Merénylet a Splash ellen - Chevrolet Spark 1.2 LT

2010.03.19. 10:45

Egy városi minivel szemben az elvárások sem akkorák. A lényeg, hogy A pontból eljusson B-be, ne fogyasszon sokat, könnyű legyen vezetni, és egyszerű parkolni vele. Ez utóbbinak a Chevrolet Spark olyannyira megfelel, hogy kis méretei ellenére - a tesztautónak legalábbis - van tolatóradarja. De minek?

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Az új Spark semmilyen rokonságot nem mutat az előddel, sokkal jobb lett
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Az új Spark semmiben nem hasonlít a régire, és ez bizony alapos előny. Végre elfelejtették a még a Ticóval megkezdett kockaformát, sőt az újdonság egészen divatos külsőt kapott. Bizonyos szögből kifejezetten csúnyának mondanám, de vannak kifejezetten izgalmas vonalak is. Láthatóan dinamikus megjelenésűnek készült, pedig ebben a kategóriában talán a dinamika hiányzik a legkevésbé.

A Chevrolet kisautója egy nagyon erős kategóriából próbál ismét egy vaskos szeletet hasítani magának, amelyben ott vannak a koreai vetélytársak is. A hazai piacon a Suzuki Splash a legnagyobb kihívó, de a Hyundai i10 és a Kia Picanto is komoly erővel rendelkezik. A Spark azonban támaszkodhat a régi elődök (Tico, Matiz és az előző Spark) sikereire, és az újdonság hatalmas előrelépésére is.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Csak kis mértékben nőttek a méretei, de sokkal jobb a megjelenése, a minősége


Modern megjelenése mellett új, erős motorok is bekerültek a motortérbe: a kisebb, egyliteres 68 lóerős teljesítménye is elég lehet, de a tesztelt 1,2-es már 81 lóerős, ezért felveszi a versenyt a szintén erős 1,2-es Splash-sel is. A Hyundai i10-ből az 1,2-es 75 lóerős, míg a Picantóból nincs ilyen teljesítményű változat. Nőttek a méretei, három centiméterrel nagyobb a tengelytávja, és a felszereltsége is sokat javult. Tesztünkben a legerősebb, csúcsfelszereltségű változat szerepel, de már nálunk van egy gyengébben felszerelt egyliteres is, róla is készül cikk hamarosan.

Egy csúcskiviteltől azt várnám, hogy néhány megoldásában kitűnik a többi közül. Az LT-ben más színű a kárpit, az ajtók belső borításán a karosszéria színére fújt műanyagbetét van, az automata légkondicionáló digitális kezelőfelülete is jobban néz ki, de hiányzik egy igényesebb bőrborítású kormány, váltógomb és a téli napokon az ülésfűtést is el tudtam volna viselni.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A csúcsváltozatban vidám az üléshuzat, de rövid az ülőlap


A Spark menetteljesítményeiről kár lenne ódákat zengeni, ez a kategória nem erről szól. A kis 1,2-es motor alacsony fordulaton keveset mutat a 81 lóerős teljesítményéből, viszont már ilyenkor hallani a varrógépszerű motorhangot. Ha jobban nyomjuk neki, egészen biztató gyorsulásra is képes, de cserébe az agyunk minden szegletét kitöltő kíméletlen visítást is el kell viselnünk. Városban még lendületes, autópályán viszont tetszhalott a Spark, 120-nál ötödikben gázadásra gyakorlatilag nem történik semmi, csigatempóban nő a sebesség. Egy előnye van viszont: keveset fogyaszt. Többnyire városban használva is beérte kevesebb mint hat literrel, pedig kevés autóval álltam ennyit dugókban.

A Sparkot nem jó vezetni, de ezt nagyjából az összes vetélytársára is elmondhatnám. Nem ezekben vannak a legjobb futóművek, örülhetünk, ha nem borítja fel őket a szél. Tesztautónk egy kicsit túl billegős volt nekem, a hátulja egészen idegesen tudott reagálni az úthibákra. A vezetési pozícióval sem voltam kibékülve: a rossz fogású váltókar meglehetősen hátul volt, a pedálok meg túl közel. A kormányt nem lehetett tengelyirányban állítani, így a kényelmes, biztonságos vezetés kizárt. Az első variáció szerint egy hatalmas terpeszben ültem, elértem jól a kormányt, de cserébe a jobb térdem helyén volt az egyes. Ez nem tetszett, ezért messzebb ültem, hogy a lábaim jobban nyújtva legyenek, kézre essen a váltókar, de így csak nyújtott kézzel értem el a kormányt. A váltókar emellett még hosszú úton és akadozva járt, rég ültem ennyire rossz váltóval szerelt autóban.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Vidám a műszerfal, furcsák a karosszéria színére fényezett műanyagbetétek


Szédületesen jó anyagminőséget és fantasztikus térkínálatot sem az ilyen autóktól kell várni, de előbbiben a Spark elmegy, míg a térkínálat egészen kellemes, 183 centiméteres magasságommal be tudtam ülni magam mögé. Az ülések azonban nekem kicsit túl puhák, és ami még jobban zavart, hogy rövid az ülőlapjuk. A csomagtartó 170 litere a kategóriában átlagos, ez az ülések leborogatásával 568 literesre bővíthető.

