Két forint egy kilométer: jönnek a villanyautók

Vágólapra másolva!
Hamarosan a magyar utakon is megjelennek a különböző elektromos autók - ígérik a Frankfurti Autószalonon bemutatott modellek gyártói. A nagy márkáknál a környezetvédő járművek állnak a középpontban, a pár hét múlva itthon is megrendelhető napelemes minitől a konnektorból tölthető luxuslimuzinig. A zöldautók negatívumairól ugyanakkor alig hallottunk Frankfurtban, ezért hazai szakembereket kérdeztünk arról, okozhat-e problémákat Magyarországon a lakások hálózatára kötött kocsik generálta megnövekedő áramfogyasztás, és a veszélyes hulladéknak számító lítiumos akkumulátorok kezelése. 
Vágólapra másolva!

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Egy dízel-hibrid vezette fel a BMW EfficientDynamics flottáját Frankfurtban. A JATO szerint a bajor gyár csak a huszadik a márkák között a károsanyag-csökkentésben


2012, 2011, 2013 - repkedtek a piacra kerülés meglepően közeli dátumai a Frankfurti Autószalonon a különböző márkák hibrid, vagy teljesen elektromos autóinak bemutatóin. A világ legnagyobb járműkiállításának középpontjában egyértelműen a különböző környezetkímélő autó állnak. Az eddig is úttörő Toyota mellett immár a házigazda német és a szomszédos francia gyártók is a minél kisebb, vagy ha lehet, nulla károsanyag-kibocsátású modelljeikkel kérkednek, és vívják a versenyt a konkurenciával.

Általános meglepetést tapasztaltunk Frankfurtban például a Mercedes látványos show-ján, amikor a már előzetesen a szalon sztárjának kikiáltott szárnyas SLS-t megelőzve a konnektoros S osztály gurult ki a több mint ezer újságíró elé, két másik hibridet megelőzve. De a BMW-nél (egy dízel-hibrid tanulmány) és az Audinál (egy elektromos sportkocsi) is ezek jelentették a fő attrakciót. A teljesség igénye nélkül sorra vesszük a legizgalmasabb fejlesztéseket, bemutatva, melyik gyártó milyen technológiában hisz, melyik modell mekkora hatótávolságú és milyen sebességre képes. Elsősorban a magyar vásárlók számára elérhetőbb típusokra koncentrálunk, de megmutatunk néhány érdekes környezetbarát luxusautót is, aztán hazatérünk, és megnézzük, mit bír a magyar elektromos hálózat.

Toyota: duplázódó hibrid-eladások

"Az elektromos autó teljesen lázba hozta a piacot. Most mindenki erről beszél" - közölte Frankfurtban Shigeru Hayakawa, a Toyota fejlesztési igazgatója. A vezető ugyanakkor hozzátette: cége szerint mégsem ez a jövőbe vezető út, hiszen ezen a téren - szerinte legalábbis - nem történt komoly előrelépés az elmúlt évtizedben, ők ezért a hibrid-technológia további fejlesztésére koncentrálnak. Szavaival már a helyszínen vitába szállt a Renault-Nissan elnöke (lásd alább), és a japán cég eladásai is azt sugallják, hogy a Toyota inkább a benzin-elektromos hibridek fejlesztése terén szerzett előnyét kamatoztatná tovább. Az Egyesült Államokban az év első nyolc hónapjában több mint megduplázódott a Prius értékesítése, de Magyarországon is megkétszereződött a hibridek eladása.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

2011-ben kerül a kereskedésekbe a Prius konnektorról tölthető változata


A Toyota elsőszámú újdonsága ennek megfelelően az Auris hibrid, amely az új Prius hajtásláncával 2010-ben már ott lesz a kereskedésekben. Ezzel a Toyota elkezdte beváltani az ígéretét, miszerint minden modelljükből szeretnének hibrid verziót kínálni. Az Auris benzinmotorja 1,8 literes és 98 lóerős, ami az elektromotorral együtt tíz másodperc alatt gyorsítja 100 km/órára, ez elfogadható egy kompakttól. Két kilométeren keresztül teljesen elektromos módban, benzinfogyasztás nélkül is működtethető a kocsi, amelynek széndioxid-kibocsátása megegyezik a Priuséval, azaz mindössze 99 g/km. Ennyit a kis dízelautók tudnak manapság, nem az alsó-középkategóriás benzinesek. Az Auris tetején napelem található, amely ugyan még csak az utastér átszellőztetéséhez és a mobiltelefonok töltéséhez szükséges áramot biztosítja, de pár éven belül már a hibrid rendszer akkuit is képes lesz tölteni.


