Bemutatkozott a BMW S 1000 RR

Vágólapra másolva!
A monzai versenypályán mutatkozott be a BMW vadonatúj négyhengeres sportmotorja, az S 1000 RR. A helyszín nem véletlen, hiszen a 193 lóerős és mindössze 183 kilós típus a versenypályákon van igazán elemében.
Vágólapra másolva!

Forrás: BMW


Ez a szín a BMW szerint méregzöld, de jól áll neki
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A monzai királyi parkban található versenypályán tartották a BMW S 1000 RR szériaváltozatának világpremierjét, amely új fejezetet nyit a bajor gyár történetében, hiszen a BMW még nem készített ennyire radikális sornégyes sportmotort. Hogy a németek mennyire komolyan veszik a dolgot, azt jól szemlélteti, hogy még a modell szériagyártása előtt beneveztek az idei Superbike világbajnokságra, ahol Troy Corsert és Ruben Xaust próbál helyt állni a vadonatúj motorokkal. A világ egyik legnagyobb húsdarálójának számító versenysorozatában értékes tapasztalatokat nyert a BMW, amit fel is használtak a végleges utcai modell megalkotásakor, így a Monzában leleplezett szériaváltozat már nem kevés nyúzópróbán van túl.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=e4actUfkbgQNuzZQ


Így készült a BMW S 1000 RR - gyári videó

Bár a BMW új belépő az ezres, sornégyes sportmotorok között, mégis sikerült rögtön a kategória élére ugrania a műszaki adatok alapján: a feltankoltan is mindössze 204 kilós (szárazon 183 kg) S 1000 RR négyhengeres, 999 köbcentis motorjából 193 lóerőt préseltek ki. A teljesen új fejlesztésű motor megépítésénél állítólag a Forma-1-ben szerzett tapasztalataikat is kamatoztatták, és a lehető legkisebb és legkönnyebb alkatrészekből alkották meg a csupán 59,8 kilogrammos blokkot. A közel kétszáz lóerős teljesítményt természetesen csak profik tudnják uralni és kihasználni, ám, hogy egy átlagmotoros se essen le róla az első kanyarban, két igen hasznos fejlesztést kínálnak a motorhoz, igaz csak extraként. A Honda után a BMW is fejlesztett blokkolásgátlót az új sportmotorjához, valamint egy DTC (Dynamic Traction Control) nevű kipörgésgátlót is kínál. A két életmentő elektronikán túl hasznos funkció még, hogy a használati körülményektől függően, négy féle motorkarakterisztika közül választhat a pilóta: vizes útra ("Rain"), országútra ("Sport"), valamint a szupersport-gumis versenypályás ("Race") és slickes versenypályára ("Slick") valót. Mivel a verseny-ABS és a kipörgésgátló (DTC) működése rugalmasan alkalmazkodik az egyes üzemmódokhoz, mindenkor a maximumot lehet kihozni majd az S 1000 RR-ből. Az ABS-ről még annyit érdemes tudni, hogy súlya mindössze 2,5 kiló, ami negyede a Honda elektronikus blokkolásgátlójának.

Forrás: BMW

A számos beállítási mód miatt két LCD-kijelzőre volt szükség


A váz alumíniumból készült, a csavarodási merevség és a minimális tömeg érdekében teherviselő elemként fogja közre a 32 fokkal előre döntött motort. Az első kereket 46 mm-es külsőcső-átmérőjű fordított teleszkópvilla, a hátsót nagy csavarodási merevségű alumínium lengővilla vezeti meg. Az S 1000 RR esetében - akár a HP2 Sporton - az extrafelszerelésként kínált HP-váltóasszisztens segítségével a kuplung működtetése és a vonóerő megszakadása nélkül válthat feljebb a pilóta. Mindez úgy lehetséges, hogy a másodperc tört részére leáll a gyújtás és az üzemanyag-ellátás, amit eddig csak a versenysportban használtak. Szintén a pályákról érkezett a modern sportmotorokon egyre elterjedtebb csúszókuplung is, amely a hátsó kerekek blokkolását hivatott megakadályozni.

A motor minden egyes eleménél látszik, hogy a BMW mérnökei nem spóroltak az alkatrészek összeválogatásnál, a Brembo-versenyfékek mögött gyönyörű és egyben pille súlyú könnyűfém felnik pörögnek, elöl 120-as, hátul 190-es gumikkal. A motor külsejét elnézegetve már-már el sem hinni, hogy ilyet is tudnak rajzolni a BMW motoros részlegénél, kifejezetten furcsán néz ki rajta a propelleres embléma, simán beleillene a Suzuki, Kawasaki vagy éppen a Honda kínálatába. Természetesen azért a németek gondoskodtak arról, hogy legyen valami kis apróság, ami megosztja majd a közvéleményt, ezért aszimmetrikus lámpákat raktak az S 1000 RR elejére, amelyet állítólag a hosszú távú versenyekre felkészített motorokról vettek át.