Műszaki adatok Suzuki Splash 1.2 Hyundai i10 1.2 Chevrolet Spark 1.2
Motor, erőátvitel, fékek
Hengerűrtartalom 1242 cm3 1248 cm3 1206 cm3
Furat/löket 73/74,2 mm 71/78,8 mm 69,7/79 mm
Hengerek/szelepek száma 4/16 4/16 4/16
Maximális teljesítmény 63 kW (86 LE)/5500 55 kW (75 LE)/6000 60 kW (81 LE)/6200
Maximális nyomaték 114 Nm/4400 118 Nm/4800 111 Nm/4800
Sebességváltó ötfokozatú manuális ötfokozatú manuális ötfokozatú manuális
Fékrendszer elöl/hátul hűtött tárcsa/dob hűtött tárcsa/tárcsa hűtött tárcsa/dob
Méretek, tömegek
Hosszúság 3715 mm 3565 mm 3640 mm
Szélesség 1680 mm 1595 mm 1597 mm
Magasság 1590 mm 1540 mm 1552 mm
Tengelytáv 2360 mm 2380 mm 2375 mm
Nyomtáv elöl/hátul 1460/1470 mm 1400 mm/1385 mm 1410/1417 mm
Csomagtartó mérete 178/573 liter 225 liter 170/568 liter
Üzemanyagtartály mérete 45 liter 35 liter 35 liter
Üres tömeg 990 kg 1005 kg 1058 kg
Terhelhetőség 495 kg 410 kg 302 kg
Menetteljesítmények, fogyasztás
Legnagyobb sebesség 175 km/óra 164 km/óra 164 km/óra
Gyorsulás 0-100 km/óra 12,3 mp 12,8 mp 12,1 mp
Fogyasztás, vegyes 5,5 l/100 km 5,0 l/100 km 5,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,6 l/100 km 6,4 l/100 km 5,9 l/100 km
Szén-dioxid-kibocsátás 131 g/km 119 g/km 119 g/km
- - -
Alapár 3 582 000 Ft jelenleg nincs 3 110 000 Ft


Természetesen a Suzuki Splash 1.2 a legnagyobb vetélytárs, ezért érdemes megnézni, melyik számít jobb vételnek. A felszereltségüket úgy alkották meg, hogy nehéz két olyan csomagot találni, amely körülbelül fedi egymást; a tesztautóhoz leginkább közelálló Suzuki-felszereltség a GS, ülésfűtéssel és ESP-vel (a Sparkban előbbi nem létezik, az ESP felára pedig 65 ezer forint). A Spark mellett szól az automata klímaberendezés, a hathangszórós hifi (a Splash-ben csak négy-), amelyhez itt már van USB-csatlakozó is. Mondhatjuk tehát, hogy nagyjából ugyanazt tudja a Splash 1.2 GS, mint a Spark 1.2 LT plusz ESP-vel. A Spark ára így egészen pontosan 3,11 millió forint, a Suzukiért sokkal, 470 ezer forinttal kell többet fizetni. A Suzuki mellett csupán a papíron icipicivel erősebb motorja és jobb menetteljesítményei szólhatnak, a Spark azonban kevesebbet fogyasztást. A Chevrolet-t sokkal jobb vételnek tartom.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Nem túl jó vezetni, mert rossz az üléspozíció


A konkurensek közül egyébként a Hyundai i10 a kisebb, gyengébb 1,1-es motorral, légkondicionálóval, gyengébben felszerelve is ennyibe kerül, az erősebb 75 lovas 1,2-es még 190 ezerrel drágább. A Kia Picantóból nincs ilyen erős, inkább az egyliteres Sparkkal érdemes azokat hasonlítani. Egyébként a Spark kisebb motorral is jól állja az összehasonlítást, főleg az alapmodell jelenlegi kétmilliós beugróára lehet vonzó.

Az új Spark tehát a nevén kívül semmiben sem hasonlít a régire, hirtelen a kategória élére ugrott. Bár továbbra sem ilyen autóra költenék el hárommillió forintot, a vetélytársai között ez tűnik a leginkább ésszerű, pénztárcabarát választásnak.