Villany- és hibridautók frankfurti videónkban


Jövőre még nem, de két év múlva talán a legéletképesebbnek tűnő konstrukció, a konnektorról tölthető Prius is megvásárolható lesz. Ebben a hagyományos Priusszal szemben nem nikkel-metál hibrid akkuk, hanem kisebb és nagyobb teljesítményű lítium-ionosak teljesítenek szolgálatot. Ezeket másfél óra alatt lehet feltölteni hagyományos 230 voltos hálózatból, és utána a Prius húsz kilométert képes elektromos módban közlekedni - a legtöbbünknek elég lenne munkába járáshoz. Ha pedig hosszabb útra mennénk, akkor a Prius Plug-in Hybrid hagyományos hibridként működik tovább.

Reva: október végétől, bő hárommillió forintért

A 7,4 milliós új Priusnál nyilván olcsóbb lesz a hibrid Auris, de annál is jóval olcsóbb, ráadásul teljesen elektromos az új Reva. Az árával világhódításra készülő indiai kiskocsira nem is kell annyit várni idehaza, pár hét múlva Magyarországon is meg lehet rendelni, október végén tartják ugyanis a hazai bemutatóját a Frankfurtban leleplezett NXR fantázianevű típusnak. A négyüléses, háromajtós, szintén napelemes tetejű kocsi - amelyet családi autónak tart a gyártója - leginkább városi közlekedésre lesz alkalmas: egy feltöltéssel 160 kilométer a hatótávolsága, és 104 km/óra a végsebessége.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Októbertől megrendelhető, januárban kezdődik a gyártása, márciustól vihető haza


A Reva vezetője azt mondta Frankfurtban, az NXR-rel attól sem kell félni, hogy útközben lemerülnek az akkumulátorai, ugyanis a rendszer az energia elfogyása előtt jelez a sofőrnek, aki egy távvezérlővel plusz energiát képes mozgósítani, aztán jöhet a konnektoros feltöltés. A hazai importőr cég vezérigazgatója, Szabó János szerint az NXR alapára 16 és 28 ezer euró között lesz itthon, felszereltségtől, valamint attól függően, hogy a hagyományos ólomakkumulátorral, avagy lítium-ionnal szerelt változatot viszi haza a vevő. Terveznek egy 12-13 ezer eurós indulóárat is, amellyel együtt havi mobilitási díjat fizet majd a tulajdonos, ami többek között biztosítási díjat és kiterjesztett garanciát tartalmaz. Az ólomakkumulátorokra két, míg a lítium-ionra három év lesz a jótállás.

Renault: robot cseréli az akkumulátort

"Igenis komoly előrelépés volt az utóbbi években. Az akkumulátorok gyártása terén például sokkal előbbre tartunk, mint mondjuk öt vagy tíz éve" - vágott oda a szalonon Carlos Ghosn Renault-Nissan vezér a hibrid-hívő konkurenciának. Szerinte az elektromos autók hamarosan tudják azt nyújtani, amire a legtöbb embernek szüksége van, ez pedig a napi maximum 100 kilométeres hatótáv, így érdemes lesz ezekre cserélni a jelenleg használt autókat. Ennek megfelelően a francia márka egyszerre négy tanulmányt is bemutatott Frankfurtban, amelyek gyártása 2011-től kezdődik.

A Fluence Z.E. és a Kangoo Z.E. egy, már meglévő szériaautón alapul, a szárnyas ajtós Zoe és a robogó méretű, kétszemélyes Twizy viszont teljesen új koncepció szerint készült. Két év múlva a Kangoo és a Fluence gyártása indul, utánuk egy évvel a formabontó Zoe és Twizy kerülhet a jelenlegi ígértek szerint a kereskedésekbe. Először csak Európában és Izraelben forgalmazzák majd őket, mivel elvileg ott lesz kész a töltést biztosító infrastruktúra.

FotA3: HajdAo D. AndrA!s [origo]

Négy elektromos járművet is kiállított a Renault. Ígérik, két év múlva indul a forgalmazás


Háromféle töltési mód lesz elérhető: a hagyományos hálózat, ami négy-nyolc óra alatt tölti majd fel a lítium-ion akkukat, a 400 voltos gyorstöltő hálózat, ami csak húsz perc alatt, de a legérdekesebb a robotizált akkumulátorcserélő állomás, ami három perc alatt kiveszi a lemerült akkut, és egy teljesen feltöltöttet tesz be a helyére. Ezt az autószalonon be is mutatták a Fluence Z.E. segítségével.

Ford: Jay Leno is népszerűsíti az elektroautót

Magyarországon rendkívül népszerű autó a Ford Focus - jelenleg is dobogós a hazai eladásokban -, így sokak érdeklődését felkeltheti majd a Frankfurtban bemutatott elektromos változat. A hírek szerint a brit kormány már rendelt is belőle, így a tizenöt autós ultra alacsony szénkibocsátású tesztflottájuk tagja lett a Focus, amely mellett 2012-ig további három tisztán elektromos vagy hibrid hajtású járművet dob piacra a cég.

Keddi hír, hogy a Magnával közösen fejlesztett modellnek lesz egy erősebb változata is ST típusjelzéssel, amelyet Jay Leno talk-showjában mutatnak majd be. A Ford ügyes marketingstratégiája szerint világsztárok versenyeznek majd a kocsival az elektromos technológiát népszerűsítendő. Az elektromos ST 141 lóerős és 320 Nm-es maximális nyomatékú lesz a gyár szerint. A tisztán elektromos kocsiknál rendkívül fontos adat a hatótávolság, ami az ST esetében - hat-nyolc órás töltés után - 130 kilométer.

Trabant: megint a legolcsóbb?

Óriási érdeklődés kísérheti majd a teljesen elektromos Trabantot 2012-től Magyarországon, legalábbis erre következtethetünk a retróautó bemutatójáról szóló cikkünk olvasottsága és a helyszíni videónk nézettsége alapján. Egy dolog azonban a kattintás, és más a az autó megrendelése, hiszen a majdani vásárlási kedvnek az ár könnyen gátat szabhat, márpedig a márkatulajdonos frankfurti bejelentése alapján jelenleg 20 ezer euróban gondolkodnak.

FotA3: Tuba ZoltA!n [origo]

Testközelből tökéletesnek hat az új Trabi minden centimétere. Nagy kérdés az ára


Akinek azonban lesz pénze a mai áron számolva nagyjából 5,4 millió forintos kocsira, aannak a vásárlást követően a fenntartásra alig kell költenie. A leendő gyártó számításai szerint a négyszemélyes kiskocsit otthoni konnektorról nyolc óra alatt lehet feltölteni. A cég azt állítja, hogy egy nyolcórás teljes töltés alatt csupán egyetlen eurónyi áramot fogyaszt majd a jármű, vagyis mintegy 270 forintból képes a teljes hatótávot, azaz 160 kilométert megtenni. Durván számolva egy kilométer kevesebb mint két forintba kerül majd a lítium-ion akkumulátorral szerelt, 1050 kilogrammos elektromos Trabanttal, amelynek a végsebessége 130 km/óra lesz.

Volkswagen: miniautók mini fogyasztással

A világ harmadik legnagyobb autógyára két tanulmányt állított ki. Az egyik a 3+1 üléses, elektromos E-Up, amely a VW 2011-ben érkező miniautójának műszaki alapjaira épül, orrában egy 60 kW-os, 210 Nm-es nyomatékú elektromotor dolgozik, amely 11,3 másodperc alatt gyorsítja fel százra a tanulmányt, tehát pontosan annyi idő alatt, mint az 1,3-as benzinmotor a fürgének mondott Suzuki Swiftet. Még autópályára is kimerészkedhet, mivel a végsebessége eléri a 135 km/órát. A kis Volkswagen tömege 1085 kg, ebből 240 kg csak a karambolbiztos hűtött tokba, a padló hátuljába tett lítium-ionos akkumulátoroké. Ezeket megfelelő infrastruktúrával egy óra alatt akár nyolcvan százalékos töltöttségre is fel lehet tölteni, a teljes töltés a 230 voltos otthoni hálózatból öt órát vesz igénybe, így a hatótáv 130 kilométer.

