Barátságos szörnyeteg - Skoda Yeti-bemutató

2009.10.01. 12:28

Aki hajlandó az Ambitionon felül további 350 ezer forintot leszurkolni a csúcsot jelentő Experience felszereltségért, az élvezheti a bőrborítású kormány, kézifékkar és váltóbot kellemesebb tapintását, hátát a gerinctámasszal óvhatja meg egy hosszú út fáradalmaitól, apróbb holmijait az ülések alá vagy a könyöktámaszba épített hűthető dobozba is pakolhatja, és a hátsó ülésen ülve sem kell kézzel mozgatnia az ablakokat.

Ezenfelül még a 17 colos könnyűfém felniknek, a fejlettebb, kétzónás légkondicionálónak, kanyarba bevilágító ködlámpáknak és a terepen hasznos lejtmenetasszisztensnek örülhet.

Fotó: Ancsin Gábor [origo]

44 ezer forintért alsó motor- és váltóvédő burkolat is rendelhető


Igen részletes az extralista, amit a Volkswagen konszern nyújt ebben a méretosztályban, az a Yetihez is megkapható. Vásárolhatunk kanyarban elforduló bi-xenon fényszórókat, elektromos mozgatású, fűthető első üléseket, bőrkárpitozást, terepen is elboldoguló, érintőképernyős navigációs rendszert DVD-lejátszóval, helyettünk kormányzó parkolóasszisztenst, hátsó oldallégzsákokat, keréknyomás-ellenőrzőt vagy akár félig nyitható, 1,8 négyzetméteres üveg panorámatetőt is. Az extrák ára a felszereltségtől függ, minél jobb az alapcsomagunk, annál kevesebbet kell értük fizetni.

Terepre Yeti

 

Forrás: Skoda


Terepfokozatban máshogy működik a blokkolás- és kipörgésgátló is
(Még több gyári fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Nem a keményvonalas terepjárókkal, hanem a puha szabadidő-autókkal konkurál a Yeti. Ennek jele, hogy létraalváza, mechanikus differenciálzára és felezője nincsen, és a 180 mm-es hasmagassága is csak a személyautókhoz képest nevezhető nagynak. Futóművét megerősítették ugyan, és alsó védőburkolat is kapható, de ettől még nem lesz igazi terepjáró. A Volkswagen konszern már évek óta a svéd Haldex összkerékhajtási rendszereit használja kompakt modelljeiben, a Skoda hobbiterepese is a legfejlettebb, negyedik generációt kapta meg. Az elektrohidraulikus, többlamellás tengelykapcsoló a hátsó futómű előtt, a kereszthajtással és a hátsó differenciálművel közös házba építve kapott helyet.

Forrás: Skoda

Nem kell az első kerekeknek kipörögniük ahhoz, hogy hátra is menjen nyomaték a 4. generációs Haldex összkerékhajtásban


Induláskor sok nyomaték kerül hátra, de száraz úton, egyenletes sebességgel haladva a motor nyomatékának 96 százaléka az első kerekekre jut. A pillanatnyi menethelyzet függvényében a Haldex-tengelykapcsoló elektronikus szabályozása akár 90 százalékig is a hátsó kerekekre irányíthatja a nyomatékot, de az is lehetséges, hogy egyetlen kerék kapja meg a teljes nyomaték 85 százalékát. A csökkenő tapadású hátsó kerekek kipörgését elektronikus differenciálzár-funkció akadályozza meg, ami közel ugyanolyan hatásos, mint egy mechanikus diffi, de a fékbetéteket intenzív használat esetén nagyon fogyasztja. A váltó melletti Off Road gomb megnyomására a blokkolásgátló, a kipörgésgátló, és az elektronikus differenciálzár is terepes üzemmódra vált. Az ABS például enged egy kis blokkolást, mert a kerék előtt ék alakban összegyűlő föld, homok vagy hó segítségével hamarabb áll meg az autó, de a kipörgésgátló is enged egy kis túlpörgést. Továbbá a motor érzékenyebben reagál a gázpedál mozgásaira, laza talajon is megkönnyítve a finom indulásokat, a fordulatszám-határolással működő elindulássegítő funkció, illetve a lejtmenetasszisztens ugyancsak készenlétben áll. Utóbbi meredek lejtőn haladva finom fékezésekkel segíti az egyenletes ereszkedést, így a vezető teljes mértékben a kormányzásra koncentrálhat.


Fotó: Ancsin Gábor [origo]

Nagyon hosszú az ülőlap, a középkonzol kissé nyomja a vezető jobb térdét


Elsőkerék-meghajtással egyelőre csak az 1,2-es benzines TSI-t és a 900 ezer forinttal drágább, kétliteres, közös-nyomócsöves, 110 lóerős dízelmotort lehet rendelni, de a TDI-hez a Haldex-féle négykerék-hajtás is kérhető 700 ezer forintért. Ebben az árban már a menetstabilizáló elektronika és a terepfunkciókat aktiváló "Off Road" rendszer is benne van. Jövőre várható az 1,6-os TDI és az 1,4-es TSI, mindkettő létezik majd fronthajtásos változatban is.

Fotó: Ancsin Gábor [origo]

Csak 4,22 méter hosszú, de a magassága tetősínnel közel 1,7 méter


Jelenleg a benzines kínálat csúcsán a 160 lóerős, 1,8-as turbómotor található, dízelből pedig a 110 lóerős mellett még a 140 és a 170 lóerős is választható, de ezeknek az előfeltétele a 4x4-es hajtás és legalább az Ambition felszereltség megvásárlása. Azonos motor és hajtásrendszer mellett a Yeti másfél millió forinttal olcsóbb a vele szinte teljesen azonos Tiguannál, ami a konszernen belül megnehezítheti a Volkswagen kompakt SUV-jának további sorsát. De a vetélytársak sem örülhetnek, hiszen ötmillió forint alatt jelenleg senki sem kínál alsó-középkategóriás szabadidő-autót.

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKK