A Polo lett az Év Autója, Schumacher visszatér, a motorosokat beengedik a buszsávba, Talmácsi csak szenvedett a MotoGP-ben, remek lett az új Astra - összeszedtük az év legnagyobb autós és a motoros meglepetéseit.

Forrás: [origo]

A Volkswagen Polo lett az európai Év Autója - erre azért nálunk senki sem számított


Ha nem lennének meglepetések, az élet kiszámítható, unalmas vegetálás lenne. Biztos vannak olyanok, akik egy ilyen világra vágynak, de saját tapasztalataink szerint az emberek bizonyos szintig szeretik a meglepetéseket, hiszen ezzel is izgalmasabbá válik az élet. Sokszor várjuk a kiszámíthatatlant, drukkolunk a gyengébbnek, sőt sokan előszeretettel fogadnak a lehetetlenre, hátha mégis valami csoda történik.

Ha nem is csodákról, de nagy meglepetésekről idén is bőven volt alkalmunk írni - felidézzük a legeket.

Bár rengeteg autós és a motoros újdonság kapcsán kaptuk fel a fejünket, a Forma-1-et ki kell emelni a felsorolásból: idén talán ez a sorozat szállította a legtöbb és a legnagyobb meglepetést is.

Forrás: Brawn GP

Év elején még szponzoruk sem volt, aztán mégis a Brawn GP és Button örülhetett


Az év elején még senki sem hitte volna, hogy a 2009-es esztendő a Brawn GP-ről fog szólni. Arról a csapatról, amely mögül kihátrált a Honda, így év elején még az is csodaszámba ment, hogy egyáltalán el tudtak indulni. Ross Brawn idén azt is megmutatta, hogy zseniális üzletember: úgy vette meg az alakulatot egy dollárért, hogy közben - a pletykák szerint - még a Honda fizetett neki százmillió dollár lelépési díjat. Ebből a pénzből vett Mercedes motorokat, és megnyerte az egyéni és a csapat világbajnokságot.

A versenyzőik nagyszerű teljesítménye is meglepő, bár Buttonról régóta tudni vélik, nagy tehetség. Barrichellót azonban év elején mindenki temette, erre év közben ő vált Button legnagyobb vetélytársává. Mindenkit meglepett, hogy nem a KERS-es autók voltak a leggyorsabbak, és az is, hogy a nagy csapatok mekkorát buktak az év elején. Forma-1-meglepetés volt még, hogy a Hondát egy év késéssel a BMW és a Toyota is követte a kiszállók sorában, így ezek fényében az is meglepetés, hogy a Renault végül maradt, igaz a tulajdonrész 75 százalékát eladták. A szezon legszégyentelibb történése is a Renault-hoz kapcsolódik. A csapatfőnököt és a főmérnököt kirúgták a tavalyi szingapúri botrőny miatt, de sokak meglepetésére a csapatot nem zárták ki a sorozatból.

Forrás: Mercedes GP

Massa bukása után megcsillant a remény, de Schumacher mercedeses visszatérésére kevesen fogadtak volna


Az esztendő legnagyobb meglepetését azonban az év végére tartogatták: immár bizonyos, hogy Michael Schumacher visszatér az F1-be. A hétszeres világbajnok Massa balesete után egyszer már meglebegtette újbóli színrelépését, de mire mindenki elhitte, addigra egészségügyi okok miatt visszalépett. Ehhez hasonlóan több felvonásos történet Fernando Alonso Ferrarihoz szerződtetése, ennek megfelelően már nem ért minket meglepetésként, de az mindenképp váratlan, hogy az ex-világbajnok Kimi Räikkönen nem talált magának helyet az F1-ben, így a WRC-be igazolt.  

Forrás: [origo]

Hirvonen egész évben szenzációsan versenyzett. Egy ponttal maradt le a vb-címről


Abba a rali-világbajnokságba, ahol hosszú idő óta végre valaki tényleg alaposan megszorongatta Sebastien Loeböt: Hirvonen mindössze egy ponttal kapott ki, ilyen szoros küzdelemre senki sem számított. Hirvonen csapattársa, Latvala év közben hatalmas és buta bukásokat is produkált, így vele kapcsolatban az is meglepetés, hogy bent maradhatott a csapatban.

