WRC: Hirvonen vezet, Grönholm taktikázik Portugáliában

2009.04.04. 14:56

Egyelőre remekül sikerül Marcus Grönholm visszatérése a WRC sorozatba. A finn veterán tartja a lépést a menőkkel, és jó helyről várhatja a szombati folytatást. Hirvonen vezet, a két Citroën üldözi. Latvala óriásit esett, autója felismerhetetlenségig összeroncsolódott, a legénységnek szerencsére nem esett baja.

Fotó: Bálint Richárd / Topspeed

Ismét tanúi lehettünk Latvala tündöklésének és bukásának. A fiatal finn sokadszor dobja el a Focus WRC-t igen jó pozícióból. Élete eddigi legnagyobb bukása volt a pénteki


A futam már csütörtök este elkezdődött a szuperspeciállal, ahol 20 ezer néző előtt mutatkozhattak be a csapatok. A versenybe is beleszámító különpróbát Henning Solberg nyerte (Sordo és Hirvonen előtt), aki ezzel máris többet ért el, mint legutóbb Cipruson: ott az első szakasz rajtjáig sem jutott el. Az igazi versengés péntek délelőtt kezdődött, amikor Loeb elrajtolt a napi első gyorsaságin. Nem sokkal később már meg is állt, ugyanis az első komolyabb kanyar előtt túl későn fékezett, túlcsúszott, és mintegy 15 másodpercig saját porától semmit nem látott, ezért kénytelen volt várni. Latvala volt a leggyorsabb, aki így az élre állt, a második időt pedig - némi meglepetésre - Marcus Grönholm érte el, Sordót és Hirvonent is megelőzve. 2000 és 2002 világbajnoka tehát azonnal letette névjegyét, és minden előzetes várakozás ellenére - alig tesztelt az autóval, amely tavaly a szinte benne lakó Petter Solberggel nem igazán volt versenyképes - tudatta a mezőnnyel, hogy igenis számolni kell vele. Grönholm malmára hajtotta persze az is a vizet, hogy csak a bajnokságban élen állók után rajtolt, és a már alaposan letakarított pályán versenyezhetett.

A következő, harmadik gyorsaságin szintén Latvala érte el a legjobb időt, Sordo, Grönholm és Hirvonen követték összetettben, Loeb pedig ekkor már visszakapaszkodott az ötödik helyre - Petter Solberg kárára. Egy szakasszal később a rendkívül gyors Latvala óriási balesetet szenvedett. A Ford Focus WRC egy egyik oldalról partoldallal, másik oldalról szalagkorláttal övezett részen túl gyors volt, az autó átbucskázott a szalagkorlát felett, és leborult a meredek domboldalon. A véget érni nem akaró bukfencsorozat 150 méteren át tartott, a kocsi teljesen összeroncsolódott. A szemtanúk már a legrosszabbra voltak felkészülve, ám a pilóta és navigátora hihetetlen módon sértetlenül élték túl a szörnyű kalandot. Latvala épp pénteken töltötte be 24. életévét, mostantól ez a dátum kétszeresen is születésnapja lesz.

Fotó: Bálint Richárd / Topspeed

A nagy visszatérő nem okozott csalódást, Grönholmnak még taktikázásra is futotta az idejéből. A Subarunál alighanem vakarják a fejüket az illetékesek: talán mégsem az autóval volt tavaly a gond?


Féltávnál Sordo állt az élen, alig három másodperccel Grönholm előtt, Hirvonen, Loeb, Petter Solberg, Wilson volt a további sorrend. A szervizparkban máris felreppentek a pletykák, miszerint Latvala helye igencsak bizonytalanná vált a Fordnál. A csapat vezetője, Malcolm Wilson elmondta, hogy valóban át kell gondolni a folytatást, hiszen a Ford régen kezdett ilyen rosszul egy szezont, de egyelőre Hirvonen versenyére koncentrálnak, döntés az ügyben a futam után születik majd. Annyi biztos, hogy a következő futamon, Argentínában még Latvala kapja a második gyári autót. A fiatal tehetség négy rali alatt három olyan vezetői hibát követett el, melynek következtében kiesett. Tavaly már ideiglenesen száműzték a Stobart Fordhoz két aszfaltos versenyre, akkor Duval ülhetett be a helyére.

