Massa és a magyar autópiac - az év legnagyobb autós-motoros bukásai

Bucskázás a hegyoldalon, Forma-1-pilóta ralis balesete, a csaló csapatfőnök menesztése, a magyar autópiac mélyrepülése és egy patinás svéd márka halála - összegyűjtöttük az idei év legnagyobb autós és motoros bukásait.

Forrás: MTi

Kakuszi Zsolt év végi hatalmas balesete a Mikulás-ralin jelképes is lehet, hiszen a Suzuki is legalább ekkorát bukott


Ha autós-motoros témában bukásról beszélünk, mindenkinek a versenyeken elszenvedett balesetek jutnak eszébe. Kezdjük ezekkel. A rali-világbajnokságon megszokhattuk, hogy minden évben láthatunk egy-egy hatalmas esést. Érdekes módon a WRC-ben egy azon embernek ki lehetne osztani a legnagyobb és a legbutább bukás díját, Jari-Matti Latvala idén alaposan kitett magáért. Az év legnagyobb bukását Portugáliában produkálta, ahol egy töltés úgy megdobta, hogy felborult, majd több száz méter hosszan gurult lefelé a hegyoldalon. Szerencséjére a környéken lévő egyetlen fát is eltalálta, amely megállította a rémálomszerű bucskázást.

 


Latvala totálkárosra tör egy Focus WRC-t


Latvala azonban nem csak ezzel a bukással keserítette meg a Ford gyári csapatának életét. Lengyelországban a két Ford vezette a versenyt, és már csak az utolsó szuperspeciált kellett teljesíteniük a kettős győzelemig. Annak rendje és módja szerint ki is sétált ünnepelni a teljes csapat, sőt Malcolm Wilson csapatfőnök már a pezsgőt is rázta. Erre a Latvala egy ártatlan kanyarban úgy nekivágta a Fordot a korlátnak, hogy nem tudott továbbmenni.

 


Az év bakija


Nagy bukásokról az itthoni rali-bajnokságban sincs hiány, talán Turi Tamás az, akinek a legjobban összeforrt a neve a brutális esésekkel. Korábban már egy Toyota Corolla WRC-t, 2006-ban pedig egy Skoda Fabia WRC-t is totálkárosra tört - idén egy egészen fiatalnak számító Subaru WRC lett az áldozat. Érdekes módon ismét a Mecsekben történt a baj: az autó kettészakadt, csodával határos, hogy sem a versenyzőpáros egyik tagjának sem lett nagyobb baja.

 


Turi Tamás már nem csak a félelmetes tempójáról, hanem a hatalmas autótörésekről is híres


Az egyik legnagyobb Forma-1 sztár is ralipályán követte el idei legnagyobb esését. Kimi Räikkönen a hazai versenyén, Finnországban indult el egy S2000-es Fiat Grande Puntóval, majd hatalmasat bukott vele. A finnt mégsem írták le teljesen, hiszen előtte már nagyszerű részeredményeket ért el, és Latvalához képest ezzel az eséssel csak kispályás.

 


Nem jött be Räikkönen hazai ralis kirándulása


A Forma-1 kapcsán két jelentős bukásról beszélhetünk 2009-ben, Az első Felipe Massa balesete, akit a Hungaroringen egy rugó talált fejbe, elvesztette az eszméletét, és a Mansell kanyarban beleállt a falba. Korábban is volt már olyan, hogy egy leszakadó kerék nagy rombolást rendezett, de erre már kitaláltak különböző technikai megoldásokat, amelyek ezt elvileg megakadályozzák. (Ennek ellenére az egyel kisebb kategóriában, az F2-ben mégis egy ilyen kerék jelentette John Surtees fiának, Henrynek a halálát Brands Hatchben.) Massa óriási szerencsével túlélte a fejsérülést, és ha minden igaz, jövőre már ott lesz a rajtnál.

 


Idén a Hungaroring nem csak egy hétvégére lett az F1 középpontja


A Forma-1 idei legnagyobb bukása - átvitt értelemben - mégsem Massa nevéhez fűződik. Amikor kirobbant a hír, hogy a 2008-as szingapúri versenyen Nelsinho Piquet szándékosan vezette a falnak a versenyautóját, akkor viszonylag kevesen hittek abban, hogy ez igaz lehet. A vizsgálatok azonban kiderítették, a Renault-nál összeesküvés történt, azért, hogy Fernando Alonso nyerjen. Az ügybe végül csak Flavio Briatore csapatfőnök és Pat Symonds főmérnök bukott bele, a Renault csak felfüggesztett eltiltást kapott. A kis Piquet is csak azért úszhatta meg, mert beszélt.