Ha a rali meglepetéseiről beszélünk: Herczig Norbert bajnoki címe csak kis meglepetés, az már kicsit nagyobb, hogy a tavalyi bajnok Spitzmüller az utolsó futamokon nem tudott indulni. Assenbrenner György (Asi) végre elindult egy világbajnoki futamon, és a saját kategóriájában a második helyet szerezte meg, ami elég nagy eredmény. A gyorsasági szakágban a Seat kupa érdektelensége számított meglepetésnek, valamint az, hogy Michelisz Norbert szinte minden megnyert Seatjával, valamint sikeresen mutatkozott be a WTCC-ben.

Az autósport meglepetései között helyet érdemel még, hogy Max Mosley otthagyta az FIA-t, helyét Jean Todt töltötte be. Az Audi hosszú idő után kikapott a Peugeot-tól Le Mans-ban, valamint az is új hír, hogy Dakar-rali jövőre visszatér Afrikába.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Nálunk a Prius lett az Év Autója, de az európai zsűrinél a döntőbe sem fért be


Az európai Év Autója választás idén is bőven szolgáltatott meglepetéseket, kezdve a nyertestől egészen a döntősökig. Többek között mi sem értjük, hogy milyen okok miatt győzött a Volkswagen Polo, amely valóban jó autó, de nem több, ezért saját szavazásunkon csak tizedik lett. Számunkra óriási meglepetés viszont, hogy az [origo] Év Autója, a Toyota Prius be sem került a döntősök közé, a zsűri nem jelölte az első hétbe. A Toyota már megszokhatta a Prius kicsit hektikus fogadtatását, hiszen a forradalminak számító első csupán a harmadik lett, a második generáció az Év Autója címig jutott, de a már szinte tökéletes harmadikat sehol sem jegyzik.

Nógrádi kolléga az Év Meglepetései közé sorolta az új Opel Astrát is, amelyet nem mellesleg az [origo] Év Autójának is jelölt, így valószínűleg tényleg komoly hatással volt rá a menetpróbán. Indoklása szerint az új Astra azért érdemel ekkora figyelmet, mert óriásit fejlődött az előző generációhoz képest és egy sereg technikai újdonságot hozott le a kompakt kategóriába. A negyedik generációs Astra az Insignia stíluselemein túl megkapta a középkategóriás márkatársa legfontosabb technikai újításait is. Az új Astra felismeri a közlekedési táblákat, intelligens fényszórója van, és futóműve hangolását saját maga állíthatja be a vezetési körülményektől függően. Az új Astra nem mellesleg azért is értékelendő teljesítmény az Opel részéről, mert a német autógyár sorsa meglehetősen kérdéses volt az elmúlt évben a GM-mel való adásvételi huzavona alatt.

Hogy ne csak autókra koncentráljunk, említsük meg, hogy januártól a motorosok is használhatják a buszsávot. Ezt a - motorosok számára meglehetősen örömteli - tényt az a KRESZ-módosítás teszi lehetővé, amelyet még november végén fogadott el a kormány. Ennek értelmében januártól mintegy hatvan ponton változik a KRESZ, a bringások például forgalommal szemben is behajthatnak az egyirányú utcába, az autósoknak pedig mégsem kell megállniuk a gyerekekre váró iskolabusz mellett.

Fotó: Ancsin Gábor [origo]

Az új 9-5-öst Frankfurtban és itthon is bemutatták. A nagyratörő tervek ellenére nagyon úgy néz ki, nem lesz alkalma a bizonyításra


A gazdasági világválság bizony az autókereskedelemre is rányomta a bélyegét, elég komoly visszaesésre lehetett számítani minden piacon. Az első hírek még arról szóltak, hogy több márka, konszern csődöt jelenthet, talán a General Motors volt a legnehezebb helyzetben. Volt olyan, hogy az amerikai óriás szinte semmilyen értéket sem képviselt a tőzsdéken, de valahogy mégis talpra állt. Egy időben még az Opelt is akarták adni, úgy volt, hogy meg is van az új vevő, meg a német állam segítő hitele. Aztán meglepő módon mégis meghiúsult az egyezség, maradt az Opel a GM-nél.

