Ahhoz, hogy a Mégane RS jó sportkocsi lehessen, kellett egy erős motor, egy jó futómű és egy betonbiztos fék. A végén még ezt kell úgy összegyúrni, hogy egy jól vezethető sportkocsi szülessen.

Eddig azt hittem, a Ford jól oldotta meg ezt a Focus RS-nél, de a Mégane rámutatott, lehet ennél jobban is. Ugyan a korábbi RS-ből származó, de húsz lóerővel erősebb motor nem annyira szaggatja szét az aszfaltot, mint a Focus öthengerese, de pont ezért nem is annyira zabolázatlan. Most már tudom, hogy több lóerő nem feltétlenül előny, mert a Focus RS ugyan egyenesben feltétlenül erősebb, a kanyargós pályákon viszont inkább hátrányban van.

A Renault kanyarstabilitás terén semmiben sem maradt le, hiszen ők is beépítették a saját függőcsapszeges első futóművüket. A sima kupéhoz képest így csökkentek a hajtási befolyások, ami igazán jól jön, hiszen a 250 lóerővel már tudni kell bánni. Az autó tömege ugyan a még merevebb és nagyobb karosszériának köszönhetően alapjában véve nőtt (1387 kg), de még így is könnyebb a Forcus RS-nél, ami szintén jól jön a kanyarokban.

Forrás: Renault

Háromfokozatú ESP-je van, de teljesen kikapcsolva is kezelhető az önzáró difinek hála


Az autóhoz kétféle futómű kapható, a Sport és a Cup. Előbbiben is keményebbek a rugók, és erős a stabilizátor, de összességében mégis puhább, mint a Cup. Az extrémebb beállításhoz már más gumik járnak, de a legfőbb vonzereje az önzáró sperr diffi. Ez sokat javít az autó viselkedésén szűk kanyarokból való kigyorsításkor. Szerencsére a fékeken is igen komoly munkát végeztek: a kategória legnagyobb féktárcsáit (340 mm-es átmérő) négydugattyús Brembo féknyergek szorítják elöl, amelyek a Cup verzió esetében még vörösek is.

Szerencsére volt alkalmunk arra, hogy igazán változatos országúti szakaszokon és versenypályán is kipróbáljuk az új RS-t. Utcán a sima Sport futóműves jobb választás, nem ráz annyira, de például az ebben a kivitelben kapható kagylóülés nem annyira tetszett. A Cupban ugyanis már rendes Recaro kagylóülés van, ami első látásra spártainak tűnhet, de mégis kényelmes, és jól tart. A Renault sem sokat foglalkozott azzal, hogy a Mégane RS utasterét igazán különlegessé tegye, de mégis kellemesebb az összehatás, mint egy Focusban.

Forrás: Renault

Balra a sport, jobbra a Cup ülései. Utóbbiak kényelmesek és nagyon jól tartanak


Az utcai vezetés meggyőzött arról, hogy a mindennapok során sem rossz választás a Mégane RS, sőt a 9 és 11 liter között ingadozó átlagfogyasztás sem ijesztő. A nagy dolgok azonban a versenypályán dőltek el, hiszen itt már az is kiderült, hogy a 2.0 Tce modellből származó, de áttételezésben és a kapcsolási út hosszában módosított váltó tényleg jól teljesít az RS-ben is. Az utolsó napon próbáltuk, tehát az autókat előttünk már sok újságíró gyötörte, de a fékek még mindig jól teljesítettek. A futómű is kiváló, nagyon gyorsan lehet kanyarodni, viszonylag keveset dülöngél. Az önzáró differenciál kedvező hatásai itt főleg előjöttek, így összességében nagy élmény volt vezetni az RS-t. Valahogy sokkal kezesebb, mint a Focus, nem kell annyira görcsösen kapaszkodni a kormányba. Nagy ötlet a két fokozatban kikapcsolható ESP is, hiszen a Sport mód már élvezhető csúszkálást is engedélyez, miközben finoman vigyáz ránk. A teljesen kikapcsolt elektronikával is nagyon barátságosan kezelhető az autó, jól uralható a hátulja, amit be lehet lengetni a kanyarokba. Összességében tehát egy igazi élményautó.

A versenypályás teszt másik apropója az RS Monitor névre hallgató rendszer kipróbálása volt. Ez lényegében egy telemetriaszerű rendszer, amely rengeteg adatot ki tud írni nekünk a központi kijelzőre. Akár a G erőkre vagyunk kíváncsiak, akár a gázpedál állására, a nyomatékra, vagy a turbónyomásra, itt leolvashatjuk. Lehet köridőt is mérni vele, sőt a gázpedál érzékenyse is szabályozható, valamint az is beállítható, hogy mikor csipogjon a váltásjelző.

Forrás: Renault

Az előzetes tervek szerint 8,5 millió forint környéki indulóára lesz


A Mégane RS egy nagyon kellemes, de mégis elég extrém hot hatch, amelyet bátran ajánlok mindenkinek. A két változat közül én biztosan a Cup csomagost választanám, főleg annak fényében, hogy állítólag ugyanannyiba fog kerülni mindkettő. Pontos ára még nincsen, de valahol 8,5 millió forint környékére lehet várni, hiszen a konkurensek - a tízmilliós Focus RS kivételével - is ide lőtték be magukat. Nagyon várom a tesztautót.