Forrás: BMW

Szinte hihetetlen, hogy ilyen is lehet egy BMW motor feneke


Bár motorról van szó, az S 1000 RR extralistája egy autóéval vetekszik. A már korábban taglalt technikai arzenálon túl (ABS, DTC, váltóasszisztens) riasztót, bukásérzékelőt, szerelőállványt, tantáskát, magasabb plexit, LED-es indexeket, valamint egy sereg karbon kiegészítőt lehet a motorhoz rendelni.

A színválaszték négy fényezésből áll, amit igen hangzatos fantázianevekkel ír körül a sajtóanyag: az ásványezüst metálfényezés gyakorlatilag egy ezüst-sötétszürke színt takar, a viharszürke egy majdnem fekete árnyalatot, és van egy méregzöldnek hívott, inkább aranymetálnak tűnő árnyalat, ami a képeken egy az egyben úgy néz ki, mint az E46-os M3-as egyik gyári fényezése. Egy kis pluszpénzért a BMW Motorrad Motorsport gyári superbike versenymotorjának színösszeállításában is kérhető az új S 1000 RR, amely a sajtóanyag szerint alpesi fehér, magmavörös és csillagfürtkék színekből áll össze, de valójában valahogy így nézhet ki.

Forrás: BMW

Négyféle fényezéssel lesz rendelhető, de csak az év végén érkeznek a motorok


A motornak jelenleg csak Németországban van ára, ami 15 150 euró (a 19 százalékos kinti áfa és természetesen regisztrációs adó nélkül). Előrendeléseket már valamennyi országban vesznek fel a márkakereskedések, így itthon is, ám a most megrendelt motorok csak az év végére érkeznek meg a tulajdonosokhoz.

Négyféle üzemmód

A mindenkori használati körülményeknek megfelelően - legyen szó vizes aszfaltról, országútról vagy versenypályáról - az S 1000 RR pilótája gombnyomással különböző menetprogramok közül választhat. Addig kell lenyomva tartania a jobb markolathoz telepített "Mode" gombot, amíg megjelenik a kijelzőn a használni kívánt üzemmód neve. Menet közben is tud programot váltani, amennyiben a kuplungkar behúzásával és a gázkar visszaengedésével nyugtázza az új beállítást. A motor leállítását és újraindítását követően az utoljára használt program fut.

Vizes úton, "Rain" üzemmódban, amikor a gumik kevésbé tapadnak, a motor 110 kW-ot (150 LE-t) mozgósít. Ilyenkor felettébb egyenletesen adja le a teljesítményét és a forgatónyomatékát, és finoman reagál a gázkar parancsaira.

A száraz útra való "Sport" program elérhetővé teszi a teljes 142 kW (193 LE) teljesítményt, és igen élénk gázadási reakcióval ruházza fel az S 1000 RR-t. Az általa biztosított előnyök főleg országúton érvényesülnek.

A "Race" üzemmód az S 1000 RR versenypályán, utcai használatra szánt szupersport-gumikkal való használatát segíti elő. Itt is a teljesítmény egésze mozgósítható, továbbá rendkívül közvetlen, és érezhetően dinamikusabb a gázadási reakció, mint "Sport" programban.

A "Slick" opció kizárólag arra az esetre szolgál, amikor versenypályán, mintázat nélküli slick abroncsokkal használják az S 1000 RR-t. A "Race" üzemmódhoz hasonlóan itt is lehívható az egész teljesítmény, és a motor páratlanul élénken reagál gázadásra, elősegítve a versenycélú használatot. Különbség viszont, hogy a kipörgésgátló "Slick" programban csak a motortest 20 foknál nagyobb mértékű bedöntése esetén működik folyamatosan. Ez egyúttal azt jelenti, hogy 20 fok alatt nem akadályozza meg, hogy a levegőbe emelkedjen az első kerék, ill. 5 másodperc erejéig engedélyezi annak érdekében, hogy a lehető leghatékonyabban tudjon kigyorsítani a pilóta a kanyarból.

Míg a "Rain", a "Sport" és a "Race" üzemmódot közvetlenül a kormányról lehet behívni, a "Slick"-hez külön dekódoló egységet kell csatlakoztatni az ülés alá épített vezérlőegységhez. Csak ebben az esetben engedélyezi a rendszer a program használatát, ugyanis nemcsak a motor, hanem az ABS és a kipörgésgátló működése is a slick gumis használathoz igazodik. Ennél a beállításnál már nem használható a kipörgésgátló olyan, rendkívül alacsony tapadási-súrlódási együtthatójú felületeken, mint amilyen a vizes macskakő vagy az apró szemű kőzúzalékkal borított aszfalt. Igény esetén külön-külön kikapcsolható a verseny-ABS és a kipörgésgátló.