A fele megvan - Mazda CX-7 2.2 CD173 teszt

Vágólapra másolva!
Amikor először próbáltam ki a Mazda CX-7-et, azt gondoltam, bárcsak lenne hozzá dízelmotor és automatikus váltó is. A kettőből egy kérés már teljesült, a fontosabb.
Vágólapra másolva!

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

A jobban felszerelt verziókon több a króm, de nélkülük ízlésesebb a külső
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Tavaly ősszel, a modellfrissítéssel egy időben vezették be a CX-7-ben a frissnek számító 2,2 literes dízelmotort. Épp ideje volt, az európai piacon nem igazán rúghatott labdába az egyébként jól sikerült szabadidő-autó gázolajos motor nélkül. A Mazda3 és Mazda6 MPS-ből átvett 2,3 literes, 260 lóerős, közvetlen befecskendezésű benzines turbómotor ugyan kifinomult volt, és nem is volt erősebb nála a nem-prémium kategóriában, 14-15 literes fogyasztása azonban túl nagy érvágásnak tűnt a vásárlók szemében, pláne annak tükrében, hogy az összes japán konkurensnek is volt már dízele.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Hátulról alig változott. Két kipufogó csak a benzinesnek jár


Kicsit módosítottak a Mazda6-osban bevezetett 2,2 literes dízelmotoron, hogy karakterisztikája jobban illeszkedjen az üresen 1865 kilogrammot nyomó CX-7-hez, a limuzin ugyanis több mint 400 kilogrammal könnyebb nála. Ezért új töltőlevegő hűtőt és kisebb, változó geometriájú turbófeltöltőt illesztettek a blokkra, hogy alsó fordulatszám-tartományban is megmozdítsa az autót. Ez érzésre sikerült, a motor már alul is él, 1600-tól határozottan húz, bár a papír szerint 400 Nm-es nyomatékcsúcs csak 2000-nél érkezik meg. Hangja természetesen nem olyan szép, mint a benzinesé, de dízelviszonylatban kellemes a morgása és kifejezetten csendes is, ráadásul a vibrációi is alig érezhetők. A befecskendezési nyomás a hengerekben egyébként eléri a 2000 bart, ami az egyik legmagasabb érték az autóiparban. A tíz darab, egyenként 0,12 mm átmérőjű lyukon keresztül így igen precízen adagolja több ütemben az injektor a gázolajat, a legrövidebb befecskendezés csak 0,2 ezredmásodpercig tart.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Jól sikerült a 2,2-es dízel, alul erősebb, mint a Mazda6-osban


A 173 lóerő ma már nem számít kiugróan soknak egy ekkora dízelmotortól, a motorfejlesztésen igencsak nagyot ugró Kia például 24 lóerővel többet hoz ki ugyanekkora lökettérfogatból a Sorentóban, de az is igaz, hogy a frissített Honda CR-V 2,2 literese csupán 150 lóerős. Százas tempóra csak 11,3 másodperc alatt gyorsul fel a testes CX-7, ami nem számít kiugró értéknek, de belül ennél gyorsabbnak érződik. A 200 km/órás végsebesség viszont tisztességes a nagy homlokfelületet is belekalkulálva. Mivel a hétköznapi életben ritkán fordul elő, hogy álló helyzetből gyorsítunk padlógázzal, fontosabb, hogy menet közben mindig érezhető a hatalmas nyomaték, közepes fordulatszámnál bármelyik fokozatban nagyot húz a motor, így gyorsan és problémamentesen lehet előzni.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Erős, de mégsem túl gyors a dízel CX-7, még egy 1,3-as Swift is legyorsulja


Hosszú utakon nagyon jó a Mazdában utazni, a motor bemelegedés után csendesen duruzsol, a szél autópályán is csak surrog, és gördülési zaj is alig van. Sokat javítottak a zajkomforton a modellfrissítéssel, több hangszigetelő anyagot építettek be a padló alá, a motorháztető belső oldalára és a futóművekhez is, az A-oszlopba még uretán habot is nyomtak. Persze korábban sem volt rossz a CX-7 ebből a szempontból, de a szuperkifinomult benzinmotor nem is igényelte a vaskos hangszigetelést, ezeket csak a dízelmotor miatt vetették be.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Lecserélték a lökhárítókat a modellfrissítésnél


Négy-öt liter üzemanyagot lehet spórolni a dízellel a benzines verzióhoz képest száz kilométerenként, ami annyit jelent, hogy városban 9-9,5 literes, városon kívül 8-8,5 literrel lehet számolni. Egy start-stop rendszer még javíthatna a városi fogyasztáson, de azt egyelőre csak a kétliteres benzinmotorjához kínál a Mazda a 3-asban.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Javult a minőségérzet az utastérben. Bekerült egy kis színes képernyő a szélvédő alá


A több ponthegesztés a B-oszlopban és az ajtóknál, valamint a megerősített hátsó kerékjáratok öt százalékkal tették merevebbé a karosszériát, ilyen minimális javulást azonban nehéz érzékelni, a CX-7 már kellően masszívnak érződött a bevezetésekor is. Belül sem nyikorog semmi, pedig kemény műanyagokat használtak, az összeszerelés simán hozza azt a szintet, amit egy Japánban gyártott autótól elvár az ember. Az új kormány a Mazda3-ból jött, közel annyi gomb van rajta, mint a középkonzolon - csak a tempomatnak hat darab van -, érdekes, hogy a navigációt vezérlő gombok is rajta vannak, pedig a tesztautóban nem volt gps, a gombok nyomására egy bip hangon kívül nem történt semmi.