Sportos tereptopánka - BMW X1 xDrive23d teszt

Meglepően lapos, szabadidőautó-léptékben kicsi, és létezik csak hátsókerék-hajtású verziója is. Az X1-es BMW furcsa szerzet, mégis alternatívája lehet a 3-as kombinak.


Kattintson a képre az interaktív fotóalkalmazás betöltéséhez! A képekre klikkelve, az egér görgetőjével vagy az alsó kezelőfelület segítségével vándorolhat a panorámaképek között, a jobb alsó sarokban található gombbal teljes képernyőn is megnézheti a fotókat.
(A program használatáról, telepítéséről bővebben itt olvashat.)


A BMW kínálatában nincs igazi terepjáró, csak annak látszó tárgy, modern nevén szabadidő-autó vagy SUV. Kettő már évek óta van: az X5 és az X3. Azt hinnénk, egy idő után a bajorok is elgondolkoznak azon, nem kellene-e egy ízig-vérig terepjáró. De nem teszik. Hogy miért? Mert a kutyának sem kéne, az emberek sokkal inkább zabálják a divatos SUV-ket, crossovereket.

Ezért idővel jött az X5 mellé egy még sportosabb, kupés, terepjárós dömper, amely értelmetlensége ellenére nagy sikert ért el: az X6. Ha pedig ilyen sikeres a BMW X programja, akkor nyithatnak a kisebb kategória felé, amelyben talán még több autót adhatnak el. Ezért született meg az X1. A piac igazolta, hogy erre van szükség.

A crossover-kínálat az utóbbi hónapokban elég drasztikusan növekedett, ami nem meglepő, hiszen nem mindenki szeretne nagy autót, miközben az SUV-k vonzó tulajdonságaira sokan vágynak. Láttam már ebben a kategóriában jó néhány tetszetős példányt, az X1 azonban ezek közül is kiemelkedik, de nem a szépsége miatt. Ez is nagyon jól mutat, de a sportossága fogott meg igazán. Az első olyan szabadidő-autó, amely nem túl magas, sőt meglepően alacsony. Érződik rajta, hogy ez igazán kompakt modell lett, a belső térkínálattól így nem vártam sokat.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Az X1 meglepően lapos, így a crossoverek között kifejezetten dinamikus hatást kelt
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Az X1-es a 3-as padlólemezére épül, ezért a tengelytávolság azonos. Az X1-nek tehát nem kell szégyenkeznie, hiszen a 3-asnál magasabb, így magasabban vannak az ülések, meredekebb szögben állnak az utasok lábai, tehát nem túl kicsi, mint a kistestvér 1-es BMW. Az X3-ashoz képest persze nem versenyképes, de a 183 centiméteres magasságomra belőtt első ülés mögé kényelmesen elfértem. A térdem sem ért bele az első ülésbe, és a fejem sem verte ki a plafont. Nem értem, más újságírók miért panaszkodtak a hátsó helykínálatra. Hátul középen azért nem utaznék, a komfort első üléseket pedig kötelező jelleggel ajánlanám, hiszen nagyon kényelmesek. A kocsi csomagtartója is éppen megfelelő, a 420 literes raktér elegendő egy négytagú család holmijainak.

Sajnos az importőrök előszeretettel használják a meggyőzésre a fullextrás tesztautókat, így az X1-esből is a legjobb, legdrágább változatot kaptuk meg. Azt látjuk, hogy nagyon jó autóvá varázsolható az X1, de kíváncsi lennék arra is, milyen az alapverzió. Az előbbiekben emlegetett feláras bőrborítású komfortülésekkel, gyönyörű faborításokkal, multifunkciós bőr sportkormánnyal igazán vonzó az X1-es belseje, a szórakoztatásról Harman/Kardon hifi gondoskodik merevlemezzel, de van USB csatlakozó is. A navigáció hatalmas képernyőre vetíti az utat, de nekem leginkább a hatalmas üveg tetőablak tetszett. Gyakorlatilag egy kis luxus-"terepjáró" volt a tesztelt X1, amelynek a motorizáltságába nehéz belekötni.


Igényes anyagok, kiváló összhang fogadja az utasokat
Kattintson a képre az interaktív fotóalkalmazás betöltéséhez! A képekre klikkelve, az egér görgetőjével vagy az alsó kezelőfelület segítségével vándorolhat a panorámaképek között, a jobb alsó sarokban található gombbal teljes képernyőn is megnézheti a fotókat.


Az xDrive 23d első hallásra is vonzó, az ikerturbós kétliteres dízel most sem keltett csalódást. A két turbónak köszönhetően alacsony fordulaton is robbanékony, felül pedig nagyon megy, igaz ekkor kicsit hangoskodik. A 204 lóerő dízelről sokat elmond az, hogy az utána nálunk vendégeskedő kétliteres TFSI Seat nem tűnt erősnek. A 400 Nm-es forgatónyomaték gyakorlatilag elegendő az autó lendületes, sőt sportos mozgatásához, miközben az étvágya sem drasztikus. Lazán gurulgatva a 6-7 liter közötti átlag is tartható, de városban sokat araszolva inkább 9 litert eszik. Mindenki lelkesen próbálgatta, így automata váltóval együtt a 8,5 literes tesztátlag nem vészes. Jobb motort nem kérnék bele, igaz a kicsivel gyengébb (177 LE) 20d-vel is beérném kézi váltóval. (Csak ezzel a döntéssel 760 ezer forintot lehet spórolni.)

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKK