Négy perc eksztázis - Skoda Fabia S2000 próba

Vágólapra másolva!
Nincs rajta turbó, mégis frenetikus élményt ad. A Skoda Fabia Super 2000-es raliautóban négy perc is elég volt ahhoz, hogy átértelmezzem a fizika törvényeit. A pilóta Jan Kopecky volt, a helyszín pedig a Mlada Boleslav melletti Skoda tesztpálya.
Vágólapra másolva!

Forrás: Skoda

A pálya egyetlen dobbantója rendesen megdobta a száguldó Fabiákat
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre)


Prága felé zötyögünk éppen a fehér betonból készített autópályán, a folyamatos rázkódásától és futóműdobolástól nehezen tudok elaludni. Arra gondolok, hogy holnap, életemben először egy gyári felkészítésű raliautóval visznek egy kört, a pilóta pedig az a Jan Kopecky lesz, aki bevállalós stílusával számtalan rajongót szerzett már magának Magyarországon is, hiszen már nálunk is rajthoz állt néhány versenyen a Skoda előző versenygépével, az előző Fabia alapjaira épített WRC-vel. Vida Jani kollégám, aki hivatásos versenyző, megpróbált felkészíteni az élményre, és átküldött pár belső kamerás felvételt Kopeckyről, amelyek megnézése után már én is tudtam, hogy a fiatal cseh tényleg nem ma kezdte a szakmát, hiszen gond nélkül tolta ötödikben-hatodikban, padlógázzal a Fabiát egy olyan úton, amely legfeljebb egy-két méterrel lehetett szélesebb az autónál, és nem sok része volt egyenes.

Forrás: Skoda

Kopecky szerint az S2000-es autó egy-másfél másodperccel lassabb a WRC-nél - kilométerenként


Három éve ültem először raliautóban, akkor is a Skoda meghívására, amikor Egerben vitt egy rövid kört az akkori magyar bajnok, Turi Tamás az Octavia WRC-jével. Bár emlékeim már kissé homályosak, arra azért emlékszem, hogy kettőt sem pislogtam, és a hivatalosan 300, a valóságban azért valószínűleg jóval több lóerővel rendelkező turbómotoros versenygép már hatodik fokozatban száguldott egy keskeny, simának jóindulattal sem nevezhető aszfaltcsíkon, ráadásul kanyarban sem nagyon lassítottunk. Turi igencsak meglepődött, amikor ilyen tempónál, ragyogó napsütésben véletlenül bekapcsoltam az ablaktörlőket, annak kapcsolója ugyanis a navigátor lábánál található, én meg véletlenül ráléptem lányos zavaromban. Miután megkért, hogy ezt többet lehetőleg ne csináljam, némileg visszavett a tempóból, hogy egy váratlanul végrehajtott 180 fokos kézifékes forduló után visszavigyen a kiindulási helyre. Pár perccel később kiderült, hatalmas szerencsém volt, mivel a sorban utánam következő újságírókat már nem tudta elvinni egy műszaki hiba miatt.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Háromkörönként következett a szerviz. Az ablakot is lemosták


Mostani utamon, amint megérkeztünk a Skoda Mlada Boleslav mellett fekvő tesztpályájára, a fura nevű Bela pod Bezdezembe, már nem aggódtam, hogy egy hasonló probléma miatt lemaradok az élményről. A Skoda Motorsport csapat több szervizkamionnal, tucatnyi szerelővel és három versenyautóval volt jelen, másrészt az autó sem egy több forrásból beszerzett alkatrészekből összerakott privát gép volt, hanem a gyári felkészítésű, vadonatúj Fabia Super 2000. Már messziról hallatszott a csatazaj, a váltáskori durranások leginkább egy puskalövésre hasonlítottak, valószínűleg húsz kilométeres körben egyetlen állat sem tartózkodott.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=1karJGclrsr4IMfC


A kép mellett a hang legalább olyan érdekes

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Elképesztően pörgős és hangos a kétliteres alumíniummotor

A Skoda hatévnyi sikertelen WRC-zés után döntött úgy, hogy következő autóját a valamivel olcsóbb Super 2000-res szabályok szerint építi meg. Két éve kezdődött el a munka a Mlada Boleslavban, a fejlesztésben a két versenypilóta, Jan Kopecky és Juho Hänninen mellett olyan nagy nevek is részt vettek, mint Raimund Baumschlager, Sebastian Lindholm vagy a kétszeres ralivilágbajnok, és azóta a Volkswagen gyári tereprali-csapatát erősítő Carlos Sainz.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

A bukócsövek miatt hihetetlenül merev a Fabia karosszériája


A Super 2000-es raliautókról annyit érdemes tudni, hogy technikailag majdnem egy WRC szintjén állnak, motorjuk kétliteres, és összkerékhajtásúak. A kihegyezett erőforrást azonban nem segíti turbó a lélegzésben, ezért jóval magasabb fordulatszámon kell őket használni, igénylik az "üveghangig" pörgetést. Prága felé haladva átfutottam a sajtóanyagot, amiből megtudtam, hogy a Fabia motorjának teljesítménye 265 lóerő, nyomatéka pedig 245 Nm, ami igencsak elmarad a WRC-k 300+ lóerejétől és 500-600 Nm-es nyomatékától. Jelenleg az egyre több nézőt vonzó, nemzetközi IRC bajnokság ezeknek az autóknak a fő vadászterülete, ahol eddig az Abarth és a néhány futamon Ifj. Tóth Jánost is elindító Peugeot csapat volt az uralkodó a Grande Puntóval és a 207-essel, verik is a turbós, N csoportos Mitsubishi Lancereket.



Forrás: Skoda

Kopecky közel versenytempóban vitt végig a hét kilométeren


Első IRC-versenyüket januárban, a Monte Carlo ralin futották az új Fabia Super 2000-es versenyautók, ahol kapásból felhívták magukra a figyelmet eredményeikkel. Egy új autó a ralisportban általában egy-két év alatt szokott összeérni, ehhez képest Hänninen kapásból az élen zárta a Monte első napját a rutinosabb vetélytársak előtt, de a második napon is hatból négy havas gyorsaságit a piros-fehér-zöld autók nyertek meg. Végül elmaradt ugyan a futamgyőzelem, mert Hänninen a harmadik napon nagy igyekezetében összetörte a Fabiát, Kopecky pedig az első napi műszaki hiba miatt a mezőny végéről volt kénytelen felzárkózni. Ennek ellenére a cseh versenyző elégedetten távozott a hercegségből, mert végül sikerült felzárkóznia a harmincadikról a pontokat jelentő negyedik helyre.