Rali ob: Nyárias, küzdelmes első nap Egerben

Vágólapra másolva!
Több esőben rendezett Eger-rali után végre nyárias időben zajlott az idénynyitó futam első napja. Rengeteg néző volt kíváncsi az eseményre, akik nem csalódtak, nagy versenyt láthattak.
Vágólapra másolva!

Fotó: Bertalan Miklós [origo]


Az A8-as kategóriát erősítő Tobak Zoltán így emlékezett egykori hokis sporttársára, a nemrég elhunyt ifj. Ocskay Gáborra


Ahogyan sejteni lehetett, a címvédő Spitzmüller Csaba komoly kihívókra talált a szombaton rajtoló 2009-es bajnokságban. Az első szakaszon - ahol a korai, fél nyolcas kezdés miatt helyenként még nedves volt az aszfalt - csupán 0,2 másodperccel volt gyorsabb a piros Mitsubishi WRC Herczigéknél, és további egy tizeddel ifj. Érdinél. A régi Skodájába visszaülő Turán Frigyes már jobban lemaradt, mögötte Asi és Hideg Krisztián következtek.

Ahogy melegedett az idő, úgy jöttek, sőt özönlöttek a nézők a pályák mellé, a becslések szerint számuk elérte a bűvös százezres határt a nap folyamán. A pilóták is kezdtek bemelegedni: a második, szűk és felhordásos mátrai pályán ismét Spici volt a legjobb, tőle alig maradt le a 2007-es Impreza WRC-vel, és új navigátorával még ismerkedő Érdi. A hosszú gyorsaságin viszont már ők voltak a legjobbak, és ezzel nagy meglepetésre az összetett vezetést is átvették.

Fotó: Bertalan Miklós [origo]


Rengeteg biztonsági őr felügyelte a pályák melletti rendet, de az avartüzet még ők sem tudták megakadályozni


A fiatal pilóta élete első abszolút szakaszgyőzelmét szerezte, és először állt az élen ob-futamon, édesapja, a sokszoros bajnok Érdi Tibor legnagyobb örömére. Spici hátránya három szakasz után azért nem volt tetemes, csak 1,6 másodperc, Herczig ekkor már húsz egységgel volt lemaradva. A negyedik helyen Asi ért az első szervizbe, aki Turán kárára autózott nagy időt a tempós egerbaktai szakaszon. Szegény Bútor Róbertet még az ág is húzta - ő ezúttal előfutóként indult egy téli gumikkal szerelt Lada VFTS-sel, de az autó hengerfejes lett még délelőtt.

A második kör első gyorsaságiján ott folytatta Érdi, ahol abbahagyta, és újabb első időt ért el. Turánnak viszont ezek volt az Eger-ralin az utolsó versenykilométerei: a már addig is hajtásproblémákkal küszködő Skoda váltója hatodik fokozatban maradt, és bár kijött a pályáról, a beíróból már nem tudott elindulni - legmagasabb fokozatban még a WRC brutális forgatónyomatéka sem képes megmozdítani az álló autót...

Fotó: Bertalan Miklós [origo]


A kanyarok a legtöbb helyen tele voltak kaviccsal. Íme a magyarázat, hogy miért


Az ötödik pálya viszont Érdinek nem hozott szerencsét: a Subaru egyik gumija lassú defektes volt, emiatt megpördült a kocsi, ráadásul olyan szerencsétlen helyen, hogy a szűk erdei úton rengeteg időbe telt, míg újra menetirányba állt az autó. Aztán a fokozott tempó és a közben teljesen leeresztett kerék párosításának köszönhetően ugyanez még egyszer megtörtént, ezért alaposan visszaesett a páros, egészen a hetedik helyig. Az élen Spitzmüller, Herczig, Asi volt ekkor a sorrend, és ez a következő szakaszon sem változott, melyen Herczig rajtszáma mellé írták a legjobb időt.

Ezen a pályán csak az első 32 autó tudott lejönni, mivel egy óvatlan néző avartüzet okozott, és be kellett jönniük a tűzoltóknak. Érdi gyorsan visszanyert két helyet, a második szervizelésre már ötödikként ért be. Számára a harmadik hely tűnt ekkor reális célnak, ezt megszerezni még két szakasz állt a rendelkezésére.

Fotó: Bertalan Miklós [origo]


Spitzmüllerék Lancer WRC-jét idén is az ex-gyári csapat gondozza. Még a régi szép időkből minden szerelőnek névre szóló koffere van a saját szerszámaival


A hetedik gyorsaságin szinte hihetetlen eredmény született: a három top páros tizedmásodpercre egyforma időt autózott. Ez jelzi, hogy idén egyáltalán nem lefutott a bajnokság, és hogy nagy izgalmakra van még kilátás vasárnap is. A napi utolsó szakaszt Herczig nyerte, aki végül 15 másodpercre jött fel az élen álló Spiciékre. Érdi felkapaszkodott a harmadik helyre, az N-es mezőnyt toronymagasan vezető, és szlovákiai vetélytársát, Bérest is egyelőre felülmúló Asi elé. Az ötödik az A8-as kategória éllovasa, Hideg.

Fotó: Bertalan Miklós [origo]


A technikai bizottság egész nap folyamatosan ellenőrizte az abroncsokat, és egyéb ellenőrzéseket is végeztek


Vasárnap négy szakasz dönti el a futam végkimenetelét, melyek közt lesz két 27,4 km hosszú is. Ez még a vb mezőnyének is kemény dió lenne, alighanem sok autó áldozatául esik majd a Sirok és Terpes közötti résznek. A másik, 12 kilométeres pálya nehézségét viszont az első két kilométer minden elképzelést alulmúló aszfaltminősége okozza, a már-már kráterszerű kátyúk egy tereprali versenyen is gondot okoznának. A különbségek pedig olyan kicsik, hogy akár egy defekt is eldöntheti a győzelem sorsát - izgalmakban a zárónapon sem lesz hiány.


A magyar értékelés állása az első nap után:

1.Spitzmüller/Kazár Mitsubishi Lancer WRC WRC 36:37,5
2.Herczig/Baranyai Subaru Impreza WRC WRC +15,7
3.ifj. Érdi/Csökő Subaru Impreza WRC WRC +1:27,3
4.Asi/Pikó Mitsubishi Lancer Evo IX N4 +1:33,2
5.Hideg/Kerék Mitsubishi Lancer Evo VI A8+1:38,4
6.Borsi/Diebel Subaru Impreza WRC WRC +1:57,7
7.Osváth/Farnadi Mitsubishi Lancer Evo IX N4+2:46,3
8.Szíjj/Szőke Mitsubishi Lancer Evo VI A8+2:53,8