Törölték a Budapest-Bamako rali veszélyesnek tartott szakaszát

2010.01.15. 18:10

Terrorveszélyre hivatkozva törölték a szombat reggel rajtoló Budapest-Bamako rali utolsó szakaszát, amely Mauritániát és Malit is érintette volna. A szervezőket a Külügyminisztérium figyelmeztette a csapatokat fenyegető lehetséges terrortámadásra.

Az eredeti elképzelés szerint a verseny végcélja idén is Bamako lett volna, ám a Külügyminisztérium csütörtökön bekérette a szervezőket, valamint egy közleményt adott ki arról, hogy Mauritániában és Maliban is terrorveszélyre lehet számítani, ezért arra kérte a verseny koordinátorait, hogy töröljék a Marokkó után eső szakaszokat.

A fentiek miatt a rendezők péntek délután a versenyzői eligazításon bejelentették, hogy a futam - a tervezettnél három nappal korábban - január 29-én ér véget a marokkói Agadírban, így kimarad a külügyi tárca által veszélyesnek tartott mauritániai és mali szakasz, az afrikai etap mintegy harmada, ám a csapatok saját felelősségre teljesíthetik a hivatalos útvonalban immár nem szereplő szakaszokat is. A szervezők jelenleg is a verseny alternatív útvonalának megrajzolásán dolgoznak. A csapatok szombat reggel nyolc órakor rajtolnak a Fővárosi Műjégpályáról.

Nem újdonság a terrorveszély

A Bamako-sajtóiroda tavaly december 20-án kiadott közleményében már írt a terrorveszélyről. "A nemzetközi mezőny megdöbbenve fogadta a hírt, mely szerint a rali által érintett Mauritániában újabb európai állampolgárokat ejtettek foglyul az al-Kaida helyi fegyveresei. A múlt hónapban három spanyolt ejtettek túszul azon a szakaszon, amelyen mind a kaland, mind a verseny kategória indulói áthaladnak majd. [...] A mauritániai hatóságok megerősítették, hogy a rali védelme kiemelten fontos célja a kormányzatnak. Katonai harci járművek, több ezer fegyveres és katonai felderítő repülők is vigyáznak majd az idei Budapest-Bamakóra" - írták. A január 8-i közlemény, címe ellenére - "Drámai fejlemények egy héttel a Budapest-Bamako rajtja előtt" - egy felborult autóról, egy porig égett terepjáróról, egy eltört karról és több, technikai gonddal küzdő csapatról írt, terrorfenyegetésről már nem.

Forrás: Google Maps

A pirossal jelölt Mauritániában és Maliban van terrorveszély a Külügyminisztérium szerint. A szervezők elfogadták a figyelmeztetést, és módosítják az útvonalat


A szervezők az utolsó pillanatig halogatták a döntést, így a csapatok is csak a rajt előtti estén értesülhettek a fejleményekről. A verseny hivatalos honlapján még péntek este sem olvasható semmilyen tájékoztatás a változásokról, célként továbbra is a Maliban található Bamako szerepel. A rendezők a csütörtök délelőtti sajtótájékoztató óta egy rövid közleményt adtak ki (pénteken 15 órakor), ebben megerősítik a szombati rajt tényét, de mint írják, "a célba érés helye és mikéntje még mindig bizonytalan".

Két éve a Dakart is lefújták terrorfenyegetés miatt

2008. január 4-én délelőtt, a Lisszabon-Dakar-rali rajtja előtt egy nappal felfüggesztették a gépátvételt, majd nem sokkal később sajtótájékoztatón jelentették be: elmarad a verseny. Ilyen még soha nem volt a három évtized alatt legendává érett futam történetében.

A rendező francia cég, az Amaury Sport Organisation (ASO) a francia külügyminisztériummal történő egyeztetés után úgy döntött, hogy a versenyt érő konkrét terrorfenyegetés miatt lefújják a futamot. "Tekintettel a feszült nemzetközi politikai helyzetre, a négy francia turista [2007.] december 24-i [mauritániai] meggyilkolására és mindenekelőtt a ralira irányult terrorista fenyegetésekre, az Amaury Sport Organisation (ASO) nem látott más megoldást, mint a verseny törlését. Az ASO legfőbb feladata, hogy garantálja a rendező országok lakosságának, a francia és más nemzetiségű amatőr és profi sportolók, a technikai személyzet és az újságírók biztonságát. Az ASO egyúttal hangsúlyozza: a Dakar-rali biztonságával kapcsolatban soha nem kötött és nem is fog kompromisszumot kötni" - szólt akkor a hivatalos közlemény.

Forrás: MTI

204 autó, 248 motor és quad, valamint 98 kamion állt volna rajthoz 2008-ban. Szomorúan tértek haza Lisszabonból


A lisszaboni gépátvételnél sorakozó versenyzők csalódottan vették tudomásul a döntést, sokuk ma is úgy gondolja, a versenyzők saját felelősségre elindulhattak és el is indultak volna, és nem lett volna szabad egy év előkészítő munkáját tönkretenni.

A mostani helyzethez képest jelentős eltérés, hogy a Dakar szervezői konkrét terrorfenyegetést kaptak, a bamakósok viszont nem, a Külügyminisztérium is a térséghez és nem kifejezetten a versenyhez köthető veszélyekről írt.

KAPCSOLÓDÓ CIKK