Globális doboz - Ford Transit Connect-menetpróba

Vágólapra másolva!
Nem utasítottuk vissza a Ford meghívását, amikor a megújult Transit Connect kipróbálására hívott minket. A kis haszonjármű az új Fiesta után a Ford második globális modellje lesz, és jövőre már a teljesen elektromos változata is megjelenik a piacon.
Vágólapra másolva!

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Továbbra is szögletes, de jól áll neki
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Az 1965-ben bevezetett Transit név igen jól cseng a haszonjárművek között; nem csoda, hogy a 2002-ben bemutatott, törökországi gyártású kisebb Ford haszonjármű is ezen a néven, Connect utótaggal jelent meg a piacon. Az egy évvel később az Év nemzetközi haszonjárművének is megválasztott dobozos azóta 600 ezer példányban kelt el, ezért a Ford nem is siette el a kötelező modellfrissítést. Fontos állomás a típus életében a ráncfelvarrás, mert utána már Amerikában is elkezdik az értékesítését kétliteres benzinmotorral és automatikus váltóval. Jók az esélyei: arrafelé szinte ismeretlenek az ekkora haszonjárművek, ha ráharap a piac, tarolhat. Amerikával együtt már négy kontinenens ötven országában lehet majd Transit Connecteket venni, ezért nevezi a Ford globális modellnek.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

15 colos felnik járnak a Limited felszereltséghez


Hét év elteltével tehát idén végre hozzányúltak a karakteresen szögletes Connectekhez, és a Fordnál manapság sokszor emlegetett "kinetic" formanyelv alapján dolgozták át. Ha első látásra semmi különbséget nem fedeznek fel, akkor sem csodálkoznék, mert a változások minimálisak, gondosan ügyeltek arra, hogy csak az olcsóbb műanyag alkatrészek frissüljenek, a présgépek így változatlan formában onthatják tovább a karosszéria fémből készült alkatrészeit. Módosultak a lámpatestek, a hátsó LED-imitációt kapott, de továbbra is hagyományos égők világítanak a méhsejt-szerkezet alatt. Íveltebb lett az eddig szögletes hűtőmaszk, trapéz-forma légbeömlőt kapott az első lökhárító, emellett új színárnyalatok is megjelentek a kínálatban, a könnyűfém felnik és a külső tükrök is lecserélődtek.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Egy személyautóban is elmenne a műszerfal, ha nem lenne kemény mindenhol


A műszerfalat az S-Max stílusában alakították át, így került három kerek légbeömlő a középkonzol aljára, a kormány pedig mintha a Focusból érkezett volna. Praktikus újítás a tetőpolc, amivel jól kihasználható lett a fej feletti, szinte fölöslegesen nagy tér. Ahogy egy haszonjárműtől megszokott, a belső teret inkább nézni érdemes, mint tapogatni, mert rideg, kopogós műanyagból készül minden, viszont biztosan könnyen tisztíthatók. Újratervezték az üléseket is, az utasé keskenyebb, mint a vezetőé, felár ellenében ez a padlóba hajtogatható, amivel a hosszú tárgyak szállítását könnyíti meg a Connect. Már alaphelyzetben is 2,8 köbméternyi áru pakolható be a 4,27 méter hosszú rövid tengelytávú változatba - akár a szabványos euro-raklap is befér -, lehajtott anyósüléssel azonban ez kapásból 3,4 köbméterre növelhető. A 25 centiméterrel hosszabb verzió normál állapotban ennél is több helyet, 3,7 köbmétert kínál, lehajtott utasüléssel pedig már 4,3 köbmétert. Ráadásul a használhatóságot jelentősen javítja, hogy a terhelhetőség 600 és 900 kilogramm között változhat, ami jónak számít a kategóriában.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Felárért akár 902 kilogrammal is terhelhetjük a Transit Connectet


Megkönnyítik a pakolást a masszív rögzítőgyűrűk, és az ún. vakanyák, amelyek anélkül teszik lehetővé egy polcrendszer beépítését, hogy utólag meg kellene fúrni a karosszériát. Fekete rács választja el a rakteret a vezetőtől, de kérhető acél válaszfal is, ablakkal. Sokféle ajtó segíti a hozzáférést a raktérhez: a rövid tengelytávú verzió kaphat felnyíló, nagy hátsó ajtót vagy hátsó ikerajtókat - utóbbi kombinálható a tetőtoldattal is, ha különösen hosszú tárgyakat, például létrát kell szállítani. Mind a rövid, mind pedig a hosszú tengelytávú kivitelhez rendelhető szimpla vagy dupla oldalsó tolóajtó, szűk parkolóhelyeken ez nagyon hasznos tud lenni.

Jön az elektromos is

A menetpróbára elhozott Tourneo Connect BEV tanulmány a megújuló formai elemeknél nagyobb újdonságot is hordoz, hiszen a Ford ezzel szemlélteti a már működőképes stádiumban lévő elektromos hajtásláncát, amelyet Nagy-Britanniában, a Smith Electric Vehiclesszel közösen fejlesztett. A céget 1920-ban alapították, több ezer járművet alakítottak már át elektromos hajtásúra; több európai országban is megvásárolhatóak a Smith EV által épített járművek, köztük a nagyobb Ford Transit is. Hivatalosan jövőre kezdi a Ford az elektromos Transit Connect forgalmazását Észak-Amerikában. A cél azonban az, hogy Európában is szerephez jusson az elektromos hajtású autók piacán, ezért már vizsgálják az európai piacra történő bevezetés lehetőségét is. A Ford elképzelései szerint nem csupán az áruszállításban van létjogosultsága a modellnek, mert akár szállodai vagy repülőtéri taxiként vagy más személyszállító járműként is környezetkímélő alternatívája lehet a dízel modelleknek.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

A Tourneo Connect BEV-et egyfokozatú "váltón" keresztül egy 50 kilowatt teljesítményű állandó mágneses villanymotor mozgatja, amely a hátsó ülések alá beszerelt 21 kW/óra kapacitású lítium-ion foszfát akkumulátorból nyeri az áramot. A BEV hatótávja 160 kilométer, végsebessége 113 km/óra, a hálózati csatlakozóról való teljes feltöltéshez pedig 6-8 óra szükséges.



Rugalmasan alakítható a személyszállító változat, a Tourneo Connect utastere is. Ennél a második üléssor padja osztottan elfektethető, de a hosszabb karosszériába még egy harmadik üléssor is rendelhető, amely már nyolc utas szállítását teszi lehetővé, ráadásul úgy, hogy leghátra is kényelmesen beférnek átlagos méretű felnőttek, ellentétben a klasszikus, hétüléses kompakt buszlimuzinokkal.