Megkaptunk egy olyan autót, amelyet budapesti szerkesztőségünktől legközelebb 130 kilométerre lehet megtankolni. Budapesten csak olyan CNG-kút van, amely kis nyomáson tölt, így egy teljes feltöltés eltarthat egy egész éjszakát is. Mellesleg nem nyilvános, a közterület-fenntartó saját járműveinek tankolására szolgál, minket be sem engedtek volna. Felkerestük tehát az importőr által ajánlott győri kutat. Az ÉDÁSZ töltőállomása az utcáról betévedő ügyfeleket is kiszolgálja, bár a nyitva tartás erősen korlátozott: reggel nyolctól délután kettőig lehet menni. A telefonos érdeklődés után tovább szűkült a mozgásterünk, azt mondták, előre szólni kell, csak akkor lesz ott valaki. Szóltunk, nem volt, de némi telefonálgatás után előkerült egy kedves úr.

Egy gyártelepre kell behajtani, majd földút visz a hipermodern kúthoz. A kútfej mellett egy kispolszki, csaknem a klinikai halál állapotában. Vendéglátónk nem igazán érti, minek vánszorogtunk el eddig, és már az elején reményét fejezi ki, hogy pontosan hoztunk pénzt, mert visszaadni nem tud. Rövid beszélgetés után kiderült, ő még nem látta ezt a Zafirát, így keresni kell hozzá speciális csatlakozót, a 200 barnál ez lényegi kérdés. A nagy nyomás ellenére elég lassan töltődnek fel a tartályok, négy-öt perc telt el, pedig 21 kg gáz helyett csak 14 kg-ot sikerült beletankolni. Állítólag ez előfordul, a tartályok közötti szelep nem nyit ki.

A tapasztalatok alapján a Zafira CNG 9-10 liter benzint fogyasztott átlagosan száz kilométeren, és 6-6,5 kg-ot földgázzal, ami annyi teszt, hogy a teszt idején 3600 forintból teletankolhattuk a benzintankot, és abból 140-150 km-t ment el az autó, míg az ugyanannyiért tankolt gázzal 200 kilométernél fogyott ki teljesen a szufla. Ugyanannyi pénzből tehát majdnem 30-40 százalékkal többet megy, miközben a környezetet sem szennyezi annyira. Gázzal kicsit jobban reagál a motor, rugalmasabb, valamivel erősebb benyomást kelt. A gázos Zafirát jó vezetni, bár a tankolás miatti gyakori megállás kissé idegesítő. A különböző üzemanyagok között a középkonzolon található kis gomb segítségével lehet váltani, az üzemanyagszint-jelző mindig annak a mennyiségét mutatja, amit használunk. A benzintank természetesen vészes gyorsasággal ürül, a gázzal valamivel jobb a helyzet. A kettő együtt már normális hatóságot produkálhat, de így sem az igazi.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Ugyanannyi pénzből majdnem 30-40 százalékkal többet megy CNG-vel


A Zafira egyébként minden másban hozta az elvárásokat, a CNG ellenére semmit sem veszített használati értékéből. Sőt a tesztautóba rakott OPC kiegészítők sportossá is varázsolták, a kagylóülésekben pedig egy álom ülni. A tartályok dacára a hátsó ülések továbbra is a padlóba süllyeszthetők, és a csomagtér is hatalmas maradt. Egy változás van, a kipufogó középen oldalra ereszti gázait. A CNG-s Zafira tehát akár használható kis egyterű is lehetne, de a CNG-kutak hiánya - Magyarországon legalábbis - kivégzi. Tizennégy literes tankkal lehetetlen normálisan közlekedni, és az is biztos, hogy a CNG sem oldja meg hosszútávra nyersanyag-problémáinkat.