Majdnem ugyanezt a forgatókönyvet a Saabbal is eljátszotta a GM, azzal a különbséggel, hogy itt nem a megtartás lett a végső döntés. Az Opel után a Saabot is el kezdték árulni, ráadásul úgy, hogy két, szinte teljesen kész új modell is ott van az asztalon. A Saab 9-5-öst már be is mutatták, abban a tudatban, hogy a Koenigseggel sikerül megállapodást kötni, de aztán jött a nagy pofon. Máig is tisztázatlan, hogy a svéd szupersportkocsi-gyártó pontosan miért táncolt vissza, de ez már lényegtelen is. A kétségbeesett újabb eladási kísérletre egyedül a holland Spyker jelentkezett, de aztán már a GM jelentette be, ha hamarosan nem sikerül eladniuk a céget, akkor felszámolják. A Spyker-sztori is félbeszakadt, így egy héttel ezelőtt már az is megjelent, hogy a Saab megszűnik. Az utolsó utáni pillanatban azonban a Spyker beadott még egy ajánlatott, hamarosan kiderül, számít-e ez. Ha nem, akkor a Saab megszűnése az egyik legnagyobb meglepetés a 2009-es évben.

Forrás: BMW

Chris Bangle otthagyta a BMW-t


Az év további meglepetései között talán Chris Bangle távozása a BMW-től a legnagyobb hír, de meglepő dolgokkal a Frankfurti Autószalonon is találkozhattunk. Beülhettünk például az új Trabantba, amely ráadásul első látásra nem is rossz, csak drága. Emellett már csak az elektromosautó-invázió lepett meg minket Frankfurtban, hiszen ha minden gyártó ígérete teljesül, akkor 2012-re már komoly kínálat lesz elektromos autókból.

Ha az autógyártás magyar vonatkozásait nézzük, akkor az is okoz némi meglepetést, hogy a Daimler nem hagyta félbe kecskeméti beruházásait, sőt a tervezett ütemben folytatódik a Mercedes-Benz gyár építése. A magyar autópiac még a pesszimista terveket is alulmúlva teljesített, ezzel alapos fejfájást okozott az iparágban ténykedőknek. Mélyrepülésbe kezdett a Suzuki, míg a Ford átvette a piacvezető pozíciót szinte minden fronton.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Letették a kecskeméti Mercedes-gyár alapkövét


A magyarországi utak, úthálózatok állapota, a tömegközlekedés vergődése folyamatos témát szolgáltatott idén is rovatunknak. Ha nagyon pesszimistán állnánk hozzá a kérdésekhez, akkor azt is mondhatnánk: már az is meglepetés, hogy bizonyos beruházások elkészüléséről is tudtunk írni. A Megyeri-hidat már tavaly átadták, de még mindig nincs használatbavételi engedélye. Meglepődtünk, hogy végre elkészült a Szabadság híd, az pedig már a csodával határos, hogy a Margit híd több éve esedékes felújítását el tudták kezdeni. Örömteli még, hogy a kiskörúton lett bicikliút, bár autós civil szervezetek ez ellen is tiltakoztak.

Motoros rovatunk az év meglepetései közé választotta a Honda sportmotorokra kifejlesztett blokkolásgátlóját. A C-ABS nevű szerkezetet idén májusban próbálhattuk ki egy hatszázas és egy ezres CBR nyergében meglehetősen extrém körülmények között, ugyanis homokon és vízen kellett teljes erőből fékezni, ami egy motoron a "tuti esés" kategóriába sorolható.

Forrás: [origo]

Év közben szenzációs hír volt, hogy Talma a MotoGP-ben folytatja. Sajnos a szereplése is meglepetést okozott


Motoros vonalon Talmácsi Gábor is okozott meglepetéseket, sajnos nem csak pozitív értelemben. 2007-ben még 125-ös világbajnoki címével szerzett meglepetést Talma, idén inkább a kategóriaváltása, valamint a sikertelensége miatt került reflektorfénybe. Az idényt még 250-es motorral kezdte el, de öt futam után szakított csapatával. Egy futam kihagyás után azonban jött az újabb meglepetés: a MotoGP-be igazolt. Eleinte senki sem várt sokat a szerencsétlen időpontban történő kategóriaváltástól, de Talmácsi év közbeni teljesítménye még a saját maga által korábban megfogalmazott elvárásait is alulmúlta. Ebből adódóan jobb csapatra, motorra váltott volna, de erre a MotoGP-ben nem volt lehetősége, a Moto2-ben vizsont már megvolt a helye. Ezek után meglepetés, hogy a helye mégsem biztos, az Aprilia gyárban csak év végére ismerték fel, hogy a Moto2-es gépükbe kötelezően Honda motort kell használni, ezért visszavonulót fújtak. Talmácsi kapcsán még egy meglepetés jutott eszünkbe, de természetesen elhisszük, hogy a kereskedelmi tévés vetélkedő-bakit csak leblokkolás okozta, nem a földrajzi ismeretek teljes hiánya.