Olcsóbb éjszakai töltéssel a Volkswagen szerint két euróba kerül majd 100 kilométer megtétele, ezzel nagyjából harmada lesz az üzemanyagköltség, mint egy belső égésű motorral szerelt, takarékos kisautó esetében. A töltés intelligensen programozható, hogy csak az olcsóbb időszakokban fogyassza az áramot, de akár mobiltelefonról is elindítható, az autótól távolról is. Arra is lehetőség van, hogy a mobilon az aktuális töltöttségi szintet és az autó pontos pozícióját is lekérjük, vagy azt, hogy be van-e zárva az ajtó, és ha még rá van dugva a hálózatra, akkor előre lehet hűteni vagy fűteni is az utasteret.

FotA3: HajdAo D. AndrA!s [origo]

11,3 másodperc alatt gyorsul 100-ra, és 135 km/óra az E-Up végsebessége


A másik tanulmányautó, a kétüléses L1 jóval távolabb áll a hagyományos autóktól. Fogyasztása mindössze 1,38 liter gázolaj, széndioxid-kibocsátása pedig csak 36 g/km. Karosszériája 3,8 méter hosszú, 1,14 méter magas, és csupán 1,2 méter széles, légellenállási együtthatója világrekord lenne, mert csak 0,195. Karosszériáját és vázát pillesúlyú, szénszálas anyagból készítették el, összsúlya így csupán 380 kg. A wolsburgiak azt állítják, megoldották a szénszálas kompozit az eddigieknél olcsóbb gyártását, ami így végre elterjedhet az autóiparban.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Frankfurt sztárja volt a kétüléses, szuperkönnyű dízel-hibrid szivarautó


A 0,8 literes, kéthengeres TDI motor a konszern többi modelljében idén bevezetett 1,6 literes motor kettévágásából született, teljesítménye két fokozatban állítható. "Eco" módban 27, "Sport" módban 39 lóerőre képes, maximális nyomatéka 100 Nm. Tartozik hozzá start-stop rendszer, hétfokozatú duplakuplungos váltó és egy 14 lóerős elektromotor is. Takarékosságához képest az L1 egyáltalán nem lassú, végsebessége eléri a 160 km/órát. Csak tízliteres a tankja, de ez is elég neki, hogy akár 670 kilométert megtegyen két feltöltés között.

Mercedes-Benz: 32 gramm, 600 kilométer

Már idén megkezdi a régóta tesztelt tüzelőanyagcellás B osztály F-Cell gyártását a Mercedes-Benz, amelynek körülbelül 400 kilométeres lesz a hatótávja. De nem ez a fő érdekesség az épületükben, sokkal inkább a sorozatgyártáshoz közelinek mondott BlueZero E-Cell Plus hibrid, amelynek 70 lóerős benzines turbómotorja a hátsó tengelynél helyezkedik el, és menet közben tölti az akkumulátort. A 140 lóerős villanymotornak köszönhetően a rendszer átlagos károsanyag-kibocsátása mindössze 32 gramm/km.

FotA3: Tuba ZoltA!n [origo]

Még mindig nincs hivatalos bejelentés arról, vajon ezek utcai változatát gyártják-e majd Magyarországon, a kecskeméti gyárban


Egy Range Extenders nevű rendszer segítségével az E-Cell Plus összesített hatótávja eléri a 600 kilométert, amelyből százat emissziómentesen, azaz kizárólag elektromos hajtással képes megtenni. A közeljövő kompakt Mercedese - amelyet lehet, hogy Kecskeméten gyártanak majd - 11 másodpercen belül éri el a százat, a csúcssebességet a nagyobb hatótáv és hatásfok érdekében 150 km/órára korlátozták. A csupán 4,22 méteres BlueZero csomagtere a méretéhez képest dicséretes, 500 literes, a teherbírása 450 kilogramm, míg papíron ötszemélyes utastere jól variálható.

Ha kíváncsi a 3,2 literes fogyasztású luxus Mercedesre, a 800 Nm-es nyomatékú dízel-hibrid BMW-re, az új kompakt Lexusra, valamint az exkluzív amerikai riválisokra, lapozzon.