Világpremierje után az [origo] munkatársa ült legelsőként az új elektromos Trabantba a Frankfurti Autószalonon. Előtte Candy Dulfer szaxofonját hallgattuk a szárnyas szuper-Mercedes bemutatóján, majd Lewis Hamiltontól kaptunk autogramot, aztán megnyílt a föld az Audi standján, ahonnan egy elektromos sportkocsi bújt elő. A világ legnagyobb járműkiállításának első napja a fő újdonságokról, a sztárokról és persze a show-ról szólt. Helyszíni tudósítás Frankfurtból.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Nem minimál-, hanem retrovillanyautó lesz az új Trabant - ha minden igaz
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Megnéztük, beleültünk, kívül-belül körbeszaglásztuk a vagányra sikeredett vadonatúj villany-Trabantot, amelyet kedden délután mutattak be a nemzetközi sajtónak a Frankfurti Autószalonon. Angela Merkel német kancellár csütörtöki hivatalos megnyitója előtti két nap az újságíróké a kétévente megrendezendő show-n, ezalatt leplezik le az újdonságokat néhol elképesztő látványosságok közepette, az első széksorokban olykor világsztárokkal. Nem úgy a Trabantnál.

A szaksajtóban eddig csak rajzokon megjelent Trabant formája szerencsére megőrizte a szeretett-lenézett KGST-s népautó kombi változatának kontúrjait, csak minden irányba nagyobb lett annál - derült ki az ezüstpapírszerű lepel lerántása után. A körítés is szerény volt, aprócska sarokstand valahol az Opel szomszédságában. Igaz, újságíróból tolongott vagy száz az újdonság körül, és a kézi szabású öltönyében üzletet szaglászó menedzserből is elég sok jutott egy-egy négyzetméterre.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Hatalmas, pedig ez a bébi-Rolls-Royce, a Ghost


Mégis legelsőként mi ülhettünk be a régi világoskék árnyalatot majdnem tökéletesen visszaadó színűre fényezett Trabiba, amelynek a teteje fehér volt, és felerészt napfénytető. Ez igen, a trendi retrokülső ultramodern belsőt, digitális műszereket és - ismét dicséret érte - a régi kormányváltót idéző váltókart rejtett. Fekete-fehér bőrből varrt négy különálló ülése formás volt, hátul is megfelelő lábtérrel. Miközben vagy félszáz fotós és operatőr kattogtatott és tolongott körülöttünk, az anyósülésre mellénk becsusszant céges ember sajnos egy kérdésünkre sem tudott érdemben válaszolni a Trabant jövőjével kapcsolatban. Mi azért szurkolunk, az első benyomások alapján nagyon tetszett.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Michael Scumacher és Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke, a 458 Italia bemutatóján


"Wow" - ezt már Dieter Zetsche Daimler-elnök mondta elégedetten, de láthatóan előre betervezetten egy színpadon, miután a lábai elé gördült - most már kijelenthetjük - a show legizgalmasabb autója, az 571 lóerős Mercedes-Benz SLS AMG. A körítés is más kategória volt, szó szerint az oldalfalakon is lógott vagy száz abból a legalább ezer újságíróból, akik már fél órával a premierek előtt a Mercedes-márkáinak külön épületében várakoztak. Először Katarina Witt, műkorcsolyázóból lett celeb keltett feltűnést, majd leült az első sorba Lewis Hamilton F1-világbajnok mellé.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Hétvégén még nem Hamiltont ünnepelték. Most a sirályszárnyúval emelték egymás fényét


Aztán jött a műsor. A levegőben ide-oda dülöngélő papírgömbökbe zárt táncos lányok nyitották a látványosságokat, majd sorra gurultak be, aztán vissza a elektromos Mercedesek: konnektorról feltölthető S osztály, E-cell és F-cell. "Megvalósítottuk Carl Benz évszázados álmát, a háromliteres fogyasztást" - dünnyögte méretes bajusza alatt Zetsche. Majd az E osztály kombija előtt maga Candy Dulfer szaxofonozott, az elnök szerint mindketten nagyon szexik. A zenészsztárnál csak a három testőr kíséretében több Mercedes előtt pózoló Hamilton kapott nagyobb figyelmet. Nehéz volt hozzáférni, de egy kedves mosoly mellett adott autogramot, kérdésre azonban nem válaszolt.

BMW-s bakival kezdtünk

Fotó: Hajdú D. András [origo]

BMW Efficient Dynamics-flotta. Elöl a Vision tanulmányautó


Az rendben, hogy a BMW elsőként akarta bemutatni újdonságait - volt mit - az Európa minden szegletéből érkező újságíróknak, de pont emiatt az első sajtónapon reggel 8.30-ra tenni a show-t, rossz döntés volt. Nem is értünk oda. Pedig fél órával korábban már a press-kártyákat érvényesítettük - volna, de nem fogadták el jóval korábbi regisztrációnkat, pedig emailben is visszajeleztek, hogy minden rendben, aztán mégse. De rajtunk kívül több húsz méteres sorban várakoztak még az újságírók, miközben a Vision EfficientDynamics-ot bemutatták, nem is olyan közel tőlünk. A huzavona után ugyanis 25 perces gyaloglás következett az egész szalon legnagyobb privát épületéig, amely a BMW-tulajdonolta márkákat sorakoztatta. Az elképesztő hajlatokat egymásba formázó dízel-hibrid koncepcióautó már a helyén állt, mire odaértünk.

Riasztó erejű trombitaszó hasított a levegőbe, tarkabarka ruhás pomponlányok indultak valamerre a hátukban egy zenekarral. Követtük őket az ötven éves Mini standjára. Happy Birthday - üvöltötték a hangosbemondók, amikor a lecsapott tetejű Mini Coupét bemutatták. Felette egy vele azonos méretű torta emelkedett a levegőbe, persze csak lufiból. A BMW standján ezúttal csak mini show-t láttunk.



Az Audinál az volt a poén, hogy a színpad szélén megnyílt a föld. Igaz, előtte komolykodtak egy sort. Mintha a Németországban éppen uralkodó királyi család lennének, ismétlődő taps kíséretében vonult be a nézőtér első sorába a Volkswagen-konszern, vagyis a világ harmadik legnagyobb autógyárának vezérkara, a Porsche-Piech família. (Tapsot ugyan nem kapott, de mellénk leülhetett a második sorba a napbarnította Jacky Ickx, névre szóló szék várta.)

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Egyes gyártók a hoszteszekkel akartak több figyelmet magukra irányítani


Aztán az R8-as első lámpáját formázó tízméteres monitor előtt leleplezték a V10-es sportkocsi vászontetős változatát, majd jött a standszéli hatalmas lépcsősor levegőbe emelkedése. Ez alól gördült elő az Audi elektromos sportkocsija. Hiányoltuk az új zászlóshajót, de az A8-at nem mutatta be a család. Kevesebb rongyrázás, és több komoly premier jobban illett volna Németország legnagyobb autógyárához.

Számára új szegmensben jelenik meg a Lexus. A prémium kompaktok között az első teljes hibrid lesz a szalonon még csak koncepcióautóként megvillantott LF-Ch. A minden show-elemet nélkülöző bemutatón legközelebb két méterre mehettünk hozzá, de ha csak a formáját nézzük, már akkor is van félnivalója az 1-es BMW-nek és az Audi A3-nak. Aki ebben gondolkodik, az kezdjen el imádkozni, hogy ne nagyon változtassanak a formáján, ami tényleg olyan, mintha az úton német kocsikra akarna vadászni.

A német se tökéletes

Minden szép és jó a Frankfurti Autószalonon, de azért a németek szervezte szupershow menedzselése sem tökéletes. Nem túlzás, van egy 600-800 méteres folyosó, amit számtalanszor oda-vissza megtettünk laptopokkal, fotósszettekkel, fejenként 5-10 kilóval, már az első nap végére meguntuk. Nem lett volna rossz, ha a négy-öt mozgójárda mind működik, meg úgy általában a mozgólépcsők.

Az egyik kollégánk rosszul lett, de egyik megkérdezett információs pultnál se tudták elmondani pontosan, hol találjuk az egészségügyi központot, félórán át kerestük. Az egyébként rendkívül segítőkész orvos is panaszkodott, hogy érthetetlenül eldugták őket a látogatók elől.

Már írtuk, hogy a becsekkolásnál nem tudtak rólunk, ez is érdekes baki volt, miközben korábban visszajeleztek, hogy regisztráltak mindannyiunkat. Nem voltak a hasonló rendezvényeken megszokott zárható szekrények se, a ruhatárban pedig a személyzet hiányzott.


Lencsés Csaba

A következő oldalon kiderül, nem csak a csarnokokban érdemes figyelni.