Gombócból egyterű - Citroën C3 bemutató

2009.12.17. 11:38

Magyarországon is bemutatták az új Citroën C3-at, amely a gombócszerű elődjéhez képest egy mosásban összement egyterűként próbál utat törni magának a kisautók meglehetősen népes falkája között. Ehhez a trükkhöz egy hatalmas szélvédőt is bevetettek a franciák, kapkodni ugyanakkor nem kell a szalonlátogatással, mert csak márciusban kezdődik a forgalmazás.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Éppen egy új formai elemre hívják fel a figyelmünket
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Ha hiszik, ha nem, a 2001-ben bemutatott C3 igazi sikersztorinak mondható a Citroën életében, hiszen eddig több mint kétmillió készült belőle, amelyből 11 ezer darab nagy valószínűséggel Magyarország határain belül közlekedik. A kellemes formájú, ámde az elmúlt években vészesen megöregedett gombóc a jövő év elején nálunk is végleg eltűnik a kínálatból, hogy átadja helyét a képeken csillogó utódjának, amelynek kissé előrehozott hazai premierjét a városligeti Közlekedési Múzeumban tartották. Bár a képek alapján úgy tűnhet, hogy az új C3-as laposabb és hosszabb lett elődjénél, ez csupán optikai csalódás, ugyanis a magasság és a tengelytáv változatlan maradt, a hossz viszont valóban nőtt kilenc centiméterrel, de ez csak az első és hátsó túlnyúlásokra igaz, ami az alábbi animáción remekül megfigyelhető.

Forrás: Citroën

Laposabbnak tűnik a megemelt orr- és övvonal miatt


A formája alapján igazából ezt az autót kéne C3 Picassónak hívni, és nem ezt, hiszen az új C3-as pont úgy fest, mint egy mosásban összement C4 Picasso, csak annál jóval vagányabb. Ezt elsősorban az elején tátongó mitsubishis légbeömlőjének és rafinált formájú lámpáinak köszönheti, mintegy formai előhírnökeként a következő évek Citroënjeinek. Apróság ugyan, de ez az első Citroën, amelyen a márka új logója csillog, amit még a DS3-mal együtt mutattak be az év elején Párizsban. Mielőtt még nagyon elvesznénk a sok betűvel és számmal jelölt típusok között, a DS3 gyakorlatilag a C3 háromajtós változata, csak jóval sportosabb és igényesebb kivitelben, olyannyira, hogy a franciák bevallottan a Minit vették vele célkeresztbe.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

A lebegő visszapillantó titka - Zenith szélvédő

Hasonlóan a C4 Picassóhoz, a C3-hoz is rendelhető lesz (a leggazdagabb felszereltséghez szériában jár) egy panoráma szélvédő, amely a két első ülés fölé nyúlik. A Zenith szélvédő felára nagyjából 100 ezer forint lesz, amiért sokkal több fényt és jobb kilátást kapunk. A speciális fényszűrő megoldásoknak köszönhetően az utasok feje fölötti rész kiszűri a hő és napsugárzás jelentős részét, ám akinek ennyi sem lenne elég, egy mozdulattal a feje fölé húzhatja az árnyékolót, így gyakorlatilag egy normál szélvédő méretére lehet csökkenteni a panorámatetőt.


A 3,94 m hosszú, 1,73 m széles és 1,52 m magas C3-as további érdekessége, hogy ez az első olyan Citroën, amely teljes egészében egy újfajta termékfejlesztés alapján, prototípus nélkül készült, tehát gyurmázás és hegesztgetés helyett a számítógépek monitorjain látta meg a napvilágot. Ez a gyári sajtóanyag szerint komoly minőségi ugrást jelent, mert "a projekt valamennyi résztvevőjét - tervezőket, beszállítókat, gyártókat - korán bevonhatták gyártási a folyamatba". Ezt az állítást csak a jövő igazolhatja majd, az viszont tény, hogy a Közlekedési Múzeumban kiállított darabok meglehetősen bíztatóan festettek az alig látható illesztési hézagokkal. A minőség terén nem mellesleg a német konkurenciát, azon belül is a Volkswagent igyekezett utolérni a Citroën, amit egy grafikon segítségével igen szemléletesen be is mutattak. Az alábbi képen ugyan meglehetősen rosszul látszik, de a grafikon függőleges szára a belső kidolgozást jelöli, míg a vízszintes az autók külső kidolgozottságának minőségét mutatja.

Forrás: [origo]

Saját felmérés alapján az új C3 külső kidolgozottságban az élen jár


A grafikon alapját adó kutatás részleteire sajnos nem tértek ki a bemutatón, csupán annyit közöltek, hogy a PSA-csoport által készített tanulmány alapján készült a grafikon, amelynek tetején az Év autójának is választott Volkswagen Polo trónol, míg közvetlenül alatta az új C3 következik, amely ráadásul - a franciák felmérése szerint - külső kidolgozás alapján egy hajszállal veri is a német konkurensét. Kár, hogy japán kategóriatársakat nem látni a grafikonon, az viszont értékelendő önkritika, hogy a régi C3 belső kidolgozását csak a Fiat Grande Punto tudta alulmúlni.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Akárcsak a Mitsubishiknek, neki is jól áll a trapéz alakú hűtőmaszk

 

Akárhogy is bűvészkedett a PSA a külső és belső kidolgozottság felmérésével, az új C3-as tényleg nem csupán kívülről, de belülről is "nagyon egyben van" érzést áraszt: puha, jó minőségű és tapintású műanyagokkal, kárpitokkal és divatos formákkal találkozni mindenütt. Bár a tengelytáv nem változott, a lábtér méretén mégis tudtak pár centimétert növelni némi trükközéssel: elöl a kesztyűtartót alakították ki olyan rafináltan, hogy az elődhöz képest nyolc centivel nőtt a térdeknek szánt hely, hátul meg az ülések háttámlájának vékonyításával nyertek három centit. 300 literes csomagtartójával továbbra is a kategória élvonalába tartozik a C3, bár ebből azért néhány litert fel lehetett volna áldozni, hogy ne álljanak olyan meredek szögben a hátsó ülések támlái. A panorámatető és a sínen mozgó árnyékoló, meg persze a néhány centivel megemelt ülések miatt a fejtér számottevően csökkent az elődhöz képest, ami főleg a hátsó sorban lehet zavaró 180 centis magasság felett, ám egy átlagos méretű utas viszonylag kényelmesen utazhat a hátul is.

Benzinmotorok

Dízelmotorok

1.1 (60 LE), 1.4i (75 LE)
1.4 VTi (95 LE), 1.6 VTi (120 LE)

1.4 HDi (70 LE), 1.4 HDi (75 LE)
1.6 HDi (90 LE), 1.6 HDi (110 LE)



A motorkínálatban régi és új szereplőket is egyaránt látni. Alapmotornak megmaradt az ősrégi 1,1 literes, 60 lóerős benzines, amit nyilván csak azért tartottak meg, hogy valami egészen baráti, amolyan "szalonokba csalogató" árat lehessen írni az óriásplakátokra. Jó, hír, hogy a benzinmotorok között megjelent két korszerű, változó szelepvezérlésű, 1,4 és 1,6 literes motor 95, illetve 120 lóerővel, amelyek közül az előbbi lesz nálunk a húzómodell a hazai importőr reményei szerint. Dízelfronton is számottevően bővül a kínálat, két modern HDi közül lehet választani, négyféle teljesítményszinttel, 70 lóerőtől 110-ig.

Forrás: Citroën

A megnövelt lemezfelületek miatt még a 16 colos felnik sem tűnnek nagynak
(Még több gyári fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Az új C3 forgalmazása jövő év márciusában kezdődik háromféle felszereltségi szinttel, ezért a bemutatón csak előzetes listaárakat közölt az importőr, amely még változhat a gazdasági helyzet és a konkurensek akcióinak függvényében. A legolcsóbb változat - a jelenlegi tervek szerint - 3,17 millió forintba kerül majd a már emlegetett 1,1 literes benzinmotorral, Tendance alapfelszereltséggel, négy légzsákkal, de klímaberendezés és ESP nélkül. Aki légkondicionálót, függönylégzsákokat, mp3-at is lejátszó hifit és egyéb hasznos extrákat valamint egy tényleg használható 95 lóerős, 1,4 literes motort is szeretne a magáénak tudni a C3-mal együtt, annak 3,91 forinttal kell kalkulálnia az előzetesen közölt árak szerint. A Mini ellenfelének szánt háromajtós DS3-ra még egy kicsit tovább kell várni, az ugyanis csak április-május környékén érkezik egyelőre ismeretlen áron, ám a C3-nál jóval gazdagabb alapfelszereltséggel és sportosabb futóművel. Szintén a 2010-es tervek között szerepel, hogy megjelenik egy start-stop elektronika is a C3-ban, érkezik még egy öt- és hatfokozatú félautomata váltó is, míg a motorkínálat 2012-ben háromhengeres benzinesekkel bővül.