Kapszulával és napelemmel a győzelemért

2009.04.29. 17:14

Egy robogómotorral hajtott háromkerekű kapszula és egy napelemes négykerekű képviseli Magyarországot  a Shell Eco-maraton járműtervezési versenyen, ahol az a konstrukció nyer, amely egy liter benzinnyi energia felhasználásával a legmesszebbre jut.

Forrás: [origo]

Balra a Budapesti Műszaki Főiskola, jobbra a Széchenyi István Egyetem járműve


A kilencvenes években a légzsákok számában licitáltak egymásra az autógyártók, mostanában a környezetvédelem számít slágernek a cégek kommunikációjában. Azt nem állíthatjuk, hogy a Shell is beszállt a marketingosztályok versengésébe, az Eco-maratont ugyanis 1985 óta minden évben megrendezik - örömteli, hogy a kétezres évekre több figyelmet kapnak az ehhez hasonló kezdeményezések.

Az nyer, aki egy liter benzinnyi energia felhasználásával a leghosszabb távot tudja megtenni - foglalhatjuk össze a verseny lényegét. Azért benzinnyi, mert a műszaki középiskolába, főiskolára vagy egyetemre járó diákokból és oktatókból verbuvált csapatok nem csupán belsőégésű motorral hajtott, hanem napenergiával, hidrogénnel, propán-bután gázzal vagy más alternatív üzemanyaggal is működtethetik járműveiket, így nem elég megtankolni a különféle, általában három- vagy négykerekű eszközöket, hanem bonyolultabb számításokkal határozható meg hatékonyságuk és a megtehető kilométerek száma és a végeredmény.

Prototípus és Városi Koncepció kategóriában lehet indulni. A 2003 óta létező Városi Koncepció kategóriában versenyzőknek a hagyományos utcai járművek kritériumainak megfelelően kell megépíteniük a járműveiket, amelyek ezért külsőre hasonlítanak is azokhoz, míg a Prototípusok között több a futurisztikus formájú alkotás.


Videónkban a csapatok egy-egy tagja mutatja be a különleges járműveket


Ahogyan tavaly, idén is mindkét kategóriában indul magyar csapat - azok, akik tavaly is. A győri Széchenyi István Egyetem Szenergy Team nevű csapata megpróbálja megismételni tavalyi sikerét, amikor újoncként sikerült nyerniük a napelemesek között. Megtartottak néhány, már a tavalyi évben is bevált megoldást, de teljesen új járművet építettek. A kompozit karosszériának köszönhetően idén még könnyebb autóval állhatnak a rajtvonalhoz az akár a városi közlekedésre is alkalmas járművek versenyében; a több napelem pedig tovább növeli az energiafelvétel hatékonyságát.

Rekordok
Az Európai Shell Eco-marathon üzemanyag-hatékonysági rekordját a belső égésű motorok versenyében a franciaországi Lycée La Joliverie tartja 2004-ben elért eredményével. A csapat járműve egyetlen liter benzinnek megfelelő energiával 3410 kilométeres távolságot képes megtenni.

Az üzemanyagcellával működő Prototípusok kategóriában elért csúcsot 2005-ben állította be a svájci ETH Zürich csapata. Hidrogén-meghajtású járművük egy liter benzin energiatartalmával elméletben 3836 kilométeres távolságra jutna.

A Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai karának csapata 2009-ben is a Prototípusok kategóriában nevezett, és a tavalyinál is áramvonalasabb, autót épített. A biciklikerekeken guruló benzinüzemű járművet átalakított robogómotorral látták el, miközben a legmodernebb anyagok használatának köszönhetően 25%-kal sikerült csökkenteniük a karosszéria és a váz súlyát.

A városligeti jégpálya betonján mindkét csapat és jármű bemutatkozott. A bánkisok legfeljebb a tolás közben kilehelt szén-dioxiddal szennyezték környezetüket, bár később annak ellenére bekapcsolták az ötven köbcentiméteres Honda-motort, hogy az a reggel elszakadt bordásszíj híján nem volt képes meghajtani a hátsó kereket. A kapszula alakú háromkerekű a légellenállást csökkentő plexiszélvédő nélkül is meg tudott tenni egy kört a bójákkal kijelölt pályán - egy lökésre.

A Széchenyi csapatát nem akadályozta hasonló technikai malőr - hajnalig szereltek, de nem hiába, az ő autójuk némán suhant a napsütésben fel és alá. Adódik a kérdés, mi lesz velük a május 7-e és 9-e között a németországi Lausitzban megrendezett futamon, ha nem fog sütni a Nap? A válasz megnyugtató: a napkollektornak fény is elég, a csapatot pedig a hasonlóan napelemes konstrukciókkal mérik össze, tehát nem kerülhetnek hátrányba mondjuk egy hidrogénüzemű járművel szemben.

A győri Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszékének csapata
Kategória: Városi Koncepció
Energiaosztály: Napelem
Jellemzők: Akár városi közlekedésre is alkalmas jármű, előírt világító- és biztonsági berendezésekkel (ötpontos biztonsági öv, duda). Kompozit karosszéria, beépített akkumulátorok, 7 négyzetméter napelem, kb. 1 kW teljesítmény. Össztömeg kb. 140 kg. Hidraulikus tárcsafékes rendszer. Takarékos világítás, összesen 20 W fogyasztással.

A Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai karának csapata
Kategória: Prototípusok
Energiaosztály: Benzin
Jellemzők: 80%-ban kompozit anyagokból és alumíniumból készült karosszéria és váz, együttes tömegük kb. 15 kg. 50 cm3-es Honda motor, megnövelt hatékonysággal. Kerékpárkerekek, tárcsafékek, szuperprecíziós csapágyak, speciális, mindössze 200 grammos gumiabroncsok. Össztömeg kb. 50 kg.