Családias hangulat - Peugeot 5008 magyarországi bemutató és menetpróba

Vágólapra másolva!
Gyerekülés, zsírkréták, cumisüveg és egymás haját húzó ovisok is jöhettek volna az 5008-as magyarországi bemutatójára, mert több gyakorló szülő véleménye szerint igazi családbarát autóval bővül a Peugeot kínálata.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Sokat dob a külsején, hogy nincs harcsaszája. A motor mélyen lapul az orrban, hogy kímélje a szerencsétlen gyalogosokat
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A Peugeot modellpolitikája elsőre furcsának tűnhet: a ferdehátú, kombi valamint fémtetős kabrió változatban is kapható 308-as modellcsalád és a szintén nemrég bemutatott 3008-as crossover mellé érkező új 5008 is hasonló koncepció szerint készül. Ha jól belegondolunk, még a Partner is ebbe a méretosztályba tarozik - sokan veszik családi autónak. Mint oly sok esetben, itt is a részletek adják meg a választ, miért nem teremt házon belüli konkurenciát a Peugeot. Bár a 308 SW is rendelhető hétüléses kivitelben, sokkal közelebb áll a szokványos kombikhoz. A megemelt karosszériájú 3008-as a sportos életmód híveinek szánt praktikus közlekedési eszköz, míg a mind közül legtágasabb 5008 egy valódi egyterű, ideális többgyerekes családoknak. Így a Peugeot a 308 Break és SW modellre több flottamegrendelést várnak, míg a 3008-cal inkább a fiatalabbakat, az 5008-cal a hagyományos értékekre vágyókat igyekszik kielégíteni, és ezzel lefedni a teljes szegmenst.

Az 5008-as áramvonalas formáját a gyár a nagysebességű TGV vonatokéhoz hasonlítja, ami azért túlzás; karosszériája mentes a hivalkodástól, kirívó részletek nélkül alkot összefüggő egészet, amit valószínűleg sokan szépnek fognak tartani. Sokkal fontosabb a belső, ami a kategóriában az egyik legjobban variálható autóvá teszi az 5008-ast. Számos rekesz segítségével tudjuk holminkat biztonságosan elzárva tárolni, a méretes ajtózsebek és kesztyűtartó mellett az egyik legpraktikusabb a két első ülés között lévő, kellően mély, elhúzható rolós és hűthető doboz. Négy és fél méteres hosszából adódóan az egyik legnagyobb csomagtartóval büszkélkedhet, megelőzve a konkurens VW Tourant, Toyota Versót és Opel Zafirát is.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Sötétített oldalüvegek, 1,69 négyzetméteres obszervatórium - ismerkedés az ülésrendszerrel


Méretei alapján akár az eggyel nagyobb kategóriába is tatozhatna, bár 272 centiméteres tengelytávja kisebb a Versóénál, de hátsó ülései mégis kényelmesebbek az újabb fejlesztésű Peugeot-nak. Harmadik üléssorát megpróbálták a lehető legkényelmesebbé tenni, ennek ellenére még mindig csak egy kategóriával feljebb, például a 807-esben vállalható itt egy hosszabb utazás - én a combjaimat csak a mellettem lévő ülésre átlógva tudtam elhelyezni. Ha az egész családunkkal szeretnénk autózni, leghátra csak a még hajlékony, 170 centiméternél nem nagyobb fiatalokat ültessük, őket is csak rövidebb távra.

Álló helyzetben feltűnik, hogy - ahogyan azt Gulyás kolléga korábban megírta - a beltér anyagai eddig nem látott minőségi szinten vannak. A 308-as bemutatása óta tapasztalható javulás nem csak a műanyagokat nyomkodó újságírók meggyőzésére szolgált, hanem magában hordozza a tartósság ígéretét. Ide tartozik, hogy a kárpitszínek közül a szürke árnyalat túl világos gyermekekhez, csokival rajzoláshoz és gumicukor-elkenéshez a kínálatban szereplő fekete szövetkárpit tűnik a legjobb partnernek. Sajnos az 5008 is a kilométeres szélességű váltóbokszok divatja szerint készült, és hiába van mindkét oldalon egy-egy térdünknek szánt mélyítés, ha valaki magas alkata ellenére magasan szeret vezetni, neki kell támassza térdkalácsát. Nem hinném, hogy valami fontos szerkezeti elem lenne a váltókulissza két oldalán elpazarolt mintegy kétcentiméteres helyen - az elengedhetetlen merevítések nem a padlószint felett negyven centivel húzódnak.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

5 - családi, 00 - új modellsorozat, 8 - az aktuális generáció tagja


Bár egy racionális családi autóban ülünk, az utastér hangulata mégis hozzáad annyit az egész autó megjelenéséhez, amitől vonzóbb lehet a vetélytársainál. Ízlésről felesleges vitatkozni, de az újabb francia autókra szerencsére megint igaz, hogy van bennük szív és lélek. Pont ezért kár az olyan apró részletekért, mint a sorjás szélűre fröccsentett műanyag napellenző, vagy a közel nyolcmilliós fehér színű tesztautó tanksapkájára trehányul felvitt feláras metálfesték. A még most is tartó Toyota gázpedál-botrány fényében különösen buta dolog a vezető lábterében éktelenkedő burkolatlan csavarvég. Nem tudom megállni, hogy ne említsem meg a tetőkapaszkodókat, amikből a 12 évvel ezelőtti négyes Golfban különbek voltak.

Menetpróbánk abban is különbözött a külfölditől, hogy ide - hiába, árérzékeny piac a miénk - elhozták a turbófeltöltő nélküli 1,6-ost is, amire rögtön le is csaptunk az autók kiosztásakor. Kevésbé díszes, ködlámpa, könnyűfém felni és hátsó elektromos ablakemelő nélküli autónk azért így sem volt egy szálkás fapad: jó fogású bőrkormány, klíma, hat darab légzsák és ESP is szerepel a Confort szériafelszereltségében. Az autó így 5,265 millió forintért vehető meg márciustól, amihez most a csomagtérbe süllyeszthető plusz két ülést felár nélkül megkaphatjuk (az akció után 150 ezer forint lesz), további három év garanciával (összesen 5 év, vagy 200 ezer kilométer), akár forint alapú hitelre is, öt százalék THM mellett.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Kellemes külsejű, jó anyagokból készült műszerfal, bántóan széles középkonzollal


Gulyás kolléga tapasztaltságát dicséri, hogy beigazolódott a feltételezése: az alapmotor, ami a majd fél tonnával könnyebb Mini Cooper sportos karakteréhez elegendő erőt biztosít, a francia családi autóban nem volt meggyőző. Városból kifelé jövet a már szerencsére csak ehhez a motorhoz társított, akadozó ötfokozatú váltó zavart először, majd az autóútra kiérve az első, több kamionból álló guruló forgalmi akadály előzésekor estünk gondolkodóba. Pontosabban a "négyes, nagygáz, csak meg lesz az a százas tempó" manőver után saját életéért síró motor kínlódása elnyomott minden más hangot a környéken. A precíznek nem mondható váltó ötödik fokozata nem elég hosszú áttételezésű ahhoz, hogy autópálya-tempónál is megfelelően alacsonyan tartsa a motor fordulatszámát, így a legolcsóbb változat a másfél tonnás önsúlyhoz képest kisteljesítményű motorral szerelt 1,6 VTI Confort hordoz magában némi ellentétet. Kényelmes, nagy autó, amivel nehézkes a hosszabb utazás.

A sajtótájékoztató utáni visszaút a kollégák közti csereberéléssel kezdődött, ahol is mi - tudtuk, csak jól járhatunk - egy remekül felszerelt fehér 2.0 HDI Premium kivitelt választottunk. Alapára hétmilliónál huszonötezerrel több, feltűnő és drága extrái között szerepelt a Head Up Display (HUD), a nagyképernyős színes navigáció és a kétkijelzős hátsó szórakoztatóelektronikai csomag is - ha használatutó-kereskedők lennénk, akár rásüthetnénk a "full kivéve bőr" nepper-szakkifejezést is. Ezzel az autóval próbálkoztunk meg egy másikat kívülről, menet közben fotózni, és jól helyt állt üldöző üzemmódban is. Hasonló önsúly mellett 120 benzines helyett 150 dízel lóerő és a vele járó 160 helyett 340 Nm nyomaték, ami több mint kétszerese a benzinesének, pontosabb hatfokozatú kézi váltó: sokkal jobbnak érződött ez a kocsi, ne higgyék, hogy a panoráma napfénytető csavarta el a fejünket.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

A harmadik sorban csak szükséghelyeket találunk


Remek helyismerettel rendelkező fotós kollégám utasításait követve, a különböző fotóhelyszíneket útba ejtve többet kellett manőverezzünk ezzel az autóval, ami ezzel a váltóval mindenképp jobban esett. Bár a külső tükrök buszméretűek, a Confort szinthez 83 ezer forintos felárért sem kapható tolatóradarnak jó hasznát vettük a kastélyfelhajtó végén lévő betonklocnik közti ipszilon fordulók végrehajtásakor - ajánlott tétel egy ekkora karosszériánál.

Minden 5008-ban elektromos a kézifék, amit gombbal aktiválunk és a fékre rálépve ugyanazzal a kapcsolóval engedünk ki. Emelkedőn való elinduláskor a fékpedál erősebb megnyomására pár másodpercig egyhelyben marad az autó, pont annyi időre, amíg egyesből, csúsztatott kuplunggal finoman elindulhatunk. Érdekes, hogy a HUD - amely a vezető elé egy műanyag lapra vetíti a legfontosabb információkat - olyan jól sikerült, hogy feleslegessé teszi az amúgy szép krómgyűrűs műszerfal kormányküllők közötti nézegetését.

Forrás: Peugeot

Csillogó autók, mosolygó emberek. Gyári fotókért kattintson a képre!


Motorizáltság tekintetében a 2.0 HDI az ideális darab. Hangjából gyorsításkor mély mormogás szűrődik be az utastérbe, de a lendületes autózás zaja inkább csal mosolyt az 5008-ban utazó családtagok arcára, mint a lepadlózott 1,6-os jajveszékelése. A futómű hozza az elvárt kényelmi szintet, és partner is a játékban. A Nógrád megyei kátyús szerpentineken sem pattogtak el a kerekek, és minden ívet minimális dőléssel és jótékony orrtolással tartani tudott. Gyerekek nélkül a sportos apukák és anyukák simán felvehetik a kesztyűt a környék sufnitunigos vagányaival.

Éves szinten 120 darabot szeretnének Magyarországon eladni az 5008-asból, Európában hatszázalékos piaci részesedést vizionálnak neki. Néhány jól időzített akcióval ez tarthatónak tűnik, az 5008-nak van esélye a sikerre. Németországban a roncsprémium végét kihasználva már jó párat eladtak belőle, így a Peugeot tavaly értékesítési rekordot is döntött.

Az importőr várakozásai szerint a legtöbbet a kisebb 1,6-os dízel, kézi váltós modellből fogják eladni, abból is a jobban felszereltet. Logikus választás, mert a dízelek karaktere eleve jobban áll az egyterűeknek, és abban is már a jobb, hatfokozatú váltó van.