Toyota-kampány a bizalomért

2010.03.09. 16:43

A Toyota kampányt kezd az Egyesült Államokban, amelyben cáfolják, hogy elektronikus meghibásodás okozhatja a váratlan gyorsulásokat. Ezzel párhuzamosan új reklámhadjáratot indítanak az eladások fokozására.

Az utóbbi hetekben kiderült, hogy több tucatnyi Toyota-tulajdonos panaszkodik: kocsija azután is hajlamos önmagától felgyorsulni, hogy a szervizben elvégezték a probléma kezelését célzó javítást. Állítólag már "több mint 60 ilyen panaszt" tettek.

A Toyota az Egyesült Államokban eddig 7,5 millió autót rendelt vissza különféle hibaforrások megszüntetésére, amelyek 43 balesettel, 52 ember halálával hozhatók összefüggésbe.

A gázpedál beszorulásának lehetősége miatt 2,3 millió kocsit rendeltek vissza. A Toyota közölte: a visszahívott autókon egy fémalátét behelyezésével szüntetik meg a gondot.

A washingtoni kongresszus egy meghallgatásán egy amerikai professzor kísérletére hivatkozva az a feltételezés hangzott el, hogy egyes Toyoták elektronikus rendszereiben rövidzárlatok keletkezhetnek. A Toyota ezt közleményben utasította vissza, mondván, hogy a kísérletet olyan mesterséges körülmények között végezték el, amelyek a valóságban nem fordulhatnak elő.

A kongresszusban hetek óta téma, hogy a váratlan gyorsulásokat esetleg nem mechanikai hiba, hanem szoftveres gond, az elektronikus fojtószelep-vezérlés (ETC) hibája okozza. A japánok ezt tagadják.

A törvényhozás magyarázatot vár az autógyártól; a képviselőház energiaügyi bizottsága szerint a Toyota nem végzett kellő mélységű vizsgálatot az ügyben. Az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelet - amelyet szintén támadtak, amiért korábbi Toyota-gondok ügyében nem járt el felelősen - ezúttal szokatlan alapossággal cselekszik: minden új, javítás utáni panaszt külön-külön kivizsgál.

A Toyota a vásárlói bizalom visszaszerzésére is kiterjedt reklámkampányba kezdett. Még le sem zárultak a kongresszusi meghallgatások, a Toyota fő reklámügynöksége, a Saatchi & Saatchi azt sulykolja: az ügyfelek kitartanak a japán gyár autói mellett, mert biztonságban érzik magukat azokban.

Elemzők szerint a március 2-án elkezdett kampány azonban elsietett, ugyanis a szőnyeg alá söpri a biztonsági gondokat, amelyek nagyon is valóságosak.

Az amerikai kongresszusi meghallgatásokon visszatérő vélemény volt, hogy a Toyota a profitérdeket a biztonsági szempontok fölé helyezte, és ez okozta a modellek minőségromlását.

KAPCSOLÓDÓ CIKK