Eredendő bűn - Ford Focus RS

2009.03.06. 9:41

A gyáriak szerint ez a Focus a legjobb RS modell. Ez vitatható, de a nemzetközi menetpróbán tapasztaltak alapján kijelenthető, hogy polgári kompakt alapja ellenére igazi versenyautós élményt nyújt.

Forrás: Ford

305 lóerő és 440 Nm csak az első keréken, mégis vezethető.  Lehetséges ez?
( Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Tegyük fel, hogy össze kéne állítanom álmaim autóját. Nehéz helyzetben lennék, hiszen egyszerre két énem van. Az egyik a racionalitásra törekszik, de a másik igazi érzelmeket akar, hatalmas élményt, adrenalint, tehát sportkocsit.

Legyen több mint 200 lóerős, de inkább a 300-hoz közelítsen, mégse legyen drága. Imádom a kemény, pontos futóművet, a közvetlen kormányzást, de jó fékekre is szükség van. A motor ne csak nagyon rugalmas legyen, hanem a hangélménnyel is ejtsen szerelembe. Durva oldaltartású kagylóülésekre vágyok, amelyek szintén a versenyhangulatot idézik. Ezzel vége is; nem érdekelne a praktikum, a térkínálat, csak ragadjon az aszfalthoz, szakadjon le a fejem a kanyarokban, érezzem, ahogy elönti az agyamat a vér a féktávokon. Ja, és télen is akarok keresztben menni vele, tehát hátsó- vagy összkerékhajtás jöhet szóba.

Fotó: Vida János [origo]

Az időjárás nem fogadott minket a kegyeibe. Két nap eső és havazás, de az RS így is bizonyított
(Még több kép a galériában. Kattintson a képre!)


Eddig azt hittem, hogy a Mitsubishi Evo szériája, és a Subaru STI-k állnak legközelebb álmaim autójához, de azokban több elem nem stimmel. Talán az Evo IX-es volt leginkább a favorit, de abban is javítani kell a féken, komolyabb kipufogóra, blow off szelepre, és talán kicsivel jobb futóműre is szükség van.

 



Egy kis békés gurulgatás a hivatalos anyagból. Az autó ennél kategóriákkal durvább

 

Erre most itt van az új Focus RS, amely szinte minden feltételnek megfelel - csak éppen elsőkerekes. Ejnye! A gyáriak szerint ez az ideális megoldás, kipróbálták, ezzel gyors az autó. A négykerékkel csak nehezebb lenne, drágább és többet fogyasztana. Értem én, de azért hiányzik.

Fotó: Vida János [origo]

Minden szögből nagyon agresszív a külseje, a hátsó tetőszárny, a diffúzor és a dupla kipufogó is feldobja a látványt
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Azt is mondják, hogy az RS modellek negyvenéves története alatt ez a legjobb, ami lejött a gyártósorról, amit talán el is hiszek, de azért a kipróbálás előtt azt mondtam, hogy az RS200-ra, vagy az Escort RS Cosworth-ra szavaznék. Sajnos egyiket sem vezettem, így nehéz lenne ezeket összehasonlítani a Focus RS-sel, de egy más kor gyermekei is, ezért nincs is értelme. Az biztos, hogy a második generációs Focus RS méltó utódja az előzőnek, és egy átkozottul kemény sportkocsi.

Forrás: Ford

Az utolsó összkerékhajtású RS modell az Escort RS Cosworth, amely az első WRC autójuk alapja volt
(Nézzen képeket a korábbi RS modellekről. Kattintson a képre)


Eddig azt gondoltuk, hogy körülbelül 200 lóerőt szabad az első kerekekre szabadítani, utána már túl nagyok a hajtási befolyások. Aztán ültem 250 lovas Alfa GTA-ba, vagy éppen 230 lóerős Mégane RS-ben, és módosítottam az álláspontomat, hogy 250-et is át lehet vinni az első keréken. A Ford most be akarja bizonyítani, hogy több mint 300 lóerő sem lehetetlen. Egy kicsit pesszimista voltam az ügyben.

De hát itt a Quaife rendszerű sperr-differenciál, az új, RevoKnuckle nevezetű futómű, bár inkább lengéscsillapító rendszer a jó kifejezés. Az első tengely kapta meg ezt a csodát, amelyet még a 21. század elején kezdtek fejlesztgetni a túl nyomatékos turbódízelekhez, de most a legkomolyabb elsőkerekes sportkocsiban is bemutatkozhat. Szükség is van rá, hiszen egy 300 lóerős motor egy komolyabb kigyorsításnál, rázós úton ki akarná tépni a sofőr kezei közül a kormányt. Az új rendszer hatalmasat javít ezen, hiszen valóban vezethető a Focus RS, de azért az esős úton, vagy szűk kanyarokba kifelé még vannak hajtási befolyások. Ennyi szerintem kell is, hogy az ember érezze mit csinál az autó, tehát összességében ez nagyon tetszett. Most már elhiszem, hogy 300 lóerős elsőkerekes autó is lehet vezethető. A sperr egyébként nagyon sokat segít a kigyorsításokon, ki lehet robbani minden kanyarból, még vizes úton is. Sajnos a cudar időjárás nem tette lehetővé, hogy akár egy métert is vezessünk száraz körülmények között, így arról nincs fogalmam, milyen kanyarsebességeket visel el, de ha abból indulok ki, hogy már nedves úton is milyen jó volt, akkor frenetikus lehet.

Forrás: Ford

Az új futómű és a sperr differenciál megteszi hatását
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A Focus RS igazi pályaautónak született, nem tagadja ezt a Ford sem. Jellemzően a Nordschleifén tesztelték, ott határozták azt is el, hogy egy speciális Continental gumival szerelik. Ez teljesített ugyanis a legjobban a legendás Zöld Pokolban, ennél jobb ajánlólevél nem kell.

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKK