"A saját Mini-világunkban élünk" - interjú Oliver Sieghard Mini-formatervezővel

2009.12.19. 13:02

Jövő januárban mutatják meg a nagyközönségnek a Mini Beachcomber Conceptet, a gyártó crossover-tanulmányát, amely szoros kapcsolatban áll a 2010 végén érkező Mini Crossoverrel. Exkluzív lehetőséget kaptunk, hogy a világpremier előtt, a gyárban ismerjük meg az autót és a formatervező csapat egyik vezetőjét. A kocsit már bemutattuk, most Oliver Sieghard következik, aki egy percre sem tud kikapcsolni.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

- Miért itt, Grazban beszélgetünk?

- Azért találkoztunk, hogy megmutathassuk önöknek a Mini Beachcomber Conceptet. És azért Grazban, mert az autót, amely mögöttünk, a gyártócsarnokban áll, a Magna Steyrrel együttműködésben építettük. Az autó a két cég szakembereinek csapatmunkájaként készült, és kapcsolata van a Mini crossoverével, amelynek megjelenése 2010 végén várható.

- Már azt hittem, hogy a Magna egy kis bevásárlásra készül a Minivel, akárcsak korábban az Opellel... Tervezi a Mini a sorozatgyártást?

- A Beachcomberrel még csak a tervezés fázisánál tartunk, úgyhogy jelenleg nincs szó a gyártásáról. Igaz, olyan stádiumban van, amelynek a Mini Crossover Concept az alapja. Azt a gyártásba kerülés egyik lépéseként a nagyközönség is láthatta Párizsban.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Nézzen rengeteg exkluzív Beachcomber-fotót! Kattintson a képre!


- Mit emelne ki a Beachcomberről?

- A Beachcomber a Mini Moke modern értelmezése. Egy teljesen nyitott terű autó, szabadtéri, sokcélú használatra, sportoláshoz, felhőtlen időtöltéshez. A négyes szám köré kerekítettük: négy méter hosszú, négykerék-hajtású, négyszemélyes. Négyféle módon használható: nemcsak a sima utakon, hanem a tengerparton, a hegyekben, de ugyanúgy alkalmas városi szaladgálásra is, esténként pedig végig lehet húzni vele a parti sétányon.

A dizájnban az eredeti Moke-ot idéztük, például a hűtőrácson, vagy a mélyedésekkel az oldalán. Belül pedig  prototípus-állapotú fémlemezek vannak, mint egy igazi Moke-nál. Összekapcsoló szerepe van: a Mini-tervezők számára mindig fontos volt, hogy kapcsolódjanak ehhez a történethez, amely egészen a klasszikus Miniig nyúlik vissza. Láthatjuk a mai Minik emlékezetes dizájnelemeit, a kompakt arányokat, a lámpákat. Ugyanakkor több robbanékonyságot, férfiasságot, sportosságot akartunk. Ez igazán a tevékeny emberek autója.

 


Nézze meg a grazi gyárban készített Beachcomber-kisfilmünket!


- Milyen kapcsolat van a Beachcomber és a Crossover Concept között?

- A kapcsolat? Ez az autó azon a prototípuson alapul, tehát a padlólemezük közös. A többi még dizájnstádiumban van. Természetesen felfedezhetők az összefüggések az arányokban, a lámpákban, a négyüléses kivitelben.

- Mi volt a legnagyobb kihívás a tervezés során?

- Nos, igen. A legnehezebb volt ajtók nélkül megtalálni a helyes arányokat, kezelni a kihagyott részeket. Elhatároztuk, hogy megemelt, erősebb szerkezetű autót készítünk. A feladatunk az volt, hogy újraértelmezzük a Moke-ot, hiszen a mostani struktúrával, törésteszt-előírásokkal, elektronikai rendszerekkel nem építhettünk olyan kocsit, mint a Moke volt a hatvanas években. Viszont vízhatlannak kellett lennie, alkalmasnak a külső használatra.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

- A Beachcomber formaterve nagyon egyedi. Visszatérhet ez a dizájn vagy néhány eleme más Miniken?

- Ez az autó mint dizájnstádiumban levő darab önmagában egyedülálló, de természetesen örökölt elemeket a mai Miniktől, azok fejlesztéseiből. Ám nemcsak felfújtunk egy Minit, hanem hozzáigazítottuk a kívánt arányokhoz és karakterhez. A Beachcombernek megvan a saját karaktere, de a maga nemében egyedülálló Mini. Új padlólemezzel, új arányokkal rendelkezik, mégis kisautó maradt, miközben természetesen nagyobb, mint a mai Minik.

- Mennyire használható a gyakorlatban az autó? Mi a lényege?

- Nyitott autózásra termett, hogy érezd a friss levegőt, amikor repesztesz vele a parton. Nincs B oszlopa, tényleg nyitott érzést ad. Nem a száguldásra, hanem a cirkálásra való, arra, hogy áthajts vele a homokdűnéken. Ezért is készítettünk teljesen nyitott tetőt rá; ha jön egy záporeső, a csomagtartóból csak elő kell venni és a helyükre pattintani a takaróelemeket, hogy a rossz időjárástól megvédjen. Ugyanakkor az autó vízálló: vízhatlan anyagokból készült, úgyhogy nem baj, ha víz kerül belülre. Az ülések sportban használatos anyagokkal, például a vizes sportok ruházatánál használt neoprénnel fedettek. Hátul egy rakodódobozt helyeztünk el a pótkeréktartó mintájára, de ez itt a különféle eszközök, vízi cuccok tárolására való, mellette pedig a nagyobb sporteszközöket lehet berakni. Szinte az autó minden szöglete kínálja a lehetőséget arra, hogy holmikat helyezzünk el.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Jól átalakítható, de a leginkább flexibilis és legegyedibb lehetőséget a középső sín adja, amely hosszában végighúzódik az autóban, a csomagtartón is, és mind a négy utas hozzáfér. Erre egy-egy csúsztatható panellel rögzítheted a különféle eszközeidet, amelyekre a sportoláshoz szükséged van. Ha kirándulni mész, akkor ilyeneket, ha úszni, akkor másmilyeneket. Lehet stopperórakonzol, tartódoboz, italos palackoknak pohártartó, napszemüvegtartó kerékpározáshoz és úszószemüveg-tartó. Ugyanis minden autónknak megvan a maga története: a Beachcombert a triatlonistáknak készítettük, például a hawaii Iron Man versenyhez. A teljes formaterv alapja az ezzel való játék, Hawaii és a négy elem képe, amint már említettem a négyes szám fontosságát. Hawaii a legjobb hely, hogy összekapcsoljuk az autót a négy elemmel: a vulkánok, vagyis a tűz, valamint a levegő, a víz és a föld minőségével.

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK