gyomrában 73 ezer kilométer van, ha nem fordult még át az órája, akkor jó vétel lesz egyszer. A listán a korban következő hat "matuzsálem" már a tíz-tizenegyedik évét tapossa, a többiek mind fiatalabbak. "Az átlagos futásteljesítményük 150 ezer kilométer, és az autók mindössze harminc százalékáról mondható el, hogy 100 ezer kilométer alatti a futásteljesítménye, 110 olyan autó van, amely több 200 ezer kilométert futott" - ha a honi autó-átlagéletkort beszorozzuk évi húszezer kilométerrel, akkor is 200-210 ezres átlagot kapunk.