Forrás: f1hirek

A botránypáros: Flavio Briatore és Pat Symonds


A túraautó-világbajnokságon is megszokhattuk már, hogy gyakorlatilag versenyről versenyre történnek nagy ütközések. Éppen ezért egy sima kis adok-kapok be sem férhetett az összeállításunkba, egy igazán botrányos baki viszont helyet követelt magának. A paui második futamon a privát szinekben induló Franz Engtler vezette a futamot, amikor a hátsó régióban történt egy kis baleset. A városi pályán ilyenkor már nem lehet kikerülni a roncsokat, ezért beküldték a biztonsági autót. Engstler azonban pont akkor járt a célegyenes végi tempós kanyarnál, elvileg elé már nem jöhetett volna be a Safety Car. Mégis megpróbálta, sőt úgy, hogy csigatempóban egyből (szabálytalanul) keresztbe ment a pályán. Engstler telibe is verte az osztrák rendszámú Cruze-t, mindkét autó összetört, Engstler pedig ismét elvesztette a lehetőséget, hogy végre egy WTCC-futamot nyerjen. Állítólag a futam után a WTCC szervezői elismerve hibájukat egy gyári, új WTCC BMW-t adtak neki.

 


A Safety Car kiüti a versenyből az éppen vezető autót


A MotoGP évada sem zajlott bukás nélkül - két nehezen magyarázható esetet ragadtunk ki. Az elsőt még Brnóban mutatta be a 250-es futamot megnyerő Bautista, aki a levezető körén esett el. Annyira produkálta magát a közönségnek, hogy az egykerekezésnél hanyatt esett.

 


A futam jól sikerült, a levezetőkör már kevésbé


A másik sem sokkal szebb eset, ráadásul a 2008-as világbajnokkal, Casie Stonerrel történt meg. Stoner az idény közben több futamot kihagyott egészségügyi okok miatt, de az év végén visszatért, és nem is ment rosszul. Erre az utolsó, valenciai futamon a felvezető körben elesett a második kanyarban. A motor annyira megsérült, hogy Stoner fel sem tudott állni a rajthoz, pedig ő indult volna az első helyről.

 


Stoner még a rajtig sem jutott el


Nehéz szívvel tesszük, de Talmácsi Gábort is meg kell említenünk. Kevesen számítottak arra, hogy nem tud majd ellépni az utolsó helyről, Talmácsi nyilatkozataiból is az derült ki, hogy év végére már más helyezésekre pályázott. Nem jött össze, ezért jövőre már nem lesz helye a legnagyobbak között, a 250-es kategóriát váltó Moto2-be kell visszalépnie.

Forrás: csapatunk.origo.hu

Talma MotoGP-pályafutása nem lett túl fényes


Nagyon úgy néz ki, hogy a Saab minden nagyobb összefoglaló írásunkba bekerül. Egy ideig azt hittük, eladják, ám aztán jött a hidegzuhany: nagyon úgy tűnik, hogy a Saabnak annyi. Pedig a General Motors kilábalt a válságból, sőt annyira magabiztosak, hogy az Opelt el sem adják. De a Saab rajta maradt az eladási listán, csak éppen a vevőjelöltek táncolnak ki mindig a sorból. A Koenigsegg vételi ajánlatakor azt hihettük, a svéd prémiumgyártó még exkluzívabb autókat fog gyártani. Aztán az üzlet meghiúsult, majd a Spyker tett ajánlatot. A Saab ügyei azonban annyira lassan intéződnek, hogy már a GM sem hisz az eladásban, így bejelentették a megszűnést. Már csak a Spyker ismételt vételi kísérlete lehet a mentsvár.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Úgy néz ki, idén a Saab bukása lesz a leghangosabb


A Toyota is nagy pofonokat kapott az idén. Egyszerre öt modellel képviselték magukat az Év Autója választáson, és az iQ szép sikereket is ért el. A Prius az [origo] Év Autója választásán győzött, de az Urban Cruiser más miatt keltett feltűnést: nem sikerült túl fényesen az Euro NCAP töréstesztje, ami miatt bizony bőven kellett magyarázkodni. A gyár számára ráadásul nem ez volt a legkomolyabb bukás 2009-ben, az amerikai piacon ugyanis 3,8 millió autót kellett visszahívniuk a gázpedál hibája miatt, amely képes beakadni a padlószőnyeg alá, így pedig balesetet okozhat. Ez a Toyota legnagyobb visszahívási akciója, és alaposan rombolta cég tökéletes mítoszát.

Forrás: Euro NCAP

A Toyotának idén volt miért magyarázkodni


Óriásit bukott a hazai gépjármű-értékesítés is. Még nincsenek a teljes 2009-es évre vonatkozó adatok, de azt már látni, hogy a legpesszimistább elvárásokat is alulmúlta a piac. Még azt sem tudni pontosan, hány kereskedés szűnt meg, de az bizonyos, hogy a Suzuki bukta az egyik legnagyobbat. A motorpiac sem járt sokkal jobban, az előzetes számítások szerint körülbelül hatvan százalékkal csökkentek a kétkerekűek eladásai is.