Teljes a család - Renault Scénic és Mégane Grandtour menetpróba

2009.06.20. 0:49

Teljes az új Mégane-család: bemutatkozott az ötszemélyes Scénic, illetve a Mégane Grandtour is. Egyszerre próbálhattuk ki a két újdonságot.

Fotó: Koncz Dávid [origo]

Megérkezett az új Scénic, csak kicsit fura logika alapján, hiszen a Grand változat már itthon is kapható
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Fordított logika szerint mutatta be a nemzetközi sajtónak az új Scénicet a Renault: előbb a hétszemélyes változat debütált, majd utána néhány héttel lehetett megtapogatni az ötszemélyes kivitelt. Ezúttal összevont menetpróbát tartott a francia gyár, a költségcsökkentés jegyében a Scénic az új Mégane kombival, a Grandtourral együtt mutatkozott be.

Kalandos túra

Mindig kockázatos reggel hétórás géppel indulni bárhova is, a reggeli csúcsforgalomban bármikor beüthet a krach. És ha beüthet, be is üt, egy pici elalvásnak és egy masszív M0-s dugónak hála már csak távolról integethettem a gépnek, amelyen rajta kellett volna lennem. Mindennapos dolog az ilyen, a sajtóutak helyi lebonyolítóinak szemük sem rebben, ha ilyesmi történik, ugyanúgy vártak a következő gépnél, mintha a csoporttal érkeztem volna. Éppen felfértem a háromnegyed tízes járatra, 9.25-kor, egyórás, türelmes várakozás után a legutolsó jegyet nyomták a kezembe, Párizsból egy rövidebb tesztútvonalon eredhettem a kollégák után. Semmi transzfer, semmi felesleges bonyolítás, ideadták egy Grandtour slusszkulcsát és hajrá. Tíz kilométerre a reptértől valami megcsörrent mellettem az első ülésen: hát annak az egyik lelkes szervezőnek a mobilja volt, aki kihozta nekem a kocsit a reptérre. A hátizsákját még kivette, a telefonról viszont elfeledkezett, de legalább nem csak nekem lett kicsit megbonyolítva a napom.


Nemrég hosszú cikkben méltattuk a Grand Scénicet, amely újításainak hála a jelenlegi egyterű-mezőny legnagyobb dobásának tűnik. Egyedi ötletekkel, apróságokkal turbózták fel az autót a francia mérnökök, ezek közül is legnagyszerűbb a grafikus, TFT-kijelzős műszerfal, egyedileg meghatározható színvilággal és infómennyiséggel. A Grand Scénic ismeretében az ötszemélyes verzió nem tudott meglepetést okozni, mindenben ugyanolyan, mint testvére - csak valamivel rövidebb.

Fotó: Koncz Dávid [origo]

Majdnem 22 centiméterrel rövidebb a Grand változatnál


Talán úgy érezték a Renault-nál, ennél valamivel többet kellene tenni. Mivel a formatervvel sokat nem tudtak kezdeni azon kívül, hogy lecsaptak a hosszból (-216 milliméter) és tengelytávból (-68 milliméter), a karosszérián egy apróság jelzi, hogy az öt- vagy hétszemélyes Scénicről van szó. Az eltérést a hátsó lámpaburánál kell keresni: mindkét oldalon egy-egy nyúlvány tűnt fel, így lett az amúgy sem hétköznapi lámpa még különlegesebb.

4344 milliméter hosszú az új Scénic, elődjén nyolc centiméterrel nyúlik túl. Jellegében sokat változott a második generációhoz képest, ha viszont a Grand Scénickel hasonlítjuk össze, nem sok kiemelnivaló marad. Kisebb a karosszéria, emiatt valamivel kevesebb például a tárolórekesz, mint a hétüléses verzióban, de 86 liternyi kacatot így is el lehet dugni a különböző rejtekhelyeken. Vezetési pozíciója ugyanolyan, mint a Grand Scénicé, a kormány mögött egyáltalán nem érezni, melyik verzióról van szó.

Kétcentiméteres növekedést jelent az elődhöz képest a 2702 milliméteres tengelytáv, amelynek köszönhetően a második üléssorban akár 235 milliméteres térdtérrel is gazdálkodhatnak az utasok. A Renault szerint ez a szám piacvezetőnek számít a kategóriában, a padsor leghátsó állásában érzésre valóban szellős a hely. Az ülést legelőre húzva már kicsit ijesztőbb a helyzet, de a térdek még ekkor sem vájnak krátert az első támlába.

Nőtt a csomagtartó is, a második sor helyzetétől függően 437-522 literes hellyel lehet számolni. Hála az alacsony padlómagasságnak és a széles nyílásnak, a raktér könnyedén pakolható, és természetesen bővíthető: a feleslegessé váló második sor a Scénicből is kiszerelhető, ez esetben 1837 liternyi helyet lehet felszabadítani. Ugyanazt a szarvnyúlványos segédalvázkeretet tolták a Scénic alá, amelyet a Mégane-család többi tagja kapott, ezzel a stabilitást próbálták növelni. Nem is viselkedik rosszul az egyterű, de gyorsabb kanyarokban a Grandhoz hasonlóan picit, de nem zavaróan billegős, a kategóriából azonban egyáltalán nem lóg ki.

Fotó: Koncz Dávid [origo]

Természetesen a Grand Scénicben már megismert műszerfalat kapta ez is


A motorkínálatban újdonság, hogy megjelent az 1,5 literes dízelmotor 85 lóerős kiadása, ez a blokk a Grand Scénichez nem elérhető. 1,5-ös dízelből van még 105 és 110 lóerős verzió, kétliteresből pedig 130, 150 és 160 lóerős vásárolható, de a középső csak hatfokozatú automatával kapható. Benzinesből a 110 lóerős, 1,6 literes blokk, a turbós 1,4-es, illetve szintén (egyébként kicsit logikátlannak tűnő) újdonságként a 140 lóerős kétliteres rendelhető, utóbbi fokozatmentes automatával.

Scénicből csak a 110 lóerős dízelt lehetett kipróbálni, a ciklusonként öt befecskendezéssel operáló blokkot nem véletlenül választották a franciák. Erőlködés nélkül mozgatja az egyterűt, sík terepen kellően nyomatékos, emelkedőkkel sűrűn tarkított utakon viszont néha visszakapcsolást kér. Kellemes a hatfokozatú kézi váltó, hiába francia, jól megvezették a kart, erősebb gázolajos kombinációt nem biztos, hogy érdemes választani. A Scénicben is benne van az új SD-kártyás TomTom-navigáció; a magyar hang összefüggéstelen szókombinációkkal adja az utasításokat, jó hír viszont, hogy már elkészült a frissítés, amely díjmentesen letölthető.

Korábbi hírek szerint körülbelül 150 ezer forinttal lesz olcsóbb a kereskedésekbe júliusban érkező sima Scénic a hétszemélyesnél, a hivatalos árlista azonban még nem készült el. Módosíthat az áron a júliustól hatályos áfaváltozás is, a Renault-nál egyelőre kivárásra játszanak.

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK