Mintha videojáték lenne - Renault Grand Scénic III menetpróba

2009.04.27. 1:00

Nem csupán nagyobb, tágasabb és szebb lett a Renault Grand Scénic harmadik generációja, műszerfala is egyedülálló TFT-technológiával készül. Jelenleg nincs nála egyedibb egyterű.

Forrás: Renault

Megemberelték magukat a Renault dizájnerei: a Grand Scénic harmadik generációjának formavilága minden szempontból megfelel a kor követelményeinek
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A Renault régóta ügyel az egyterű-szegmensre, mely Európában a legfontosabbak közé tartozik. Nem véletlen, hogy a francia márka büszkélkedhet az egyik leggazdagabb ilyen típusválasztékkal az öreg kontinensen, a Modusszal, Scénickel és Grand Scénickel lényegében minden szegmenst lefed. Igazi sikertörténetnek számít a Scénic-család a márka történetében, bemutatása óta több mint 3,2 millió darab kelt el a modellből, de azért ideje volt már a harmadik generáció leleplezésének.

Márciusban, a Genfi Autószalonon volt először látható a modell, amely javarészt az új Mégane génjeit örökölte. Már az első képekről látszott, nagy az ugrás a második és harmadik generáció között, a Renault a lehetséges keretek között mindenhez hozzányúlt. Franciaországban, a nemzetközi menetpróbán kiderült, hogy élőben még jobban néz ki az autó, a gallok végre egy igazán modern családi modellt alkottak.

Négy évig tartott, mire az új Grand Scénicből valóság lett, a fejlesztéssel megbízott csoport 2005-ben vetette papírra az első skicceket. A sajtóbemutató estéjén, vacsora közben arról is beszélt a modell termékmenedzsere, hogy az első grafikák és a márkakereskedésekbe kerülő végleges modell között minimális az eltérés; sikerült úgy végigvinni a fejlesztési folyamatot, hogy a lehető legkevesebb kompromisszumot kellett megkötni.

Fotó: Koncz Dávid [origo]

A teljes hosszúság hét, a tengelytáv valamivel több mint három centiméterrel nőtt. A prezentáción elhangzottak szerint már nem büntetés a leghátsó sorban ülni


Ugyanott, a franciaországi Douaiban található üzemben készül majd az új Scénic és Grand Scénic, ahol a sorozat első példánya is legördült a szalagról 1996-ban - a Renault szerint a modell azóta Európa kedvence lett. Hogy a harmadik generáció gyártása is zökkenőmentes legyen és minden létező minőségi követelménynek megfeleljen az üzem, 250 millió eurós befektetéssel újították fel a gyártószalagokat és készítették elő a termelés beindítását.

Az új Mégane-család harmadik tagjaként kezdődik meg a Grand Scénic értékesítése április végén, a kisebb, csak ötüléses Scénicre és az új Mégane kombira júniusig kell várni. Kicsit furcsának tűnhet, hogy a nagyobb modellel kezdődik az értékesítés, miközben a prezentáción elhangzottak szerint csupán harminc százalékát teszi ki az eladásoknak a hosszabb kivitel, könnyen elképzelhető azonban, hogy a Renault így szeretné fellendíteni a hétülésesként is kapható kivitel forgalmát.

Egy pillantás elég az új Grand Scénicre ahhoz, hogy világossá váljon, ez az autó teljesen más, mint eddig volt. Oda az első generáció kacsacsőrűemlős-tekintete, a második esetlensége is a múlté, igazi modern, 21. századi egyterű lett a Grand Scénicből. Egyébként még épp időben, a riválisok formailag már sokszorosan lekörözték a Renault-t, ez a formaterv biztosan kellett ahhoz, hogy hosszabb távon is versenyképesek legyenek a franciák. Mondjuk, a számokra eddig sem lehetett panasz, februárban például második volt a Grand Scénic az európai piacon, mostantól jöhet a tarolás.

Fotó: Koncz Dávid [origo]

Hála a nagyobb hosszúságnak, az új generáció csomagtere tíz százalékkal nőtt, öt üléssel akár 702 liter is lehet


Elölről és hátulról is megújult az autó, különösen az új hátsó lámpaburák látványosak élőben. Az arányok nagyjából változatlanok maradtak, a szegmens bizonyos stílusjegyeket ugyebár megkövetel, ám a módosítások nyomán egy fiatalos autó képe rajzolódik ki. Fontos szerepük van a bumeráng alakú hátsó lámpáknak, a folytatásukként húzott vonalak a kilincsek mentén végignyúlnak az oldallemezeken.