Sordo úgy kezdte a délutánt, ahogy Loeb a reggelt: ugyanott, ugyanabban a kanyarban ugyanúgy túlcsúszott, és nagyjából ugyanannyi időt el is vesztegetett. Ennek ára a vezető hely volt, melyet a szakasz győztese, Hirvonen örökölt meg. Ekkor még két gyorsasági volt hátra, de a számolgatás már megkezdődött, hiszen szombaton senki sem szeretett volna elsőként indulni, márpedig ez a jog - vagy inkább kötelesség - azt illeti, aki péntek este az első helyen áll. Hirvonen idén már ráfázott egyszer a trükközésre, Grönholm pedig sohasem volt a barátja ennek a módszernek, így mindenki kíváncsian várta, mit hoz a folytatás.

Az utolsó előtti pályán Sordo volt a leggyorsabb, az első nyolcban egyedül Ogier és Wilson helycseréje jelentett változást a hatodik és a hetedik helyen. A záró gyorsaságin Hirvonen úgy döntött, nem herdálja el előnyét, ami 18 másodperc maradt a szakaszgyőztes Loeb előtt. Köztük van Sordo, aki 15 egységgel marad le a finn mögött, Grönholm pedig megtette, amit nem szokott: szándékosan lelassított és visszaesett a negyedik helyre. Az exvilágbajnok nem túl jártas ebben a műfajban, ugyanis túlságosan sok időt vesztett a tervezetthez képest, de csak nevetett az egészen. Loeb mögött hét, Hirvonenhez képest pedig 25 szekundum a hátránya, viszont mögöttük, viszonylag tiszta pályákon hajthat majd szombaton. Az ötödik hely Petter Solbergé, aki futamról-futamra erősebb és jobb autóval száll versenybe, de Portugáliában eddig kijött a Xsara WRC korából adódó hátránya, a lóerőket pedig ezen a szinten már nehéz bátorsággal pótolni. Hatodik helyen áll Ogier, akit Wilson és Novikov követ. A három fiatal újra megvívhatja külön csatáját a pontokért, ahogy már néhányszor eddig is tették a 2009-es szezon során.

Fotó: Bálint Richárd / Topspeed

Novikov épphogy befért az első nyolcba, egy tizeddel áll Henning Solberg előtt. Az orosz tini gyorsan tanul, ám még két nehéz nap elválasztja őt a tényleges pontszerzéstől


A PWRC kategóriában Sandell norvégiai és ciprusi győzelme után mesterhármasra tört, de már délelőtt alaposan összetörte az S2000-res Skodát. A mezőny zöme a nap hátralévő részében is problémákkal küszködött, kinek a pályák, kinek az autók műszaki hibái jelentettek gondot. Sokan kiestek, így a Mayer/Tagai páros is. Egy nap után a helyi Araujo vezet, Flodin és Brynildsen előtt.

A juniorok is kalandos napot zártak. Koscziuszko magabiztosan vezetett, de először az elromlott átbeszélővel - a nap egy részében nem hallották egymást navigátorával -, majd a teljesen elkopott gumikkal kellett megküzdenie. A második helyen Bettega állt, akinek viszont kigyulladt az autója. A pilóta gyorsan eloltotta a tüzet, ám nem tudta folytatni a versenyt, mivel rosszul lett a belélegzett halontól. Az első versenynap után így a francia Bonato a második, míg a holland Abbring a harmadik.

Szombaton óriási harc várható az élmezőnyben, többen esélyesek a végső győzelemre. Hat kemény szakaszt tartogat a program, mindegyik hosszabb lesz húsz kilométernél.


A verseny állása az első nap után:

1. Hirvonen/Lehtinen  Ford Focus RS WRC  1:24:12,6
2. Sordo/Marti  Citroën C4 WRC  +15,0
3. Loeb/Elena  Citroën C4 WRC  +18,0
4. Grönholm/Rautiainen  Subaru Impreza WRC  +25,8
5. P. Solberg/Mills  Citroën Xsara WRC  +42,2
6. Ogier/Ingrassia  Citroën C4 WRC  +1:04,0
7. Wilson/Martin  Ford Focus RS WRC  +1:14,6
8. Novikov/Moscatt  Citroën C4 WRC  +1:33,7


PWRC:

1. Araujó/Ramalho  Mitsubishi Lancer Evo IX  1:32:14,7
2. Flodin/Bergsten  Subaru Impreza STi N14  +14,9
3. Brynildsen/Giraudet  Mitsubishi Lancer Evo IX  +31,8


JWRC:

1. Kosciuszko/Szczepaniak  Suzuki Swift S1600  1:35:14,4
2. Bonato/Boulloud  Suzuki Swift Sport  +41,0
3. Abbring/Mombaerts  Renault Clio R3  +56,9