Szupertakarékos sportautó a BMW-től

Vágólapra másolva!
Úgy megy mint egy M3-as, annyit fogyaszt mint egy Prius és három motorja van - dióhéjban ennyi mondható el a BMW Vision Efficient Dynamics nevű tanulmányáról, amelyet a Frankfurti Autószalonon mutatnak be.
Vágólapra másolva!

Az extrém megjelenésű tanulmány külsejével és technikai megoldásaival érdemes mielőbb megbarátkozni, hiszen a jövő BMW-iben köszönnek majd vissza az újítások. A 2+2 üléses sportautóval a bajor gyár azt szeretné demonstrálni, hogy lehet környezetbarát is egy nagyteljesítményű sportautó. Méreteit tekintve a tanulmány a 3-as sorozathoz hasonlítható: 4,6 méter hosszú, 1,9 méter széles és 1240 mm magas, 1395 kilogrammot nyom, csomagtere 150 literes. Az autó futurisztikus külseje és utastere nem cáfol rá a technikai tartalomra, ugyanis három motor gondoskodik a tanulmány meghajtásáról. Az egyik ezek közül az új 3-asban is bemutatandó 1,5 literes, háromhengeres dízelmotort amely 163 lóerejével és 290 Nm-es csúcsnyomatékával erősebb a cég jelenlegi "legzöldebb" kétliteres négyhengeres turbódízelénél. Ehhez az új erőforráshoz az M3-ban bevezetett hétfokozatú duplakuplungos Getrag váltó újraprogramozott változatát kapcsolták.

A kis dízelmotor mellett két elektromos motor is segíti a tanulmányt, amelyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerekeket hajtja. Az első tengely vonalába szerelt elektromotor 80 lóerős, de rövid ideig akár 139 lóerővel is képes működni. Ehhez hasonlóan a másik elektromos motor 34 lóerős, de rövid ideig teljesítménye az 51 lóerőt is elérheti. Mindent összevetve a Vision Efficient Dynamics 356 lóerős és 800 Nm-es csúcsnyomatékot produkálhat.

Forrás: BMW

(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Összevetve teljesítményét és súlyát, a tanulmány egy tonnájára 255 lóerő jut, amivel csak 7 lóerővel marad el a 414 lóerős V8-as M3-tól. Álló helyzetből 4,8 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órára, végsebessége pedig elektronikusan van 250 km/óránál leszabályozva. Ezek alapján a Vision Efficient Dynamics ugyanolyan fürge mint az M3-as, ám nem meglepő módon, fogyasztása töredéke a közkedvelt modellének, mindössze 3,75 liter/100 km-es. Ha ehhez vesszük még 99 g/km-es szén-dioxid kibocsátását is, az autó ezen a téren olyan jól teljesít mint egy Prius.

Forrás: BMW

Konnektoros hibridként a tanulmány akár pusztán elektromos motorjait használva is képes közlekedni, igaz így csak 51 km-t képes megtenni. Ha számítjuk az elektromos motorok működéséhez szükséges energia előállításának szán-dioxid kibocsátását, az autó ilyen üzemmódban mindössze 50 grammot bocsájt ki kilométerenként. A kocsi feltöltése 220 voltos konnektorról két és fél órát vesz igénybe, de egy 380 voltos konnektorról ehhez már csak 44 percre van szükség. Emellett az energiát fékenergia-visszaforgatással is képes előállítani az autó, és, összesen 85 kilogrammot nyomó, 98 lítium-polimer cellában tárolja azt. Mindhárom motorját használva a tanulmány elméletileg 640 kilométert képes megtenni.