Továbbra is hatalmasak az üvegfelületek, akár a második vagy harmadik üléssorról legyen szó, nagyszerű a kilátás. Elöl az új fényszórók és a vadonatúj, krómozott hűtőrács keltenek modern hatást, ha valamit, hát csak a kicsit suta műanyagbetéteket lehet szidni a ködlámpák kereteként. Oldalt színre fújt dekorelemek nyúlnak végig, de a szállodánál parkolt egy fekete betétes Grand Scénic is, amelyből talán valami terepesített változat lesz egyszer. A lökhárítók alját így is fekete szegéllyel húzták, de ez a legkevésbé sem tűnik zavarónak.

Módosították az első szélvédő dőlésszögét, így a korábbinál jobb a rálátás a forgalomra, a Renault számításai alapján horizontálisan pontosan nyolc százalékkal. Vertikálisan tizenöt százalékos a javulás. Tudatosan domborították úgy a lemezeket, hogy a fény-árnyék játék maximálisan felerősítse a metálfényezés hatását, utóbbi új árnyalattal, mokkabarnával bővült. Ahogy az új Mégane-on, a Grand Scénicen is lézerforrasztással illesztették a tetőlemezt az oldalelemekhez, feleslegessé téve az utólagos síkba csiszolást.

Fotó: Koncz Dávid [origo]

A TomTommal együttműködésben fejlesztett, magyarul is tudó navigáció SD-kártyán érkezik, bármikor kivehető és az asztali számítógéphez csatlakoztatható


Hét centiméterrel lett hosszabb a Grand Scénic III elődjéhez képest, de nem maradt változatlan a tengelytáv sem, valamivel több mint három centit nyúlt. Ennek köszönhetően minden eddiginél nagyobb térdtér áll az utasok rendelkezésére, a második sorban, leghátsó állásban akár 275 milliméteres, amely a sajtóanyag szerint kategóriaelsőséget jelent. A harmadik sorban 54 milliméterrel nőtt a fej- és 27 milliméterrel a térdtér, az új üléspozíciónak köszönhetően pedig a törzs és csípő 89 fokos szöget zár be, állítólag tízzel nagyobbat (és komfortosabbat), mint a versenytársaknál.

Noha a számok nagy növekedést mutatnak és a franciák is állítják, hogy leghátul már nem büntetés ülni, a gyakorlatban ebből keveset lehet észrevenni. Hiába a papíron jól mutató adatok, földi halandó ebből keveset észlel, ugyanannyira szükségszerűnek tűnik a harmadik üléssor, mint eddig. Aki valóban használható, élvezhető hétüléses autóra vágyik, annak továbbra is a Dacia Logan MCV az ideális választás.

Fotó: Koncz Dávid [origo] Fotó: Koncz Dávid [origo]

Elöl és hátul is újak, jellegzetesek a fényszórók


Csakúgy, mint eddig, egyetlen kézmozdulattal bújtathatók elő a hátsó székek, eltüntetésük ugyanilyen egyszerű. Újdonság a harmadik generációban, hogy a hétüléses kivitelekben kialakítottak egy kis rekeszt a harmadik sor mögött, amelybe a mindig útban lévő, nehezen eltüntethető kalaptartó rolót lehet elsüllyeszteni. Tárolórekeszből egyébként minden eddiginél több, negyven darabot alakítottak ki az autóban, teljes űrtartalmuk közel száz liter. Forgalmit nem találtunk a tesztvezetésre kapott autókban, a lelkes szervezők minden bizonnyal az egyik fiókban rejtették el a papírokat, hogy adott esetben a rendőrök se maradjanak játék nélkül.

Bár hosszirányban immár 170 milliméteres sínen mozgatható, a második sorban nem érződik változás a kényelmet tekintve, a vezetőülésnél viszont igen: magasabbra emelték a padlót, hogy a lábak komfortosabban érezzék magukat, és nem is hiába, mert az új Scénic kevésbé nyújt buszos érzést, mint az előző generáció. Valamicskét nőtt a csomagtartó is, a hétüléses kivitelben a harmadik sor mögött 208 liternyi hely marad, ötüléses üzemmódban a középső sor állásától függően 564-702 literes a hely, tíz százalékkal nagyobb, mint volt. Felhajtott középső sorral 1863 literes, kiszerelt ülésekkel pedig 2063 literes a raktér. Az ötüléses verziók csomagtere 645-752 liter között alakulhat, felhajtott középső sorral 1850, kiszerelttel 2050 literes a megtölthető hely.

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKK