Hibrid dömper - Lexus RX 450h

2010.02.19. 12:05

Erős, gyors, kiváló minőségű, kényelmes luxusautó, amely viszonylag kevésbé szennyezi a környezetet. De nem fogyaszt kevesebbet, mint egy dízel, a négykerék-hajtása pedig hóban nem volt meggyőző.

Forrás: Lexus

Az egyetlen SUV, amelyet szívesen látnak a belvárosban. Az RX 450h szén-dioxid-kibocsátása a kompaktokéval vetekszik
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Egy hibrid autó tesztjénél a fogyasztás a legalapvetőbb kérdés. Az újságíró kipróbálja, milyen keveset lehet vele tisztán elektromos hajtással gurulni, aztán igyekszik minél jobban levinni az autó átlagfogyasztását.

Kicsit átalakul a helyzet, ha egy nagy luxushibriddel van dolgunk: ekkor már azt is tudjuk, hogy nagy, erős motor van benne, amihez biztosan combos elektromotort párosítottak. A kettő együtt meglehetősen fürgén mozgatja ezeket a hatalmas karosszériákat, pedig egy környezetbarát autónál nem ez lenne a fontos szempont.

Egy ilyen autó tervezője azonban akarva-akaratlanul egy spirálba kerül, hiszen egy ekkora autó nehéz, így a tisztán elektromos hajtáshoz erős elektromos motor kell, táplálásához pedig nagyteljesítményű akkumulátorok. Ezek azonban tovább növelik a tömeget, még nagyobb motor kell tehát - és így tovább.

Forrás: Lexus

Papíron 6,3 litert fogyaszt, de ezt lehetetlen elérni. Azért a tíz liter és szép érték


Papíron mégis minden csodálatos: a 3,5 literes benzines mellé két szinkronmotort párosítottak, a korábbi 272 lóerőből 299 lett, a beígért gyári fogyasztás pedig egész egyszerűen hihetetlen: 6,3 liter/100 km. Na ezt nem sikerült reprodukálni, pedig próbálkoztam. Azt kell gondolnom, hogy a komoly mínuszok sem segítettek a küldetésben, hiszen ilyenkor a számítógép sokat járatja a benzines motort. Hiába fűtik a kipufogó hőjével a hűtővizet, a motor ilyenkor hamar kihűl, azt meg a kocsi nem engedi. Ezért tisztán elektromos hajtással nem nagyon sikerült menni, csak ha azt kapcsoltam be. Összességében normális módon közlekedve 10,3 liter lett az átlag, és 9,7 a fogyasztáscsökkentős vezetésnél. Igaz, hogy én sokat járok autópályán - márpedig ezek az autó pont fordítva működnek: autópályán esznek többet, míg városi araszolgatásban kevesebbet - de a 6,3 liter akkor is lehetetlen.

 



Az RX 450h hibrid rendszerének működése


A Lexus RX450h, azt hiszem, napjaink egyik legmodernebb hibridje. Azért nem merem kijelenteni, hogy a legjobb, mert mostanában olyan ütemben fejlődik ez a technológia, és annyira sok új hibrid jön ki, hogy nagyon gyorsan változnak az erőviszonyok. A márciusi Genfi Autószalonon is számíthatunk pár új hibridre, így lehet, hogy egy hónap múlva az RX már egy lesz a sok közül. Jelenleg azonban ez az egyetlen, amelyben két elektromotor dolgozik, nem is kicsi teljesítmény-leadással. Elöl 167, hátul 68 lóerős elektromos motor segíti ki a motortérben lapuló V6-os benzinest. A BMW X6 Activehybrid lesz még ilyen, még nagyobb teljesítménnyel.

Forrás: Lexus

Termetes monstrum, kiváló térkínálattal


Minek egy zöld autóba háromszáz lóerős teljesítmény? A kérdés adódik, a választ a vevői igényekben keressük. A prémium kategóriában nehéz lenne eladni egy lomha, nehéz, ámbár takarékos autót. Az ügyfelek menetteljesítményeket várnak, és a Lexus hibridek nagyon mennek, ezzel is csalogatva a vásárlókat.

Az RX 450h sem okoz csalódást, padlógázra nagyon megindul, mint egy jó troli. Kicsit az ölünkbe ugrik minden messzinek tűnő tárgy, de egyből eszünkbe is juthat: vajon hogyan fogunk megállni, befordulni. A futómű ugyan parádésan simítja az útegyenetlenségeket, de kanyarban azért jobb vigyázni. Bár van aktív kanyarstabilizátor, ami az oldaldőlést csökkenti, de összességében ez mégis egy 2,2 tonnás vas; a nagy tömeg érződik az autó mozgásán, még akkor is, ha a túlkönnyített kormány nem sokat jelez vissza. A fékhatás jó, bár itt is volt olyan érzésem, hogy nem túl sok tartalék van a rendszerben.

Vadonatúj benzinmotor sok érdekességgel

Alapjaiban megegyezik a hibrid technika az RX 400h-éval, de sokat finomítottak rajta. A korábbi 3,3-as, 211 lóerős V6-os benzinmotort egy 3,5 literes, 249 lóerős Atkinson-ciklusú váltotta fel, ami annyit tesz, hogy a szívószelepek később záródnak, a sűrítés késleltetett, ezért csökkennek a szívási és kipufogási veszteségek. Egy másik újítás az EGR rendszer, ami a 880 fokosról 150 fokosra hűtött kipufogógázt vezeti vissza a szívórendszerbe, tovább csökkentve a szívási veszteségeket és a motor üzemi hőmérsékletét. A harmadik változás az EHR rendszer, ami a kipufogógáz hőjével melegíti fel indulás után a hűtővizet, ezáltal a motor sokkal hamarabb éri el üzemi hőmérsékletét. Ez főleg téli használat esetén csökkenti a fogyasztást, a Lexus szerint akár 30 százalékkal is.



Kis gázra semmivel nem érzékelteti, hogy van benne kraft. Erősebb gázra már egészen kellemesen megy, de már azt hihetjük, hogy ez a vége. Ahhoz, hogy minden motort elindítson, padlózni kell, de ilyenkor meg is jön a várva várt tűzijáték. Előzni, felgyorsulni, nem gond, igaz a pillanatnyi fogyasztásmérőt egy hibridnél sem szabad ilyenkor nézegetni.

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKK