Már a Fordnak is van start-stop rendszere, igaz, csak egyetlen modellhez és borsos felárért érhető el. Nizzában és környékén próbáltuk ki a Focus Econetic II-t, amely a Honda Insighthoz hasonlóan virággal jutalmazza a takarékos vezetési stílust.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

A Focus Econetic károsanyag-kibocsátása a hibridekéhez hasonló. Start-stoppal 99, anélkül 104 gramm szén-dioxidot juttat a levegőbe kilométerenként
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Kissé megkésve, de végre a Ford is bemutatta első start-stop rendszerrel felszerelt szériaautóját, a továbbfejlesztett Focus Econetic II-t. Átlagfogyasztásnak 3,8 liter/100 km-t, szén-dioxid-kibocsátásnak pedig 99 g/km-t ígérnek, ami összevethető a legújabb hibridek értékeivel. Talán nem a legjelentősebb autóbemutató egy ötéves modell második takarékos verziójának leleplezése, a gyár mégis 16 fős magyar újságíró-különítményt reptetett ki Franciaországba a nemzetközi menetpróbára, nyilván azért, hogy az életciklusa végén járó Focus is kapjon egy kis publicitást a honi sajtóban (az új Focus 2011-től lesz megvásárolható). Az utóbbi időben csak az RS megjelenése kavarta fel az állóvizet a Ford kompaktja körül, egyébként a hétköznapi modellek jól fogytak, de a sajtóban mostanában csak az új Astráról, a hatos Golfról, az új Mazda3-ról és a Chevrolet Cruze-ról lehetett olvasni.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Tetőszpojler optimalizálja a légáramlást. Kombiként is megvehető


Nizzában Daniel Kok, a Ford start-stop rendszerekért felelős globális igazgatója elárulta, hogy a Boschsal közösen fejlesztett motorleállító- és elindító rendszer nagyjából megegyezik azzal, amit a Volvo használ a C30 Drive-ban, csak néhány ponton módosítottak rajta, hogy tökéletesen illeszkedjen a Focus elektromos rendszeréhez. Északon nem lesz túl népszerű, mert nulla fok alatti hőmérsékleten nem működik, és akkor sem állítja le a motort, ha túl alacsony az akkumulátor töltöttsége, vagy ha az még nem érte el az üzemi hőmérsékletét. Arra számítanak, hogy az összes Focus eladásoknak mindössze fél százaléka lesz a start-stoppal felszerelt modell, így ez inkább egyfajta kísérletnek tűnik, amíg az idővel olcsóbbá váló technológia utat nem talál a többi Fordba is.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Szabad szemmel nem vehető észre az egycentis ültetés


A rendszer lelke a megnövelt teljesítményű indítómotor, akkumulátorból pedig kettő van. Ezek közül az egyik nagyobb, a másik kisebb a megszokottnál, az utóbbi szerepe csupán annyi, hogy leállított motornál is biztosítsa a különböző fogyasztók energiaszükségletét. Akárcsak a start-stop rendszer, a fékenergia-visszatáplálás is először jelenik meg egy Fordban. Ez hasonlóan működik, mint a többi autómárkánál: lassításkor és fékezéskor a mozgási energiát elektromos árammá alakítja a generátor, és eltárolja az akkumulátorban.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Ezzel a gombbal kapcsolható ki a motorleállító elektronika 


Átdolgozták a PSA-tól származó bevált, 1,6-os dízelmotort is, új befecskendezőkkel és szívósorral látták el, a kipufogó pedig egy oxigénszenzort kapott. A generátor segédszíj-hajtásához beépített racsnis szabadonfutóval elérték, hogy az ékszíj feszessége anélkül csökkenthet, hogy ez fokozott kopást jelentene az ékszíj- és generátorcsapágyaknál. A lazább ékszíj pedig kisebb belső súrlódást, ezáltal egy százalékkal kisebb fogyasztást eredményez. Kétféle változatban, 90, és változó geometriájú turbófeltöltővel 109 lóerősként vásárolható meg az Econetic II, de a start-stop rendszer csak az erősebbhez kérhető, talán ezért is volt az összes autó ilyen a menetpróbán.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Kissé eljárt az idő a Focus belseje fölött


Természetesen a szokásos fogyasztáscsökkentő trükköket is bevetették: alacsony gördülési ellenállású Michelin gumikat szereltek a 15 colos felnikre, elöl 10, hátul 8 mm-rel leültették a karosszériát, pár utólagos burkolat beépítésével javítottak a légellenálláson, alacsonyabb viszkozitású BP motorolajat töltöttek a blokkba, és megnövelték az ötfokozatú kézi váltóban a 3-as, a 4-es, és az 5-ös áttételek hosszúságát. A Focus a váltásra figyelmeztető nyilacskákkal ráadásul arra bíztat, hogy már 1800-nál váltsunk feljebb, ami után a fordulatszám olyan mezőbe téved, ahol erőnek nyomát sem érezni, és a motor is remegve szenved. Biztos van, akinek hasznos egy ilyen segítség, de nekem az a véleményem, ha valaki nem érzi, hogy mikor kéne váltania, inkább ne kapjon jogosítványt.