Magyar csapat a világ legnehezebb autóversenyén

2009.04.30. 18:23

A BMW Magyarország rendkívüli dologra szánta el magát idén: tisztán magyar versenyzőkből álló gyári csapatot indít a világ talán legnehezebb autóversenyén, a nürburgringi 24 óráson.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A BMW Team Hungary versenyautója egy gyári BMW 120d
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A magyar autósport történelemkönyvében eddig nem sűrűn fordult elő, hogy egy kizárólag magyar versenyzőkből álló csapat gyári támogatással induljon egy rangos nemzetközi versenyen. Új fejezet kezdődik tehát, hiszen a BMW Magyarország magyar versenyzőkből álló csapatot indít a világ talán legnehezebb versenyén, a nürburgringi 24 órás versenyen. A csapat hivatalos neve: BMW Team Hungary with EfficientDynamics, és a 142-es rajtszámot kapta az immár 37. alkalommal megrendezett nürburgringi 24 óráson. Ezt követően a csapat még ősszel is elindul a másodszor megrendezett hungaroringi 12 órás futamon.

 



A sajtótájékoztatón az autót közelebbről is megismerhettük

 

A BMW 120d versenyautóval induló csapat tagjai: Palik László, Vida János, Walter Csaba és Wéber Gábor. A BMW Team Hungary versenyzői valamennyien magyar bajnokok, de közülük Palik László egy másik szakágban, terepraliban érte el legnagyobb sikereit. Palik és Walter már több ízben is indult a Nürburgringen, Wéber és Vida pedig a hazai márkakupákban érték el legnagyobb sikereiket.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A csapat tagjai: Henning Putzke (a BMW Magyarország ügyvezetője), Wéber Gábor, Palik László, Walter Csaba és Vida János

A nürburgringi 24 órást szakmai körökben a világ legnehezebb autóversenyének tartják, több okból is. Bár nem ez a leghíresebb hosszú távú versenye, hiszen Le Mans nagyobb figyelmet kap, de a túraautók számára mégis ez a legnagyobb megmérettetés. A legendás Nordschleife olyan kihívások elé állítja az autókat, illetve a versenyzőket, amellyel semmilyen más pályán nem találkozhatnak. Egy kör több mint 25 kilométer, miközben az autó folyamatosan extrém igénybevételnek van kitéve. A pálya régi része, a legendás Nordschleife nem véletlenül kapta a Zöld Pokol nevet, hiszen ez még 1927-ben épült, nem felel meg a modern kor elvárásainak. A Nordschleife 33 bal- és 40 jobbkanyarból áll, más-más a kanyarok dőlése, állandóan változik a szintkülönbség, és az útminőség sem a legjobb. Hihetetlen igénybevétel ez az autóknak, ezért a sportkocsigyártók is itt tesztelik új modelljeiket. Egy régi képlet szerint egy kilométer a Nordschleifén annyi, mint 100 km közúton.

A nürburgringi 24 órás történetében a BMW a legsikeresebb autómárka, de ezen a versenyen a BMW Magyarország először indít saját csapatot, amelynek színeiben a négy pilóta felváltva versenyez majd az erre a versenyre külön átépített BMW 120d versenyautóval.  A versenygépet a BMW Motorsport az évek óta bajor modellekkel versenyző Schubert Motorsport segítségével építette meg. A csapat mellett az autó is rendelkezik magyar gyökerekkel, hiszen dízelmotorjának elődjét a BMW világhírű mérnöke, a magyar Dr. Anisits Ferenc és csapata tervezte.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A versenyautó kétliteres turbódízel motorja papíron 245 lóerős, de a fogyasztása körülbelül a fele a benzines vetélytársakénak


Anisits csapata jegyezte a BMW első dízel győzelmét is, amely jóval megelőzte a konkurens Audi 24 órás sikereit. Anisitsék BMW 320d-je már 1998-ban abszolút győzelemre volt képes a nürburgringi 24 órás versenyen. A BMW 120d is nagy eredményekre lehet büszke, a modell 2006-ban és 2007-ben kategóriagyőztes lett a 24 óráson, de más hosszú távú versenyeken is bizonyított már. Az autó a 2008-as mogyoródi 12 órás futamon a dízel kategória győztese lett, összetettben pedig negyedik helyezést ért el, a pilóták egyike a jelenlegi csapat tagja, Walter Csaba volt.

A 24 órás versenyen kétszáznál is több autó indul, tavaly 250 nevező volt, idén a szervezők több mint 220 000 nézőt várnak a helyszínre. Az autók három bolyban rajtolnak, egy boly 70-80 autóból áll. A bolyokat egy perc különbséggel engedik el, hogy a rajtnál ne legyen tömegkarambol. A rajt előtt a nézők bemennek a pályára, és még a felvezető körben is (amely szintén 25 kilométeres) közvetlenül a pálya mellől biztatják a versenyzőket.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A 120d legnagyobb erőssége a kanyarsebessége, amely elsősorban a WTCC futóműnek és a tekintélyes méretű diffúzornak köszönhető


A BMW 120d versenyváltozata komoly utcai alapokkal rendelkezik, hiszen a motorterében ugyanaz a motor dolgozik, amely a széria 120d-ben. Ebben azonban némi módosításokkal már hivatalosan 245 LE-re képes az erőforrás, valójában körülbelül 260 LE-s teljesítményről beszélhetünk. A motor forgatónyomatéka 450 Nm, amely igen későn, körülbelül 3000-es fordulaton jelentkezik. Az erőforráshoz az utcai autó hatfokozatú váltója kapcsolódik, az ugyanis annyira megbízható, hogy még a versenyautóban is tökéletesen üzemel.

A BMW 120d versenyváltozatának három rendkívül erős tulajdonsága van, amely miatt felveszi a versenyt a jóval erősebb vetélytársakkal is. Egyrészt a szélesítéseknek köszönhetően bekerült alá a BMW WTCC futóműve, amely a hátsó szárnnyal, valamint a tekintélyes méretű diffúzorral kiegészülve félelmetes kanyarstabilitást biztosít. Az autó fékrendszere is nagyon erős, de leginkább a fogyasztására lehet büszke. Körönként körülbelül öt litert fogyaszt, ami 20 liter/100 km-es fogyasztást jelent versenykörülmények között. Az erősebb autók ennek két-háromszorosát is megeszik, ezért egy ilyen hosszú távú versenyen a BMW rengeteget nyer a kevesebb bokszkiállás miatt.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Szinte minden funkciót a kormányról lehet kezelni, még az indexet is


A csapat célja természetesen az első alkalommal nem lehet más, mint a biztos célba érkezés. De a sajtótájékoztatón azt is megtudtuk, hogy amennyiben semmilyen nagy probléma nem nehezíti dolgukat, valamint a pilóták is hozni tudják az önmaguk számára elvárt tempót, akkor a 12 autóból álló kategória első öt helyezettje közé kerülés a cél, ami az összetettben a 30-50. helyezést jelentheti.

(Vida János az [origo] autó rovatának munkatársa.)