Keserédes Ford-győzelem Lengyelországban

2009.06.29. 0:18

Egészen az utolsó méterekig tökéletesen alakult a futam a Ford csapat számára, Latvala azonban teljesen érthetetlen hibát vétett a cél előtt. Emiatt, no meg előzékeny márkatársainak köszönhetően Loeb pontokkal távozott Lengyelországból.

Forrás: [origo]

Elérte célját Holowczyc, túlszárnyalta a 11 esztendővel ezelőtti teljesítményét, és a hatodik helyen végzett. A helyiek hőse már most alig várja a következő lengyelországi világbajnoki futamot


Vasárnap reggel már csak négy gyorsasági illetve egy rövid szuperspeciál választotta el a Ford versenyzőit egy tökéletes hétvégétől, illetve egy újabb kettős győzelemtől. Loeb pénteki futómű-rongálása után a 13. pozícióból indult a záró napon, legszebb álmaiban sem merült fel számára a pontszerzés lehetősége. Akiknek érdemes volt sietni, az az Ogier-Henning Solberg-Petter Solberg trió volt, akik igen közel álltak egymáshoz, valamint Holowczyc, ő Wilson hetedik helyére pályázott.

Az első szakaszon Ogier győzött, a fordosok különösebb kockáztatás nélkül autóztak, mivel a rájuk egyedül veszélyes Sordo túlcsúszott egy kanyaron, emiatt nagyjából 20 másodpercet vesztett. Egyedül két norvég küszködött komolyabb problémákkal: Petter Solbergnek olaj került a szélvédőjére, ettől alig látott, meg is előzte összetettben a bátyja, az eddig csendes hétvégét maga mögött tudó Ostberg pedig lecsúszott az útról, az Impreza WRC alkalmatlanná vált a folytatásra. Az első kör második pályáját próbálta meg kihasználni Henning Solberg arra, hogy befogja az előtte álló Ogiert. Hiába nyerte meg a szakaszt, alig csökkent a hátránya a fiatal francia mögött. A befutó amúgy rettentő szoros volt, a szakaszgyőztes norvégot és az ötödik időt elérő Holowczycet mindössze mindössze 0,3 másodperc választotta el egymástól. Kiderült, hogy honnan származik az olaj, amely Petter Solberget gátolta a látásban: a Xsara WRC nívópálcája szabadult el a helyéről, a motortér úszott az olajban, a menetszél pedig felhordta a kenőanyagot a pilóta elé.

A hibát gyorsan kijavították a szervizben, ahonnan a mezőny visszarobogott a hosszabb Milki illetve a rövidebb, Tros nevű szakaszra. Az elsőn Ogier alatt megállt a Citroën, negyedik helyről esett ki az ifjú tehetség. Loeb ezzel már a tizedik helyen állt volna, de a csapat vezetősége "megkérte" Novikovot, hogy legyen olyan kedves, és engedje maga elé a világbajnokot. Ez meg is történt, így a kilencedik helyre előrelépő francia már nemcsak a gyártók közti értékelésben számíthatott pontra, hanem egyéniben is, mivel immár Rautenbach állt előtte, aki szintén márkatárs. Az élen a helyzet változatlan volt, Hirvonen és Lavala magabiztosan vezettek, Sordo már messze lemaradt tőlük.

Forrás: [origo]

Nem tudta Sordo tartani a lépést a riválisokkal, ám mégis a második helyen végzett. Ezzel megerősítette harmadik pozícióját összetettben, és csapatának is nagy szolgálatot tett


Az utolsó rendes gyorsaságin a sportszerűség szempontjából erősen vitatható, a világbajnoki cím megvédése kapcsán viszont teljesen védhető manővert hajtatott végre Rautenbach-hal a Citroën: a zimbabwei pilóta tizenkét percen át várakozott a pályán, hogy - az egyébként legjobb időt autózó - Loeb megelőzhesse, és a pontot érő nyolcadik helyre kerülhessen. Már csak a szervizpark közelében található szuperspeciál volt hátra, ahová a Ford csapat teljes vezetősége kivonult, hogy pezsgőfürdővel fogadja a kettős győzelmet arató versenyzőit.

Az öröm az utolsó pillanatokban bánattá vált, mivel Latvala - akinek semmiféle kockáztatnivalója nem volt már, akár lépésben is végiggurulhatott volna a 2,5 kilométeres pályán - nekiment egy homokkal teli hordónak, amely nekivágta a pályát övező palánknak. A Focus WRC első futóműve kitört, hiába próbálta a pilóta és navigátora is kétségbeesetten mozgásra bírni az autót, nem jutottak el a célig. Malcolm Wilson, valamint az egész csapat döbbenten figyelte az eseményeket, mivel azonnal végiggondolták, hogy mivel járt Latvala kiesése: még egy ponttal több Loebnek, kettővel több Sordónak, nyolccal kevesebb a Fordnak, és hárommal több a Citroënnek. A dráma teljesen lelombozta a gárdát, volt, aki el is sírta magát.

