WRC: Két Ford az élen Szardínán

2009.05.24. 0:23

Ahogy várható volt, a szombati szakaszok alaposan próbára tették az autókat a Szardínia ralin. Szinte mindenki kisebb-nagyobb problémákkal küszködött, a napot a két gyári Ford zárta az élen, Latvalát Hirvonen követi. A defektet kapó Sebastian Loeböt ugyanakkor Petter Solberg is megelőzte. Tudósítás a helyszínről.

Forrás: [origo]

Hirvonen a nap leggyorsabbja volt. Szombati formáját tekintve könnyen ledolgozhatja csapattársával szembeni hátrányát, akinek a második hely is győzelemmel érne fel a gyenge szezonkezdet után

A verseny második napján Sebastian Loeb támadása volt várható, melyet az élen álló és elsőnek rajtoló két Fordnak kellett volna hárítania. Az első szakaszon ez sikerült is, Mikko Hirvonent Jarri-Matti Latvala követte, francia vetélytársuk csak az ötödik időt futotta. Pedig nem volt a C4 WRC-vel semmi gond, ennyi tellett a pilótától, akit a Solberg fivérek is megelőztek. A következő gyorsaságin feltámadtak a Citroënek, és alaposan elverték a mezőnyt. Loeb és Daniel Sordo is gyorsabbak voltak a többieknél, igaz, Hirvonent egy elszabadult ménes is hátráltatta, a lovak miatt két helyen is lassítania kellett. Jevgenyij Novikov lecsúszott az útról, de folytatni tudta a versenyt, a hatodik helyről a nyolcadikra esett vissza.

A hatalmas ugratóval kezdődő, és egy patakon való átkeléssel végződő harmadik, egyben leghosszabb szakaszt is Loeb nyerte Sordo előtt, ám ezúttal nem kaptak sokat a fordosok. A rajt előtt Loeb - fékhibára, illetve annak kijavítására hivatkozva - késett egy percet, így 10 másodperces büntetést könyvelhetett el. Többen ismét a Citroën csapat taktikázását látták a dolog mögött, mivel Loeb így nem kettő, hanem három perccel rajtolhatott Hirvonen után, addigra pedig sokkal jobban elül a zavaró por. Az igazságot csak ők tudják, mindenesetre ez két nap alatt a második érdekes késés volt részükről. Henning Solberg defekt miatt esett vissza alaposan, míg Mads Östbergen a hatalmas ugrató fokott ki: túl gyorsan kelt át rajta, és földet éréskor az összes lengéscsillapítója tönkrement. Mivel 29 kilométert kellett még így megtennie, ő is alaposan visszaesett.

Forrás: [origo]

Alighanem sokat gyakorolta Loeb és Elena a kerékcserét, ugyanis egy perc alatt sikerült nekik a dolog. Ha felhagyna a francia a ralizással, bizonyosan szívesen látná bármelyik Formula-1-es gárda - nemcsak pilótaként, szerelőként is megállná a helyét


Féltávnál, a szervizben már azt számolgatta Latvala, hogy mennyi előny kellene számára a nap végén. Úgy kalkulált, hogy 25 másodperc elegendő lenne, ugyanis tavaly ennyit tudott Loeb behozni ugyanitt. Hirvonen is szoros csatát jósolt délutánra, mivel a pályák már tisztábbak lesznek mindenki számára. A Citroën háza táján mindenki bízott abban, hogy a világbajnok estére támadási pozícióba tud kerülni, ám addig hátravolt még három kőkemény szakasz.

Az elsőn Hirvonen repesztett végig a legjobban, Loeb és Latvala előtt. Sokan a rossz minőségű pályára panaszkodtak, amely olyan bakhátas volt egyes helyeken, hogy az autók alja folyamatosan leért. Sébastien Ogier péntek után szombaton is kiesett, ezúttal egy törött hátsó lengéscsillapító miatt, hasonlóan járt Federico Villagra, ő már el sem indult a szervizparkból, mivel navigátora rosszul lett.

A tizenegyedik szakaszon aztán szinte mindenkivel történt valami, egyedül talán Petter Solberg ment végig gond nélkül, meg is nyerte a gyorsaságit. Hirvonen csak egy kicsit csúszkált, jutalma a második hely volt. Latvala megperdült egy rövid aszfaltos szakaszon, de még mindig sokkal jobban járt, mint riválisai. Henning Solberg alaposan odaütötte a Focus WRC futóművét, és kiesett, ugyanígy járt Conrad Rautenbach, neki a géptetőt is átütötte a kiszakadó lengéscsillapító. Sordo turbóhiba miatt lassult le, és hogy teljes legyen a Citroënek csődje ezen a pályán, Loeb defektet kapott. A páros azonnal megállt, és kicserélték a kereket. Elképesztően gyorsan végeztek a dologgal, hiszen ezzel együtt is csak egy perccel futottak rosszabb időt Solbergnél.

Forrás: [origo]

Novikov egyre inkább igazolni látszik tehetségét, ötödik helye szenzációs. Az orosz még mindig csak tizenkilenc esztendős

A mindent alaposan összekeverő pálya után már csak a leghosszabb volt hátra, ahol Loeb begyújtotta a rakétákat. Minden mozdulatán látszott, hogy ezúttal életre-halálra megy, kilenc másodperccel volt gyorsabb Hirvonennél, és tizennyolccal Latvalánál. Ennek ellenére a két Ford áll az élen két nap után, Latvala előnye 9,9 másodperc csapattársa előtt. Malcolm Wilson elmondta, hogy egyelőre nem adott utasítást versenyzőinek, a fontos, hogy valamelyik autója nyerje a futamot. A harmadik helyen Petter Solberg éjszakázik, ám alig két másodperccel előzi meg Loeböt. A norvég tréfásan megjegyezte, hogy a legjobb lenne ha áthívná sátrához a gyári mérnököket, hogy tegyék még erősebbé a Xsarát, vagy ha ez nem lehetséges, akkor a franciáét rontsák el. Valószínűleg egyik sem fog megtörténni, Loeb támadni fog, számára nem lehetetlen ilyen hátrány ledolgozása sem a hátralévő nagyjából 90 versenykilométeren. Aztán ha úgy áll a dolog, jól jönnek a harmadik helyért járó pontok is, csupán a hét egymást követő győzelemre vonatkozó rekordról kell egyelőre letennie a világbajnoknak és csapatának. Novikov visszakapaszkodott az ötödik helyre, nagy siker lenne, ha itt fejezné be a futamot. Erre ugyanakkor minden esélye megvan, hiszen a hatodik Wilson már több mint két perccel van tőle lemaradva. Hetedik helyen a megbízhatóan autózó Al Quassimi áll a harmadik gyári Forddal, nyolcadik pedig a nap végét meghibásodott turbóval teljesítő Sordo.

Magyarok a szervizparkban

Számos helyen hallani magyar szót a szervizparkban. Mayer Gáboréknál ez magától értetődő, de például a PWRC egyik menőjének, a Dakar Ralikon is remekül szereplő Al-Attiyahnak a főszerelője is magyar, Borsos Péter személyében. A Suzukik körül pedig szinte mindenki honfitársunk, van viszont hazánkfia gyári csapatnál is. A Ford gárdáját erősíti évek óta Szabó Attila, aki egy szerencsés véletlen folytán került oda. A fiatalember a legnagyobb kamiont, a motorhome-ot vezeti, a versenyeken pedig a legkülönbözőbb feladatokat oldja meg: ha kell szervizparkot épít, ha arról van szó főz, és ha esetleg a csapatvezetőnek, Malcolm Wilsonnak egy elegáns helyre támad kedve elvinni feleségét vacsorázni, Attila fuvarozza el őket. A hangulat nagyon jó a csapatnál, és legszívesebben örökre itt dolgozna a magyar. Igaz, hogy néha akár három hónapig távol van otthonról, de kárpótolja a rengeteg élmény, amelyet az utak, a versenyek jelentenek. A Fordnál a többiekhez hasonlóan őt is nagyon megbecsülik, szinte családtagként kezelik.

ForrA!s: [origo]

A Ford csapat motorhome-ját magyar sofőr vezeti az egész szezon során. Néha hónapok is eltelnek szabadnap nélkül



Eseménydús volt a nap a két különsorozatban is. A PWRC-ben Patrick Sandell átvette a vezetést, majdnem fél perccel áll Al-Attiyah előtt. Harmadik Araujó, így mindhárom márka képviselteti magát a képzeletbeli dobogón. A magyar Mayer-Tagai páros jól tartja hetedik helyét, ám hátránya már nagyon nagy, a cél csupán a célba érés lehet vasárnapra. A JWRC értékelését Kosciuszko vezeti, ám alig van tőle lemaradva a szélvészgyors Prokop. A cseh pilótát technikai problémák hátráltatták, viszont amikor semmi gondja nem volt, hihetetlen időket ért el, az utolsó szakaszon például abszolút nyolcadik időt futott. A harmadik helyen a bajnokságban második helyen tanyázó Burkart áll.

A záró napra öt gyorsasági maradt, és ezúttal egyik játszma sem lefutott. Kora délután a csodaszép üdülőhelyre, Porto Cervoba ér a mezőny, ott állították fel a céldobogót.

A verseny állása a második nap után:

1. Latvala/Anttila  Ford Focus RS WRC  2:58:03,5
2. Hirvonen/Lehtinen  Ford Focus RS WRC  +9,9
3. P. Solberg/Mills  Citroën Xsara WRC  +1:02,7
4. Loeb/Elena  Citroën C4 WRC  +1:14,8
5. Novikov/Moscatt  Citroën C4 WRC  +2:46,0
6. Wilson/Scott  Ford Focus RS WRC  +5:02,8
7. Al Quassimi/Orr  Ford Focus RS WRC  +6:57,9
8. Sordo/Marti  Citroën C4 WRC  +9:18,8
27. Mayer/Tagai  Subaru Impreza  +36:05,2


PWRC:

1. Sandell/Axelsson  Skoda Fabia S2000  3:12:58,2
2. Al-Attiyah/Bernacchini  Subaru Impreza N14  +23,5
3. Araujó/Miguel  Mitsubishi Lancer Evo IX  +1:09,6
4. Mayer/Tagai  Subaru Impreza  +21:10,5


JWRC:

1. Kosciuszko/Szczepaniak  Suzuki Swift S1600  3:14:27,5
2. Prokop/Tomanek  Citroën C2 S1600 +16,6
3. Burkart/Köhlbach  Suzuki Swift S1600  +5:59,4