Forrás: BMW

A bemutató után lehetőségem volt néhány percig beszélni Adrian von Hooydonkkal, aki télen vette át a BMW-csoport dizájnrészlegének vezetését a megosztó stílusáról ismert Chris Bangle-től.

- Hooydonk úr, milyen kérésekkel fordultak önökhöz a műszaki részlegtől az új 5-ös széria tervezésének kezdetekor?

- Először is a karosszéria arányaiban kellett megegyeznünk, ami mindig egy rendkívül fontos kérdés, mert a mérnököknek tekintettel kell lenniük a folyamatosan szigorodó biztonsági előírásokra és a várható törésteszt-eredményekre. Elődjével összehasonlítva elegánsabbá tettük az 5-öst, megnyújtottuk a tengelytávolságot, az első és a hátsó túlnyúlást rövidebbre vettük. Ez nagy kihívást jelentett a biztonsági részlegnek, de muszáj volt megtennünk, mert a BMW-dizájn egyik fontos eleme, hogy az első túlnyúlás kellően rövid legyen.

- Magasabban húzódik most a motorháztető, mint a régi modellen?

- Nem, mert a márka személyautóinak másik fontos jellemzője, hogy az első kerékjáratok fölött kevés legyen a lemezfelület, és a motorháztető olyan alacsonyan húzódjon, amennyire csak lehetséges. Az innen kiinduló vonalak hátrafelé emelkednek, emiatt tűnik úgy az autó, mintha álló helyzetben is mozgásban lenne. Nehéz dolga volt a mérnököknek, hogy az F10 ilyen dinamikus arányokkal is megfeleljen a biztonsági előírásoknak, de szerintem nagyon jó munkát végeztek.

Forrás: BMW

- Miért tértek vissza a hátsó lámpáknál az L alakhoz?

- Ez egy olyan részlet, ami a különböző BMW-modelleket összeköti, és ez nagyon jó dolog. Mivel a világ minden táján áruljuk autóinkat, fontos, hogy felismerhetőek legyenek, az L alakú hátsó lámpát meglátva pedig még egy ötéves gyerek is megmondja a forgalomban, hogy az egy BMW. Nagy előny, ha vannak olyan részletek, amelyekről mindenki felismeri a márkát, ez versenyelőnyt jelent nekünk a konkurenciával szemben. Az L alakú hátsó lámpák ráadásul nem csak hogy összekötik autóinkat, hanem tervezőként mondhatom azt is, hogy remekül néznek ki, az 5-ös hátsó része szélesebbnek és erőteljesebbnek hat általuk.

- Kicsit hasonlít az Infiniti G-sorozat hátsó lámpájára.

- Igen, tudjuk, hogy mások is használják ezt a formát, de például a Hofmeisterknick (a hátsó ablakok hokiütőszerű görbülete) is megjelenik sok más autón, de azoknál a márkáknál sohasem dolgozott Hofmeister úr, nálunk pedig igen. (Wilhelm Hofmeister a BMW formatervezési igazgatója volt 1955-től 1970-ig - a szerk.) Ugyanez elmondható a kettős kerek fényszórókról - mások is használják, de mi nem tiltakoztunk ellene, inkább a csapatunkkal továbbfejlesztettük ezt a formai elemet. Az új 5-ösön például a nappali fényt szolgáltató LED-gyűrűk a négy lámpa körvonalát rajzolják ki, amitől bekapcsolt fényszóró nélkül, akár sötétben is látható, hogy az autónak dupla kerek fényszója van, ezt a konkurensek nem követték. Ugyancsak nem láthatja egyetlen konkurens autón sem a LED-es megvilágítású csíkokat a hátsó lámpában. Ezt először az új 7-esen alkalmaztuk, aztán a 3-as modellfrissítésénél és az új Z4-esnél, majd most az 5-ösbe is beköltözött.

Forrás: BMW

- Nekem úgy tűnik, hogy az 5-ös a 3-as és a 7-es tökéletes ötvözéséből született.

- Jó, ha így látja, mert ez a modellünk a középső a palettán, az a feladata, hogy összekösse a nagyobb és a kisebb típusokat, de emellett egy tökéletes BMW-formának is kell lennie, ami önmagában is megállja a helyét.

- Gondolja, hogy egyszer visszatérnek a közös bura nélküli dupla kerek fényszórók is? A régi modelleknek ez volt az egyik jellegzetessége, és szerintem nagyon jól mutatott.

- Manapság sokkal jobban oda kell figyelnünk autóink légellenállására, mint korábban, mert a fogyasztás szempontjából nagyon fontos tényező. Az ilyen lámpák ebből a szempontból nem túl előnyösek, ezért szerintem a közeljövőben maradunk a burás megoldásnál. De sosem tudhatjuk, talán egyszer még visszatérnek régi formájukban. Manapság a lámpatechnológia rohamos ütemben fejlődik, hamarosan olyan fényszórókat gyártunk majd, amelyekben csak LED-ek szolgáltatják majd a fényt.

Forrás: BMW

- A légellenállás miatt nem térhet vissza a régi, előredőlő "cápa" hűtőmaszk sem?

- Szélcsatornánkban kipróbáltuk egy modellautón a függőleges és az előredőlő rácsot is. Aerodinamikai szempontból nem túl fontos a dőlés szöge, mert úgyis áthalad rajta a levegő a hűtő felé. Az előredőlő maszk meghosszabbítja a motorháztetőt, de csak a mi két "vesés" maszkunkkal működhet igazán, ezért a vetélytársak nem tudnak ilyet készíteni.

- Chris Bangle is dolgozott az F10-es formáján?

- A formatervet két éve véglegesítettük és hagyattuk jóvá az igazgatótanáccsal. Akkor még Chris is nálunk dolgozott, így nyilvánvalóan volt szerepe abban, hogy az autó így nézzen ki. Sokat konzultáltam vele, de a forma kialakításánál a kezdetektől a végső simításokig én bábáskodtam, hiszen akkor már én feleltem az összes BMW autó formatervéért.

- A jövő héten interjú készítek a Mercedes-Benz dizájnigazgatójával, Gorden Wagenerrel. Üzen neki valamit?

- Minden jót kívánok neki, és üzenem, hogy viselje gondját Karim Habibnak, aki tavaly hagyta el a csapatunkat a Mercedes kedvéért.