Forrás: [origo]

Túlzás lenne azt állítani, hogy maradéktalan volt Hirvonen öröme a célban. Hiába győzött, Lavala hibája nélkül sokkal sikeresebb hétvégét zárhatott volna a Ford


Hirvonen győzött, Sordo mellé Henning Solberg fért még fel a dobogóra. Negyedik lett végül öccse, ő reggel még a hatodik hellyel is elégedett lett volna. Az ötödik pozíció végül a megbízható ifjabb Wilsonnak jutott, hatodiknak pedig a hazai nézők legnagyobb örömére Holowczyc futott be. A lengyel hazája legjobb WRC-s eredményét érte el, saját maga 1998-as argentíniai hetedik helyét múlta felül. A vasárnap hihetetlen körülmények közt egyre feljebb és feljebb jutó Loeb lett a hetedik, és még Rautenbachnak sem kell üres kézzel hazatérnie Lengyelországból, ha néhány másodperccel is, de Novikov előtt érte be a nyolcadik helyre. Érdekesség, hogy az előző futam pontszerzői közül csak ő és Hirvonen zárta ezúttal is eredménnyel a hétvégét.

Különös izgalmakat hozott a JWRC kategóra is. A világbajnokságot vezető, az első helyért csatázó Kosciuszko két gyorsaságival a vége előtt összetörte Suzukiját, így Abbring győzött Prokop és Bonato előtt. A holland a legfiatalabb JWRC-s futamgyőztes, de igazán Prokop lehetett boldog, aki a dolgok ilyetén alakulása folytán behozta lengyel vetélytársát összetettben, ráadásul ő még két futamon szerezhet pontokat, míg Kosciuszko már csak Finnországban. Célba értek a magyarok is, méghozzá megtartva remek helyüket: az N3-as kategória második helyére hozták be a Fiesta ST-t.

Forrás: [origo]

Malcolm Wilson ismét kénytelen volt elgondolkozni Latvala jövőjén. Butaságával nehéz helyzetbe hozta csapatát a finn, a hazai versenyen azonban még biztos ő kapja a második gyári autót


A verseny utáni sajtótájékoztatón máris felmerült, hogy Latvalát elküldi a Ford, de a csapat vezetője, Malcolm Wilson bejelentette, hogy az öt hét múlva esedékes Finn-ralin őt indítja. Mindenesetre az biztos, hogy ennél rövidebbre tervezte Latvala tanulási idejét, aki pályafutása legnagyobb hibáját követte el. Saját egyéni eredményének lenullázásán túl nehéz helyzetbe hozta csapatát - a Citroën 12, a Ford csak 10 ponttal távozik Lengyelországból -, és Hirvonent is, mivel Loeb így összetettben csak egy egységgel van lemaradva.

Maga a verseny viszont remekül mutatkozott be: a szervezés példás volt, a gyors és szűk pályák nagyon tetszettek a mezőnynek, és ritkán látott számú néző követte négy napon át az eseményeket. Rövid nyári szünet után július végén Finnországban folytatódik a sorozat, ahol óriási Hirvonen-Loeb meccsre van kilátás.

A verseny végeredménye:

1. Hirvonen/Lehtinen Ford Focus RS WRC 3:07:27,5
2. Sordo/Marti Citroën C4 WRC +1:10,3
3. H. Solberg/Menkerud Ford Focus RS WRC +2:05,7
4. P. Solberg/Mills Citroën Xsara WRC +2:34,3
5. Wilson/Martin Ford Focus RS WRC +4:17,5
6. Holowczyc/Kurzeja Ford Focus RS WRC +4:33,9
7. Loeb/Elena Citroën C4 WRC +19:15,1
8. Rautenbach/Barrit Citroën C4 WRC +19:20,6
25. Fischer/Mészáros Ford Fiesta ST +61:10,1

JWRC:

1. Abbring/Mombaerts Renault Clio R3 3:35:05,2
2. Prokop/Tomanek Citroën C2 S1600 +1:10,2
3. Bonato/Bouloud Suzuki Swift S1600 +5:34,5

A világbajnokság állása:

1. Hirvonen/Lehtinen Ford Focus RS WRC 58
2. Loeb/Elena Citroën C4 WRC 57
3. Sordo/Marti Citroën C4 WRC 39
4. H. Solberg/Menkerud Ford Focus RS WRC 27
5. Latvala/Anttila Ford Focus RS WRC 25
6. P. Solberg/Mills Citroën Xsara WRC 25
7. Wilson/Martin Ford Focus RS WRC 19
8. Villagra/Diaz Ford Focus RS WRC 14

A világbajnokság állása, gyártók:

1. Citroën Total World Rally Team 106
2. BP Ford Abu Dhabi World Rally Team 89
3. Stobart VK M-Sport Ford Rally Team 60
4. Citroën Junior Rally Team 29
5. Munchi's Ford Rally Team 18

A világbajnokság állása, JWRC:

1. Kosciuszko/Szczepaniak Suzuki Swift S1600 36
2. Prokop/Tomanek Citroën C2 S1600 36
3. Burkart/Kölbach Suzuki Swift S1600 30