Manapság a vásárlói érdeklődés egyre inkább a kisebb SUV-k irányába tolódik el. Kipróbáltuk, hogy a német prémiumgyártók friss modelljeivel szemben mennyire versenyképes a nagy öreg BMW X3-as.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Nehéz a három prémium SUV között dönteni, mind más miatt jó
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Bizonyára mindenki sokat gondolkozott már azon, hogy milyen lenne álmai autója. Na jó, nem biztos, hogy egy átlagos embernek ezek a legfontosabb gondolatai. Sőt, inkább azon törik a fejüket, hogy milyen törlesztő részlettel lehet 2 millió körüli összegért beleülni valami értelmes autóba. Új, vagy használt, ezek a nagy kérdések, de azért néha beszélhetünk az álmokról is.

Mostanában észrevettem, hogy ha ismerősök megtudják, hogy mivel foglalkozom, akkor egyre gyakrabban mondják el, hogy milyen álmaik autója. Ezzel még nincs is semmi baj, de ez a modell egyre sűrűbben SUV. Korábban olvastam, hogy ez a legdinamikusabban fejlődő szegmens, amit egyrészt értek is, másrészt viszont nem. Régebben az SUV valami gigantikus szörnyet jelentett, de mostanában a vásárlói érdeklődés, és ezáltal a kínálat is átfordult az emészthető méretű SUV-k irányába. Ma már, ha bemegy egy vevő a kereskedésbe, akkor nem a közlekedés többi résztvevőjét megrettentő óriás a cél, sokkal inkább egy minőségi, de kevésbé gigantikus látszatterepjáró az igény. Ez a kategória pedig az utóbbi egy évben láthatóan bővült.

Abban a szerencsés helyzetben voltunk, hogy szinte egymás után vendégeskedett nálunk az Audi Q5 és a Mercedes GLK, vagyis a kategória két újdonsága. A Q5-ből egyet már korábban leteszteltünk, a kétliteres turbódízel elsősorban minősége miatt maradt meg emlékeinkben. A második Q5 tesztautónk viszont a háromliteres turbódízel motorral került hozzánk, amelyhez gyönyörűen illeszkedett a GLK 320 CDI szintén 3000-es erőforrása. A két modell rögtön eszünkbe jutatta a BMW X3-as emlékeit, így némi szervezőmunka árán összehoztuk a német divat SUV-kat. A két új fiú a régi etalon ellen, avagy mennyire csataképes még az öregecske X3-as.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A BMW és az Audi inkább aszfaltra való, a GLK-val mernék lemenni terepre


Egy ilyen összehasonlító tesztet nem könnyű összehozni, hiszen a magyar piacon nem hemzsegnek az azonos felszereltségű tesztautók. Az importőrök sem nagyon szeretik, ha teljesen egyformák a modellek, mert akkor könnyű összemérni őket. Éppen ezért a felszereltséget nem kötöttük ki, csupán arra fektettünk hangsúlyt, hogy háromliteres turbódízel modellek legyenek, lehetőleg automataváltóval. Ez sikerült, igaz némi eltéréssel.

A BMW a legrégebbi a sorban, így ezt az importőr is némi kíváncsisággal adta oda, ők sem tudták mire képes az újakkal szemben. Ez a legöregebb modell, ezért érthető, hogy bizonyos tulajdonságaiban már nem veszi fel a kesztyűt a vetélytársak ellen. A korábbi tapasztalatok alapján azonban többen is nagyon szép emlékeket őriztünk a modellről, így nem féltettük. A BMW ráadásul azzal a fegyverrel is tudott élni, hogy az erősebb 3000-es turbódízelt adta tesztre, vagyis az ikerturbós 3.0sd-t. Ez a motor mindig kellemes élményeket tartogat nekem, de a sima 3000-es miatt sem kell szégyenkezniük. A hatfokozatú automata már nem a legmodernebb darab, de nem is annyira rossz. A tesztautó felszereltsége sem volt mindennapi, amiből az M csomagot érdemes megemlíteni, hiszen ez még egy picit a sportosság felé pozícionálta a tesztautót.

Ez nem feltétlenül baj, hiszen a Q5 3.0 TDI is inkább a sportos vonalat feszegette a 20 colos kerekeivel. Ebben volt a második legerősebb motor, de a váltója nem automata, hanem az új hétfokozatú DSG, amely az Audinál S-Tronic. A felszereltség itt sem ismert határt, így a tesztautó ára körülbelül 20 millió forintot verdeste. Az autó tulajdonságai közül több állítható, így egy vékony sávban billegni lehet a sportos és az inkább komfortos viselkedés között.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Egyértelműen más stílus, de talán az Audié a legszebb


A Mercedes ezzel szemben kicsit más irányba ment, hiszen ezen még a téli kerekek voltak a 17-es alufelniken. Emiatt a sportosság külsőben kicsit lemaradt, de ezzel nincs is semmi baj, hiszen a GLK amúgy is egy kényelmesebb, de terepezésre is alkalmas SUV lenne. Ezt jelzi az is, hogy ehhez kapni Offroad csomagot, igaz nem kell túl nagy dogokra gondolni. Létezik egy csak a külsőt érintő csomag, valamint van technikai csomag is, amely lényegében egy kicsit máshogy kezelhető autót jelent, meg lejtmenetvezérlőt. A GLK-ban már ismét automatát láthattunk, de az új hétfokozatút.

Abban biztos voltam, hogy a legnagyobb viták az autók megjelenése kapcsán alakulnak ki. Az X3 formája már divatjamúlt - mondják barátaim, de rovatvezetőnk szerint ez a legszebb. A GLK-t vagy szereti valaki, vagy irtózik tőle, ez világosan kiderült a teszt során. Nagyon megosztó a formaterve, annyira szerették volna a nagy ős G-osztály szögletességét átvenni, miközben a GLK divatos is lenne. Szerintem kicsit aránytalan és formátlan, de mások szerint végre egyedi. A Q5 ezzel szemben igazi besimulós fajta, nem vesszük észre, de mindenkinek a szívébe belopja magát. Unisex a formája, kicsit a nagyobb testvérre utalva, de még annál is stílusosabb. Elvileg ez a telitalálat, de egy GLK fan semmilyennek fogja tartani, míg a BMW-sek túl nyálasnak.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Az Audi a legalacsonyabb, a Merci a legmagasabb


Nem tudom, mi alapján választanék én SUV-t, hiszen a kategóriát nem érzem sajátomnak. Ezzel még mindig jobb helyzetben vagyok, mint Nógrádi kollégám, akit ki lehetne zavarni a világból ezekkel a modellekkel. Az biztos, hogy ezeknél az autóknál terepjáró képességről csak nagyon mérsékelten beszélhetünk. A négykerék-hajtás csak arra jó, hogy télen ne akadjon el az ember, de a gumiválasztást látva az biztos, hogy egyikkel sem mennék be terepre, sárba. Nem tudom, ki akarná elsüllyeszteni, vagy ágakkal végigkarcolni a közel 20 milliós divatmasináját, tehát maradjunk annyiban, hogy valójában ezek nem terepjárók. A kisebb földutazás után az biztos, hogy leginkább a GLK-val mennék be terepre, de azzal sem túl nehézre.

Ezekkel a modellekkel szemben leginkább a térkínálatot érdemes vizsgálni, hiszen egyfajta egyterű-pótló funkció is van bennük. Ebben az Audi a legjobb, hiszen ez a legnagyobb. A Q7 után nem is volt kérdés, hogy a kisebb ingolstadti is vaskos lesz, de ez már végre szerethető. Még ez is nagyon hasonlít a nagyobb testvérre, ezért például a fotósunk is összekeverte, de már nem annyira nyomasztóan hatalmas. A Q5 már egy kezelhető méret, éppen ezért egy törékeny hölgyet is el tudok képzelni a volán mögé. Érdekes, hogy a nagyon darabos formájú GLK-ban már nem megy ugyanez, míg az X3-ban megint igen. A GLK a három közül a legkisebb, de térérzetben talán az X3 a legszűkösebb. Érdekes módon a csomagtartó versenyben már a BMW a középút az 540 literes Q5 és a 450 literes GLK között a maga 480 literes rakterével.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A képen nem látszik, de a GLK a legkisebb a három közül


Prémium gyártók termékeiről beszélünk, ezért talán a minőséget is érdemes megvizsgálni. Ebben az öregecske BMW elsősorban anyagminőség terén van lemaradva, valamint ennek még nyersebb a motorja, kevesebb a hangszigetelés. Csak nagy gázadásra kicsit tolakodó a motorhang, de ez is csak akkor tűnik fel, amikor a másik kettőből átülünk. Az Audi belseje egyértelműen a legigényesebb, formailag és a felhasznált anyagok tekintetében is. A GLK kicsit túl sarkos, de ez sem rossz. Az összeszerelési minőségben is a nem annyira merev BMW van talán egy kicsit hátrányban, bár itt már a Mercivel egy szinten mozog, az Audi eszméletlenül egyben van.