Egy nap és három magyar újdonság - ez az Audi legújabb rendezvényének a mérlege. A TT új csúcsváltozata brutális lett, míg az A4-es Allroad Quattro az ideális szabadidő autó címért szállhatna harcba. A nap legszebbje mégis az A5 Cabrio, amelyet nem sikerült kipróbálni.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Ezután már az RS a győri gyártású TT csúcsváltozata
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Azt már elég régen tudjuk, hogy az Audi TT igazán jó sportkocsi. Közel áll a szívünkhöz, hiszen a korábbit is itt gyártották, és az új is Győrben készül. Eddig azt hittem, hogy a TTS-nél jobbra már nincs is szükség, de az Audi másképp gondolja. Jött a még izmosabb RS változat, amelybe már nem a tovább felhúzott kétliteres TFSI motor került, hanem egy újdonság.

 

 
A TT RS mozgásban

 

Meglepő módon az Audi a TT RS-be teljesen új erőforrást fejlesztett ki, amely kicsit felidézi a múltat. A nyolcvanas, kilencvenes években korábbi quattro, S2-es, S4-es Audikban láthattunk 2,2 literes soros öthengeres motort - ezt a hagyományt elevenítette fel az Audi. A TT RS-be egy új, kompakt felépítésű blokk került, amely soros öthengeres, turbófeltöltéses és közvetlen befecskendezéses.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Brutális a megjelenése, a hátsó szárny már fix


A 2,5 literes motort 1,2 baros nyomással tölti a nagyméretű turbó, így 340 lóerő leadására képes. Ennél jóval biztatóbb adat a 450 newtonméteres maximális forgatónyomatéka, amely 1600 és 5300 percenkénti fordulatszám között folyamatosan rendelkezésre áll. Ennek megfelelően a menetteljesítmények nem mindennapiak: a Coupé csupán 4,6 másodperc alatt katapultál álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra, a végsebesség pedig 250 kilométer/órában korlátozott, de az Audi kívánságra 280 kilométer/órára emeli a határt.

A TT RS kőkemény sportkocsinak készült, ezért minden részletre odafigyeltek. A futómű tíz milliméterrel alacsonyabb, a rugói és lengéscsillapítói feszesebb hangolásúak. Ebben is lehet kérni magnetic ride kapcsolható lengéscsillapítást, de igazából mindkét állásban nagyon kemény a rugózás. Az RS 18-colos keréktárcsákra szerelt 245/40 méretű gumiabroncsokon gördül, amelyek mögött elöl 370, hátul 310 milliméter átmérőjű féktárcsák gondoskodnak a lassításról.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Eszméletlenül megy, cserébe nagyon ráz


Egy jó sportkocsi esetében nagyon fontos a tömeg; ebben sem áll rosszul az RS, hiszen a kupé 1450 kg-os tömege azt jelenti, hogy 4,3 kilogrammra jut egy lóerő.

Sajnos sok időnk nem volt kipróbálni az autót, így csak az maradt meg belőle, hogy nagyon erős, eszméletlenül ráz (a fotós kolleginában az is, hogy hátul nem lehet elférni). Egy rosszabb minőségű főútvonalon komoly gondot jelentett a pattogása, nem kényelmes. Jobb útszakaszon már nagyon jól fordul, és az összkerékhajtás miatt álló helyzetből is úgy lő ki, mint egy puskagolyó. A 2,5 literes erőforrás egyedi hangzása emlékezetes marad, nagyon szépen fújtat, miközben elemei erővel tol.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

A Coupé TT RS alapára 19 millió forint, a roadster 600 ezerrel drágább


Érződik, hogy az Audi célja egy nagyon brutális sportkocsi elkészítése volt. Az RS nem is okoz csalódást, de nekem már a TTS is elég lenne. Persze lehetséges, hogy egy hosszabb teszten azért ennél jobban meggyőzne az RS, de elsőre ennyi maradt meg belőle.


Audi A4 Allroad quattro

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

A legolcsóbb A4 Allroad 11,1 millió forint (2.0 TDI, 170 LE), egy azonos hajtású A4 Avanthoz képest 700 ezer forinttal drágább


Az A4-es modellcsalád is egy újabb taggal bővült, mégpedig a szabadidős célokra ajánlott Allroad Quattróval. Már a nevéből következik, hogy ez egy emelt hasmagasságú, állandó összkerékhajtású változat, amely így a Q5-ös előtti lépcső. Ha valaki nem akar SUV-t, akkor egy ilyen kicsit terepes kombira is válthat. Gyakorlatilag az Allroad Quattro ugyanazt tudja, mint a sima A4-es, beülve minden ugyanolyan benne. Azonos felszereltség, kidolgozási minőség, így az autóban semmiből nem jönni rá, hogy ez egy "terepjárós" változat.

 


Videón a kisebbik Allroad-Audi


Szerencsére az emelt hasmagasság sincs rossz hatással a stabilitására, még mindig nagyon jó országúton kanyarogni vele, de ezzel le lehet menni a földutakra is. A rosszabb minőségű utakon ezzel jobb volt utazni, mint a TT RS-sel, vagyis egy Allroadot sokkal jobban el tudnám képzelni mindennapi családi autónak - igaz, az RS nem is arra készült, az A4 Allroad qauttro pedig tökéletes választás lehet. Még a motorok között is lehet válogatni, de már a tesztelt kétliteres turbódízel is elég a A4-es mozgatásához.


Audi A5 Cabrio

Forrás: Audi

A kategória egyik legszebb darabja 12,5 milliótól kapható. Az S5 19,5 millió forint


A bemutató egyik újdonsága volt még az A5-ös nyitott tetős változata is, amelyet azonban nem sikerült kipróbálni. Az biztos, hogy a kategória egyik legszebb darabja már kapható. A legizgalmasabb minden bizonnyal a V8-as motorral szerelt S5-ös, de egy háromliteres turbódízel sem lehet rossz választás. Ha abból indulunk ki, hogy az A3-as kabrió mennyire jó autót, akkor az A5 igazán kellemes darab lehet - de erről majd egy későbbi kipróbálás után nyilatkoznék bővebben.