"A kockázat is a kaland része"

Vágólapra másolva!
Egy nappal a rajt előtt még mindig nem tudni, hogyan döntenek a Bamako-rali szervezői, akiket a Külügyminisztérium nyomatékosan megkért: terrorveszély miatt kerüljék el Mauritániát és Malit. Hivatalos tájékoztatást délutánra ígértek, de a honvédség csapata már közölte, a szervezők döntésétől függetlenül csak Marokkóig mennek.
Vágólapra másolva!

Fotó: MTI / Mohai Balázs

A csütörtöki sajtótájékoztató helyszíne előtt csak néhány autó állt, a szombati rajtra viszont 220 csapat nevezett - ők sem tudják, mi lesz


Zajlik a visszaszámlálás a Budapest-Bamako-rali hivatalos weboldalán, már egy nap sincs hátra a szombati rajtig - de még mindig nem tudni biztosan, lesz-e rajt, és ha igen, bevezetik a versenyzőket abba a két észak-afrikai országba, amelyektől a Külügyminisztérium szerint tartani kell.

Polgár András, a futam szervezője a csütörtök délelőtti sajtótájékoztatón - nem sokkal a minisztérium közleménye után - azt mondta, megtartják a rajtot, de bizonyosan változik majd az eredetileg kitűzött útvonal. További érdemi információt azóta viszont nem közöltek; a honlapjukon még péntek reggel sincs egy sor sem a terrorfenyegetésről, és az általunk csütörtökön megkérdezett résztvevők is tőlünk tudták meg, hogy a külügy szerint a verseny "mauritániai és mali szakaszán a résztvevőknek az emberi élet és a testi épség elleni súlyos és közvetlen terrorista veszélyeztetésekkel kell számolniuk, és emberrablástól is tartaniuk lehet". Erről és az általunk megkérdezett versenyzők reakcióiról korábbi cikkünkben olvashat.

A Bamako-sajtóirodától egészen csütörtök estig nem kaptunk tájékoztatást, ők is az ülésező válságstáb döntésére vártak. Este azt közölték, a péntek délutáni versenyzői eligazításon minden kiderül, szó esett egy "nemsokára", még este kiadandó közleményről is, de péntekig reggelig nem készült ilyen. Szerettük volna megtudni Varga Gábor, az útvonalat kijelölő egyik szakember véleményét is. Ő is csak a hivatalos álláspontot ismertette, de kérdésünkre azt sem erősítette meg, hogy lesz-e rajt (igaz, azt sem, hogy előfordulhat a futam törlése). Folyamatosan egyeztetünk - mondta, ám nem árulta el, kivel vagy kikkel.

Nem újdonság a terrorveszély

A Bamako-sajtóiroda tavaly december 20-án kiadott közleményében már írt a terrorveszélyről. "A nemzetközi mezőny megdöbbenve fogadta a hírt, mely szerint a rali által érintett Mauritániában újabb európai állampolgárokat ejtettek foglyul az Al-Kaida helyi fegyveresei. A múlt hónapban három spanyolt ejtettek túszul azon a szakaszon, amelyen mind a kaland, mind a verseny kategória indulói áthaladnak majd. [...] A mauritániai hatóságok megerősítették, hogy a rali védelme kiemelten fontos célja a kormányzatnak. Katonai harci járművek, többezer fegyveres és katonai felderítő repülők is vigyáznak majd az idei Budapest-Bamakóra" - írták.

A január 8-i közlemény, címe ellenére - "Drámai fejlemények egy héttel Budapest-Bamako rajtja előtt" - egy felborult autóról, egy porig égett terepjáróról, egy eltört karról és több, technikai gonddal küzdő csapatról írt, terrorfenyegetésről már nem.

Forrás: Google Maps

A pirossal jelölt Mauritániában és Maliban van terrorveszély a Külügyminisztérium szerint. Jól látszik, hogy az afrikai szakasz bő harmada ebben a két országban vezetne


"Nincs semmi veszély" - cáfolta a külügyminisztériumi álláspontot az [origo]-nak a mali származású dr. Sidide Mamadou, aki tavaly is rajthoz állt a Bamakón, és a szombati rajtot is nagyon várja. Mint mondta, a francia turistákat ért atrocitás egyedi, elszigetelt eset, és a Bamako-rali útvonalától több mint ezer kilométerre történt. A hazánkban fogorvosként dolgozó versenyző rendszeresen olvassa a helyi lapokat, Maliban élő rokonaitól, barátaitól is megnyugtató híreket kap. További biztosítékot jelent szerinte, hogy a mezőnyt fegyveresek kísérik, ahogyan korábban is.

Biztonságban érezte magát Ballai Vince is két évvel ezelőtt, amikor az [origo] Bamako-csapatával mindkét, most veszélyesnek mondott országban járt, ő is folyamatos kíséretről számolt be. Nem hátrálunk meg a nehézségek miatt - jelentette ki Szilasi Ildikó, az Afrikai-Magyar Egyesület tagja. Ők egy húsztonnás kamionnal indulnak a ralin, és mivel főleg karitatív tevékenységet szeretnének Afrikában végezni, ezért terveik szerint végigmennek a teljes útvonalon.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Tavaly az 56-osok teréről rajtolt a mezőny, idén a Hungaroringre tervezték az indulást, végül a városligeti műjégpályára tűzték ki a rajtot


A kockázat is a kaland része - mondta az [origo]-nak a nevében is a veszélyt jelző Budapest-Chernobyl Run főrendezője. Dr. Kozma Huba szerint egy ilyen verseny résztvevőire számos kihívás vár, ezek egyike annak eldöntése, hogy vállalják-e a kockázatot, és nekivágnak-e a veszélyeket is rejtő futamnak. A Historic Racing kalandtúráinak szervezésével is foglalkozó Kozma szerint az esetleges veszélyekről időben értesülnének az indulók, hiszen az ottani szegény országoknak létszükséglet a turisztikai bevétel, ezért be sem engednének külföldieket, ha konkrét veszély leselkedne rájuk. A nemrég véget ért csernobili túrának egyébként a lezárt zónába vezető kirándulás is programpontja volt. Ott ketten is gondolkodtak, be merjenek-e menni a sugárszennyezett területre, de ha már ott voltak, nem hagyták ki, és nem is bánták meg - mondta a versenyszervező.

Nem így látják ezt a honvédségnél, amelynek Dream Team nevű tereprali csapata biztosan nem lép be Mauritánia területére. Pócsik László, a Budapest Honvéd Sport Egyesület sportszakmai vezetője csütörtökön azt nyilatkozta az [origo]-nak, hogy a szervezők döntésétől függetlenül ők - a Külügyminisztérium ajánlásának megfelelően - csak Marokkóig mennek, hiszen "a legfontosabb az emberélet, és nem szeretnénk felesleges kockázatot vállalni".

Két éve a Dakart is lefújták terrorfenyegetés miatt

2008. január 4-én délelőtt, a Lisszabon-Dakar-rali rajtja előtt egy nappal felfüggesztették a gépátvételt, majd nem sokkal később sajtótájékoztatón jelentették be: elmarad a verseny. Ilyen még soha nem volt a három évtized alatt legendává érett futam történetében.

A rendező francia cég, az Amaury Sport Organisation (ASO) a francia külügyminisztériummal történő egyeztetés után úgy döntött, hogy a versenyt érő konkrét terrorfenyegetés miatt lefújják a futamot. "Tekintettel a feszült nemzetközi politikai helyzetre, a négy francia turista [2007.] december 24-i [mauritániai] meggyilkolására és mindenekelőtt a ralira irányult terrorista fenyegetésekre, az Amaury Sport Organisation (ASO) nem látott más megoldást, mint a verseny törlését. Az ASO legfőbb feladata, hogy garantálja a rendező országok lakosságának, a francia és más nemzetiségű amatőr és profi sportolók, a technikai személyzet és az újságírók biztonságát. Az ASO egyúttal hangsúlyozza: a Dakar-rali biztonságával kapcsolatban soha nem kötött és nem is fog kompromisszumot kötni" - szólt akkor a hivatalos közlemény.

Forrás: MTI

204 autó, 248 motor és quad valamint 98 kamion állt volna rajthoz 2008-ban. Szomorúan tértek haza Lisszabonból


A lisszaboni gépátvételnél sorakozó versenyzők csalódottan vették tudomásul a döntést, sokuk ma is úgy gondolja, a versenyzők saját felelősségre elindulhattak és el is indultak volna, és nem lett volna szabad egy év előkészítő munkáját tönkretenni.

A mostani helyzethez képest jelentős eltérés, hogy a Dakar szervezői konkrét terrorfenyegetést kaptak, a bamakósok viszont nem, a Külügyminisztérium is térséghez és nem kifejezetten a versenyhez köthető veszélyekről ír.