Lombok semlegesítik a KRESZ-táblákat

Vágólapra másolva!
Bírósági ügyek és sérüléses balesetek is következhetnek abból, hogy több helyen faágak, oszlopok és hirdetések takarják el az elsőbbségadást jelző táblákat és lámpákat a közlekedők elől. Sziszifuszi az illetékesek küzdelme: csak a fővárosban félmillió fa növekedését kell nyomon követniük. A forgalmasabb utakat kezelő Főkert Zrt. eközben úgy dolgozik, hogy télen gallyazza a fákat, amikor még nem is létezik az a lombozat, ami nyáron takar. Elküldtünk nekik néhány fotót.
Vágólapra másolva!

FotA3: Tuba ZoltA!n [origo]

A legtöbb képnél ki kellett emelnünk az eltakart táblákat, hogy legalább a cikkben láthatóak legyenek. A valóságban nehezebb trükközni


Dulakodás, majd bírósági eljárás kerekedett abból az esetből, amelyet egy megállni tilos táblát eltakaró faág indított el a VI. kerületi Jókai téren. A főszereplő futár azt állítja, a lomb miatt nem vette észre, hogy rossz helyen parkolt, szerinte az útfelfestés sem volt egyértelmű, ráadásul más autók is álltak azon a helyen. A szabályszegés csak akkor derült ki számára, amikor visszaért a lebilincselt autójához, amelynek motorháztetőjén ülve egy közterület-felügyelő már dokumentált. Ekkor jött a szóváltás, mutogatás mindkét részről, aztán a dulakodás, majd a hosszadalmas bírósági procedúra.

A helytelen parkolás a ritkább eset. Sajnos gyakoribb az, amikor balesetet okoznak Budapesten az utak mentén az elsőbbségadást jelző táblákat, vagy a közlekedési lámpákat eltakaró fák, villanyoszlopok és hirdetések. Szécsi Tibor, a Fővárosi Balesetmegelőzési Bizottság titkára szerint kisebb-nagyobb koccanások és személyi sérüléses balesetek a jellemzőek. "Emlékszem egy konkrét esetre, amikor a baleset után még a bizonyítási eljárás során is belógott a bokor, le is fényképezték a helyszínelő kollégák" - hoz konkrét példát a rendőr őrnagy.

FotA3: Tuba ZoltA!n [origo]

Az Andrássy úton találni olyan táblákat, amelyet nem csak a lomb, hanem - ki tudja mióta - a fa törzse is eltakar


Semmiféle statisztika nincs az eltakart táblák miatt bekövetkezett balesetekről, ahogy Szécsi fogalmaz, nincs ilyen feljelentési kategória a rendőrségnél. Arról viszont van adat, hogy például mennyi fával kellene megküzdeni az illetékeseknek. Budapesten nem kevesebb mint ötszázezer fa él, ami nagyon jó, csak épp a balesetveszélyt okozó ki tudja mennyit kellene közülük rendesen megmetszeni. A nagyobb forgalmú utak menti fák figyelése és gondozása a fővárosi önkormányzathoz tartozó Főkert Zrt. felelőssége, míg a kisebb utak menti növényzetet az adott kerületnek kell gondoznia.

Helyszínelők járják az utcákat

Keresztülautóztunk két belvárosi valamint egy kimondottan zöld kerületen, és különösebb keresgélés nélkül is bőven lehetett fotókat készíteni eltakart táblákról és lámpákról. A VII. kerület nem éppen az erdeiről híres, mégis találtunk eltakart táblákat. A szomszédos VI. kerület büszkesége, a világörökség részét képező Andrássy út gyönyörű épületei és kialakítása mellett a fáinak köszönheti időtlen szépségét, ugyanakkor ez ugrik be elsőként mindenkinek, ha a lombozat által alig látható lámpák kerülnek szóba. Zugló egészen más, mint ezek a belterületek, a XIV. kerületben nem kevesebb mint 70 ezer fa okozhat nehézséget az autósoknak. Okoz is.

"Ha pár héttel később hívnak, már nem találtak volna ilyen fákat" - reagált a balesetveszélyes kitakarásokat firtató kérdésünkre Bán Imre, az erzsébetvárosi önkormányzat környezetvédelmi bizottságának elnöke. A VII. kerületben pár hete kezdte meg a nyári munkát az a két cég, amellyel szerződésben állnak (és amelyek télen is vágnak). A Garden Kft. a nagyobb fákat gondozza, "nekik van erre technikájuk", míg a közhasznú munkásokat foglalkoztató Kamilla Kft. embereinek a bokrok és a kisebb fák vágása a feladata. "Ők egyfajta monitoring tevékenységet is folytatnak, ők figyelik a kerületet" - tájékoztatott Bán arról, kinek a felelőssége a feltáró munka.

FotA3: Tuba ZoltA!n [origo]

Ebben az esetben úgy tűnik, a táblát rakta valaki a fa mögé


A 18,5 négyzetkilométeres Zuglóban 35 ezer sorfa mellett újabb 35 ezer "egyéb" fát kell gondoznia a kerületnek, ami a hatalmas szám miatt "nagyon spiccen lévő feladat" - fogalmazott Pálffy Imre városüzemeltetési osztályvezető. A megszokott munkabeosztás mellett, miszerint a nagyobb forgalmú utak fővárosi kezelésűek, a kisebbek kerületiek, vannak bonyolultabb munkamegosztás alatt álló fák is. A Róna utca azon része, amelyen közlekedik a troli, a Főkerthez tartozik, az utca többi része pedig a helyi önkormányzathoz.

Zuglóban helyszínelőknek hívják azt a csoportot, amelynek tagjai autóval járnak, "és ha látnak valamit, akkor szólnak". Látnivaló akad, annak ellenére, hogy Pálffy szerint "náluk nem nagyon találni" olyan táblát vagy lámpát, amelynek észlelését növényzet akadályozná. Azért a már említett Róna utcában is találtunk ilyet, de a fővárosi kezelésű Hungária körúton is. Csakúgy, mint a VI. kerületben, ahol nem csak a főkertes kezelésű Andrássyn, hanem kerületi kezelésű kisebb utcákban is lenne metszeni való. Terézvárosban azonban csak egyetlen ember, a "közlekedési-útügyi ügyintéző" feladata a felderítés, közölte Sédyné Németh Mariann, a kerületi városüzemeltetési osztály vezetője.